آلمان: آلمان کنسولگری های روسیه را در اقدامی متقابل تعطیل می کند

برلین: دولت آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که از هر پنج کنسولگری روسیه در این کشور، چهار کنسولگری روسیه را با لغو مجوز آنها تعطیل خواهد کرد، اقدامی که پس از تصمیم مسکو مبنی بر محدود کردن تعداد مقامات آلمانی در روسیه به 350 نفر، اقدامی غیرقابل قبول است.
دولت روسیه همچنان اجازه دارد سفارت خود در برلین و یک کنسولگری عمومی را اداره کند آلمان انتظار می رود بقیه تا پایان سال فعالیت خود را متوقف کنند وزارت امور خارجه گفت.
در همان زمان، آلمان کنسولگری های خود را در کالینینگراد، یکاترینبورگ و نووسیبیرسکتنها سفارت آلمان در مسکو و کنسولگری در سن پترزبورگ در حال فعالیت هستند.
این اقدام برلین کاهش شدید روابط دوجانبه را در بحبوحه فروپاشی گسترده‌تر روابط از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته نشان می‌دهد. وزارت خارجه آلمان مسکو را به تشدید تنش ها با اعمال محدودیت بر تعداد مقامات مجاز به کار در روسیه متهم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت: «این تصمیم غیرموجه دولت فدرال را مجبور می‌کند تا کاهش‌های بسیار قابل توجهی در تمام حوزه‌های حضور خود در روسیه انجام دهد».
سخنگوی وزارت خارجه روسیه ماریا زاخارووا به گزارش خبرگزاری های روسیه، بیانیه ای در مورد بسته شدن کنسولگری ها صادر خواهد شد.
روابط روسیه و آلمان که در گذشته بزرگترین خریدار نفت و گاز روسیه بود، از زمان تهاجم در فوریه 2022 به هم خورد و غرب با تحریم و ارسال تسلیحات پاسخ داد.
آلمان در حال برنامه ریزی برای اخراج تعداد زیادی از کارمندانی است که در ماموریت های خود در روسیه کار می کنند، پس از اینکه مسکو محدودیت هایی را برای تعداد مجاز کار در این کشور از جمله معلمان و کارمندان موسسه گوته اعمال کرد.