استرالیا برای حل مناقشه جو با چین به توافق رسید

سیدنی: استرالیا پنی وونگ، وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه گفت که با چین برای حل اختلاف بر سر واردات جو به توافق رسیده است که آخرین نشانه بهبود روابط بین شرکای تجاری است.
تعرفه‌های 80.5 درصدی چین بر جو استرالیا، واردات این غلات توسط بزرگترین بازار آبجو در جهان را از بین برد و باعث شکایت رسمی استرالیا به سازمان تجارت جهانی (WTO) در سال 2020 شد.
تا آن زمان آنها بین 1.5 میلیارد دلار استرالیا (1 میلیارد دلار) تا 2 میلیارد دلار استرالیا در سال متغیر بودند.
وونگ گفت استرالیا پرونده WTO را تعلیق می کند در حالی که چین در بررسی تعرفه های اعمال شده بر غلات تسریع می کند.
او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: چین موافقت کرده است که بازنگری سریع از عوارض وضع شده بر جو استرالیا را در یک دوره سه ماهه انجام دهد که در صورت لزوم ممکن است تا یک چهارم افزایش یابد.
در مقابل، ما موافقت کرده‌ایم که به طور موقت اختلاف سازمان تجارت جهانی را برای دوره بررسی توافق شده به حالت تعلیق درآوریم.»
او افزود که دولت انتظار دارد نتیجه مشابهی در دومین مناقشه بر سر تعرفه های شراب حاصل شود.
در بیانیه ای، تولیدکنندگان غلات استرالیا از این اقدام استقبال کردند که می تواند از سرگیری تجارت جو را تسریع بخشد.
رئیس بری لارج گفت: “این روند برای رسیدن به یک راه حل به طور قابل توجهی کوتاه تر از ادامه روند WTO خواهد بود.”
وزارت بازرگانی چین به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.
تنها یکی از چندین منبع اصطکاک بین دو کشور در سال های اخیر، تعرفه های ضد دامپینگ و جبرانی چین، خریداران این کشور را بر آن داشت تا به کانادا، فرانسه و سایر بازارها روی بیاورند.
اما قیمت جو از ابتدای سال تا حدودی به دلیل امید به از سرگیری واردات استرالیا کاهش یافته است.
یانگ ژنگونگ، مدیر کل شرکت Malteurop چین گفت: همه منتظر آمدن جو استرالیا هستند.
وی افزود: در حالی که اکثر مالت‌ترها در چین در حال حاضر ذخایر کافی برای امسال دارند، از سرگیری تجارت در چند ماه آینده به محصول جدید جو استرالیا که از اکتبر برداشت می‌شود، اجازه می‌دهد تا پایان سال به چین برسد.
از زمانی که حزب چپ میانه کارگر سال گذشته در استرالیا قدرت را به دست گرفت، روابط بین دو کشور گرم شد. وانگ در ماه دسامبر با همتای چینی خود وانگ یی در پکن ملاقات کرد که اولین دیدار از این قبیل توسط یک وزیر استرالیایی از سال 2019 بود.
روز دوشنبه، چین گفت که ما ژائوسو، معاون وزیر امور خارجه، این هفته از استرالیا و فیجی برای برگزاری دور جدیدی از “مشاوره های سیاسی” بازدید خواهد کرد.