آنتونی بلینکن می‌گوید نسبت به ادعاهای مسکو پس از “حمله” پهپاد بدبین است.

واشنگتن: وزیر امور خارجه آمریکا آنتونی بلینکن پس از اینکه مسکو مدعی شد که کیف اقدام به راه اندازی یک اقدام نظامی کرده است، روز چهارشنبه گفت که نسبت به اتهامات روسیه بسیار بدبین است. حمله پهپاد در کرملین
بلینکن در یک رویداد در واشنگتن در مورد آزادی مطبوعات گفت: “من گزارش ها را دیده ام. نمی توانم آنها را تایید کنم، ما به سادگی نمی دانیم.” من هر چیزی را که از کرملین بیرون بیاید با نمکدان بسیار بزرگ می برم.»
روسیه گفت دو پهپاد اقامتگاه کرملین پوتین را شبانه هدف قرار دادند و آن را یک “حمله تروریستی” اوکراینی در آستانه جشن مهم 9 مه، زمانی که روسیه پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم را جشن می گیرد، توصیف کرد.
کیف این ادعا را رد کرد و گفت که این حمله توسط مسکو “طراحی شده” بوده است.
میخایلو پودولیاک، سخنگوی ریاست جمهوری گفت: «اوکراین هیچ ارتباطی با حملات پهپادی به کرملین ندارد».
در مراسم روز چهارشنبه که توسط واشنگتن پست به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات برگزار شد، بلینکن همچنین در مورد افشای اسناد فوق محرمانه اخیر ایالات متحده صحبت کرد.
نقض شرم آور امنیتی نارضایتی ایالات متحده را از حمله متقابل آتی توسط نیروهای کیف علیه نیروهای روسیه و همچنین نگرانی در مورد پدافند هوایی اوکراین آشکار کرد.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست که روز سه‌شنبه منتشر شد، از عدم دریافت هشدار به دولت او درباره افشای این خبر شکایت کرد و آن را “داستان بد” خواند.
بلینکن گفت که در آن زمان به همتای اوکراینی خود دیمیترو کولبا گفت که “ما از افشای غیرمجاز این اسناد بسیار متأسفیم و تعهدات و مسئولیت خود را برای حفاظت از اطلاعات بسیار جدی می‌گیریم.”
دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین درباره تماس تلفنی هفته گذشته شی جین پینگ، رهبر چین و زلنسکی، مثبت صحبت کرد.
او گفت: «این بسیار مهم است که چین و سایر کشورهایی که به دنبال پیشبرد صلح هستند، از قربانیان بشنوند، نه فقط متجاوز».