از کرملین پرسیده شد که آیا روسیه پشت افشای اطلاعات آمریکا است یا خیر؟ کرملین، در پاسخ به این سوال که آیا روسیه پشت افشاگری های اطلاعاتی آمریکا است، می گوید که مسکو همیشه مقصر همه چیز است.

مسکو: کرملین روز دوشنبه گفت که زمانی که از او در مورد اتهاماتی مبنی بر اینکه مسکو ممکن است در پس افشای اسناد اطلاعاتی ایالات متحده در مورد تعدادی از کشورها از جمله اوکراین باشد، سؤال شود، تمایل کلی وجود دارد که همیشه روسیه را برای همه چیز مقصر بدانیم.
دو مقام آمریکایی گفتند که جامعه امنیت ملی ایالات متحده با پیامدهای انتشار ده ها سند محرمانه، از جمله تأثیر بر اشتراک گذاری اطلاعات حساس در داخل دولت و روابط با سایر کشورها دست و پنجه نرم می کند.
اسنادی که رویترز به طور مستقل صحت آنها را تأیید نکرده است، شامل اطلاعاتی درباره جنگ در اوکراین، از جمله خسارات وارده به هر دو طرف و جزئیات دیگر است.
برخی از کارشناسان امنیت ملی و مقامات آمریکایی می گویند با توجه به گستردگی موضوعاتی که در این اسناد پوشش داده می شود، گمان می کنند که فاش کننده ممکن است آمریکایی باشد، اما آنها بازیگران طرفدار روسیه را رد نمی کنند.
یک افسر سابق سیا گفته است که به احتمال زیاد مسکو این افشای اطلاعات را به منظور ایجاد سردرگمی و اختلافات احتمالی بین واشنگتن و متحدانش سازماندهی کرده است.
دیمیتری سخنگوی کرملین وقتی در مورد ادعاهایی مبنی بر اینکه روسیه ممکن است مسئول بوده باشد، سوال شد پسکوف به خبرنگاران گفت:
“من به هیچ وجه نمی توانم در این مورد اظهار نظر کنم. من و شما می دانیم که در واقع این تمایل وجود دارد که همیشه همه چیز را به گردن روسیه بیاندازیم. این به طور کلی یک بیماری است.”
در مورد این ایده که واشنگتن از رئیس جمهور اوکراین جاسوسی کرده است ولودیمیر زلنسکیپسکوف، که افشاگری‌ها را «بسیار جالب» خواند، گفت که نمی‌توان آن را رد کرد.
وی ادامه داد: اما این واقعیت که آمریکا مدت‌هاست از سران کشورهای مختلف به ویژه در پایتخت‌های اروپایی جاسوسی می‌کند، بارها مطرح شده و باعث ایجاد موقعیت‌های مفتضحانه مختلفی شده است.