آژانس پلیس اتحادیه اروپا یوروپول درباره واکسن های جعلی ویروس کرونا هشدار می دهد

هاگ: آژانس پلیس اتحادیه اروپا یوروپول جمعه هشدار داد و خطر کلاهبرداری های سازمان یافته مرتبط با واکسن Covid-19 را از جمله احتمال تلاش مجرمان برای فروش واکسن های تقلبی خطرناک یا ربودن محموله های عکس های اصلی برجسته کرد.
یوروپول در “اطلاع رسانی هشدار زودهنگام” گفت که باندهای جنایی قبلاً نسبت به فرصت های ارائه شده توسط ویروس کرونا واکنش نشان داده اند.
در هشدار آژانس با استناد به واکسن آنفلوانزای قلبی که سازمان بهداشت جهانی در ماه اکتبر در مکزیک کشف کرد ، گفت: “به محض ورود واکسن قانونی به بازار ، انتظار می رود نسخه های تقلبی از مارک خاص واکسن به سرعت در گردش باشد.”
یوروپول گفت: “مشابه واکسن جعلی آنفلوانزا در مکزیک ، واکسن های تقلبی Covid-19 اگر در بهترین حالت ناکارآمد یا در بدترین حالت سمی نباشند ، با توجه به تولید در آزمایشگاه های زیرزمینی و بدون رعایت استانداردهای بهداشتی ، ممکن است تهدیدی برای سلامت عمومی باشد.”
“واکسن های جعلی حتی ممکن است تأثیر گسترده تری داشته باشند در صورت بروز شیوع جدید در جوامعی که واکسینه شده اند.” این هشدار خواستار افزایش هوشیاری توسط 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و سایر کشورها نسبت به “احتمال مشارکت جنایتکاران در روند تولید و توزیع واکسن” است. یوروپول گفت: “انتظار می رود که یک واکسن Covid-19 اصلی به فعالیت های جنایتکارانه دامن زده باشد و احتمالاً پس از واکسیناسیون تشدید خواهد شد.”
این بیانیه پس از تصویب اضطراری انگلیس در روز چهارشنبه برای واکسن تولید شده توسط داروساز آمریکایی Pfizer و BioNTech مستقر در آلمان صادر شد ، و این انگلیس را به عنوان اولین کشور غربی مجاز به واکسن ضد ویروس کرونا معرفی کرد.
یوروپول ، که در لاهه مستقر است ، گفت که از تبلیغ مجرمان در بازارهای تاریک وب “با استفاده از مارک های شرکت های دارویی واقعی که قبلاً در مراحل نهایی آزمایش هستند” آگاه است.
آژانس پلیس گفت: شبکه های جنایی همچنین می توانند زنجیره تأمین واکسن های اصلی را هدف قرار دهند ، از جمله با پر کردن غیرقانونی ویال های خالی در صورت عدم دفع صحیح یا ربودن وسایل نقلیه حمل کننده عکس.
این اتحادیه از اعضای اتحادیه اروپا خواست تا “هرگونه اطلاعات مربوط به فعالیتهای جنایی مربوط به واکسن Covid-19 یا آنفلوانزا” را با یوروپل در میان بگذارند.