اتحادیه اروپا می خواهد تولید مهمات را برای کمک به اوکراین افزایش دهد

بروکسل: اتحادیه اروپا از برنامه های جدیدی برای افزایش تولید در مقیاس بزرگ خبر داد مهمات، به دنبال سود بردن اوکراین در حالی که این کشور در جنگ با روسیه است و اعتبار ژئوپلیتیکی بلوک را بهبود می بخشد.
به گفته تحلیلگران، اوکراین آماده انجام یک ضدحمله برنامه ریزی شده بهاره برای بازپس گیری سرزمین های تحت اشغال روسیه است، اما به گفته تحلیلگران، این کشور با سرعتی خشمگین مهمات را سوزانده است. متحدان غربی مهمات تهیه کرده اند و دولت در کیف از آنها خواسته است که مقدار بیشتری مهمات تهیه کنند.
تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، گفت: “بیایید ابتدا آنچه را که اوکراین فوراً به آن نیاز دارد، بدهیم، بیایید اول تحویل دهیم. زیرا باز هم، ما دقیقاً می دانیم که در زمین چه اتفاقی می افتد.”
او می خواهد حداقل 1 میلیارد یورو (1.1 میلیارد دلار) برای تأمین مالی قانون حمایت از تولید مهمات یا ASAP با هدف تأمین مهمات اوکراین و پر کردن ذخایر در کشورهای عضو استفاده کند. صندوق های اتحادیه اروپا نیمی از این پول را تامین می کنند و بقیه توسط کشورهای عضو تامین می شود.
کشورهای اتحادیه اروپا که به دلیل دهه‌ها صلح و حفاظت نظامی از سوی ایالات متحده از طریق ناتو به آرامش رسیده‌اند، به شدت در تولید مهمات سرمایه‌گذاری کمتری کرده‌اند. این بلوک 27 کشوری اکنون می‌خواهد مهمات را با سرعتی بی‌سابقه تولید کند، زیرا جنگ در آستانه آن است.
برتون گفت که اتحادیه اروپا هنوز دارای یک پایگاه تولید بالقوه بزرگ، به ویژه در شرق بلوک است که می تواند با تمرکز هماهنگ مورد استفاده قرار گیرد.
او گفت: “من مطمئن هستم که می توانیم پایگاه صنعتی خود را ارتقا دهیم تا بتوانیم حداقل 1 میلیون (گلوله) مهمات در اروپا برای اوکراین در سال آینده تولید کنیم.”
فراتر از تعهدات روز چهارشنبه برای افزایش تولید، اتحادیه اروپا در حال حاضر هزینه تحویل مهمات به کیف را از ذخایر کشورهای عضو به میزان 1 میلیارد یورو تامین کرده است و به این ترتیب متعهد شده است که خرید مشترک را افزایش دهد.
اتحادیه اروپا مدت هاست که به دلیل شکست در حمایت از قدرت اقتصادی خود با سخت افزار نظامی کافی مورد انتقاد قرار گرفته است. فقدان ذخایر نظامی و ظرفیت تولید محدود و کند، جایگاه بین المللی آن را تضعیف کرد.
با ASAP، اتحادیه اروپا به دنبال تغییر آن است.
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: «این بخش مهمی از ظرفیت استراتژیک اروپا برای دفاع از منافع و ارزش‌های خود و کمک به حفظ صلح در قاره ما است.»
علاوه بر مهمات، متحدان ناتو و کشورهای شریک بیش از 98 درصد از وسایل نقلیه جنگی وعده داده شده به اوکراین در طول تهاجم و جنگ روسیه را تحویل داده‌اند.
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هفته گذشته گفت که متحدان اوکراین همراه با بیش از 1550 خودروی زرهی، 230 تانک و سایر تجهیزات، “مقدار زیادی مهمات” ارسال کرده اند و همچنین بیش از 9 تیپ جدید اوکراینی را آموزش و تجهیز کرده اند.
استولتنبرگ گفت که 31 متحد ناتو که شامل اکثر کشورهای اتحادیه اروپا می شود، متعهد به حمایت از ارتش اوکراین هستند و افزود که بازپس گیری زمین های اشغال شده توسط نیروهای کرملین به کی یف موقعیت قوی تری برای مذاکره در صورت وقوع مذاکرات صلح می دهد.
مقامات آمریکایی روز سه شنبه گفتند که ایالات متحده حدود 300 میلیون دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین ارسال می کند که شامل مقدار زیادی گلوله توپ، هویتزر، راکت هوا به زمین و مهمات می شود.