اردوغان به دنبال کسب پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است

استانبول: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه او قصد دارد پیروزی انتخاباتی را به ارمغان بیاورد تا حکومت خود را تا دهه سوم ادامه دهد و ترکیبی از سیاست های خارجی و اقتصادی را حفظ کند که کشور را در صحنه جهانی متمایز کرده است.
اردوغان 69 ساله، نظرسنجی‌هایی را که دو هفته پیش در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌بینی می‌کرد یک پیروزی اندک را برای رقیب کمال کیلیچداراوغلو پیش‌بینی کرده بود، به چالش کشید و ارزش پول را به عمق جدیدی فرستاد و اوراق قرضه و سهام شرکت‌ها سقوط کرد. این دو اکنون در دور دوم انتخابات روز یکشنبه با هم روبرو می‌شوند، و پس از آن که ائتلاف حاکم به رهبری حزب عدالت و توسعه اکثریت خود را در پارلمان حفظ کرد، قدرت پشت سر رئیس‌جمهور فعلی است.
قلیچداراوغلو کمپین خود را بر بازگرداندن اعتبار ترکیه در میان سرمایه گذاران بین المللی، پایان دادن به سبک رهبری مستبدانه و ریشه کن کردن فساد از نهادهای دولتی متمرکز کرد. پیروزی برای او منجر به پایان دستور اردوغان خواهد شد که تنها راه مبارزه با تورم کاهش نرخ بهره است و نه افزایش. با این حال، اکنون احتمال کمتری به نظر می رسد و بازارهای مالی برای درد بیشتر آماده می شوند.
به نظر می‌رسد قدرت رئیس‌جمهور با بدترین کاهش هزینه‌های زندگی در دهه‌های اخیر و اتهامات سهل انگاری پس از زلزله‌های فاجعه‌باری که بیش از 50000 نفر را در ماه فوریه کشته است، کاهش نیافته است. او همچنین در میان رای دهندگان به خاطر رهبری خود در تامین منابع غلات از اوکراین و ایستادگی در برابر متحدان ناتو مانند ایالات متحده در مورد درخواست عضویت سوئد، مورد تحسین قرار گرفت.
اردوغان با کمک یک ماشین رسانه ای دولتی، بین ائتلاف مخالفان تفرقه ایجاد کرده است. باسابقه‌ترین رهبر ترکیه لفاظی‌های ملی‌گرایانه و مذهبی را دو چندان کرد تا اسلام‌گرایان و راست‌گرایان حاشیه‌ای خود را بسیج کند، در حالی که مخالفان را به شکست در مبارزه با تروریسم متهم کرد. او همچنین در مورد بیزاری رای دهندگان از ائتلاف های گسترده پس از فروپاشی دولت ها در دهه 1990 بازی کرد.
به گفته کان سلجوکی، مدیر عامل نظرسنجی استانبول اقتصاد ریسرچ، همچنان ممکن است ناراحتی اتفاق بیفتد، اما اردوغان قانع‌کننده‌تر از کیلیچداراوغلو ظاهر شده است. او گفت: «این مربوط به اعتماد است و اردوغان با حضور در قدرت به مدت 20 سال توانسته است اعتماد را ایجاد کند.
معامله گران پیش بینی می کنند که اردوغان پس از بسته شدن رای گیری در ساعت 5 بعدازظهر به وقت محلی، پیروز میدان است. هزینه محافظت از سرمایه گذاران در برابر نکول اوراق قرضه ترکیه پس از دور اول رای گیری، زمانی که اردوغان 49.5 درصد به دست آورد، افزایش یافت. لیر به پایین ترین حد رکورد جدید رسید و به 20 دلار در هر دلار سقوط کرد.
سرمایه گذاران خود را برای اردوغان بیشتر آماده می کنند | CDS 5 ساله ترکیه پس از انتخابات 14 مه افزایش یافت
رهبر ترکیه کنترل بیشتری بر چشم انداز رسانه ای اعمال کرده است و شبکه های جریان اصلی بیشتر وقت خود را به مصاحبه ها و گردهمایی های او اختصاص می دهند. او همچنین با بنرها و تصاویرش که همراه با جمله «زمان مناسب، مرد مناسب» بود، بر شهرها تسلط داشت.
در طول راهپیمایی‌های او و ده‌ها مصاحبه تلویزیونی، روایتی که اردوغان به رای‌دهندگان محافظه‌کارتری که برای کسب پیروزی نیاز دارد، ارائه می‌کند، این است که کیلیچداراوغلو و متحدانش مماشات کننده مبارزان کرد و طرفدار LGBTQ هستند. اردوغان گفت که امیدوار است «مردم ملی‌گرا و وطن‌پرسش در پای صندوق‌های رأی به مخالفان درس بیاموزند».
قلیچداراوغلو بارها گفت که همه اشکال تروریسم را محکوم می کند و همچنین لفاظی های ملی گرایانه خود را افزایش داد و وعده اخراج مهاجران را داد. او موفق شد از حزب راستگرای کوچک ظفر حمایت کند، اگرچه خطر این است که او بخشی از حمایت کردها را که در دور اول به دست آورده بود را از بین ببرد و باید اردوغان را برکنار کند.
او همچنین ترس در میان برخی از رای دهندگان را در مورد اتحاد انتخاباتی اردوغان، که شامل احزاب اسلامگرای حاشیه ای نیز می شود، هدف قرار داده است. برای بسیاری از ترک‌های طرفدار سکولار، این رای به یک رفراندوم با پیامدهای زندگی روزمره در یک حکومت استبدادی طرفدار اسلام است.
“وقتی ذهنیتی که با چشمان بد به دخترانمان خیره می شود، چه اتفاقی می افتد؟” قلیچداراوغلو گفت. “فراموش نکن که نه به من، بلکه به دخترت رای می دهی.”
اما هر اتفاقی که بیفتد، فوری ترین چالش برای ترکیه و هر کسی که در روز یکشنبه پیروز شود، اقتصاد است. رئیس جمهور با تضعیف ارز، ذخایر ارزی تخلیه شده و درهم تنیدگی مقررات اعمال شده توسط حلقه درونی تکنوکرات های اردوغان که باعث بی نظمی در صنعت بانکی شده است، مواجه خواهد شد.
تثبیت اردوغان بر هزینه های استقراض بسیار پایین، سرمایه گذاران خارجی را به سمت خروج و تورم بیش از 85 درصد در سال گذشته سوق داد. دستیاران ارشد اقتصادی اپوزیسیون هشدار داده اند که کشور به سمت بحران تراز پرداخت ها پیش می رود.
در مقابل، اردوغان گفت که ترکیه به زودی مازاد حساب جاری خواهد داشت و همچنان از این دیدگاه دفاع می کند که تورم می تواند با هزینه های استقراض پایین کاهش یابد. او برای جبران کاهش قدرت خرید، حداقل دستمزد و حقوق بازنشستگی را افزایش داده، بازنشستگی پیش از موعد را افزایش داده و قبوض آب و برق را به میزان 32 میلیارد دلار در آخرین بودجه یارانه داده است.
در حالی که اقتصاددانان می گویند ترکیه باید به سیاست گذاری متعارف برگردد، این انتقال در دوران اردوغان کندتر خواهد بود. به گفته سلوا بهار بازیکی در بلومبرگ اکونومیکس، بازگرداندن سرمایه گذاران جهانی یک “تعهد بزرگ” خواهد بود که مستلزم برداشتن کامل ترکیب سیاست های اقتصادی کشور است.
هامیش کینیر، تحلیلگر ارشد در شرکت اطلاعات ریسک Verisk Maplecroft گفت: «سرمایه گذاران نباید به این زودی انتظار تغییر اساسی در رویکرد غیرمتعارف ترکیه در سیاست گذاری اقتصادی داشته باشند. اعتقاد اردوغان مبنی بر اینکه کاهش نرخ بهره منجر به کاهش تورم می‌شود که بر سیاست‌های پولی تأثیر می‌گذارد، همچنان بازارها را به وحشت می‌اندازد.