اصلاحات بازنشستگی ماکرون: آخرین اعتراضات در فرانسه به اصلاحات بازنشستگی ماکرون

پاریس: صدها هزار نفر قرار است روز پنجشنبه دوباره در سراسر فرانسه برای تظاهرات علیه رئیس جمهور به خیابان ها بیایند. امانوئل مکروناصلاحات حقوق بازنشستگی، در آخرین روز تظاهرات قبل از تصمیم حیاتی دادگاه در مورد قانون.
پلیس انتظار دارد حدود 400000 تا 600000 نفر در سراسر کشور شرکت کنند. این رقم کمتر از نیمی از حدود 1.3 میلیون نفری است که در ماه مارس در اوج اعتراضات علیه اصلاحات به دست آمد که شامل افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال می شود.
یوهان چیورت، یک دانشجو در منطقه کروس در مرکز فرانسه، گفت: با این وجود، “اکنون زمان تسلیم شدن نیست، زیرا این همان چیزی است که ماکرون انتظار دارد.”
ما باید به راه خود ادامه دهیم و به مردم نشان دهیم که مخالف این اصلاحات هستند.»
نیروهای امنیتی در آماده باش برای اغتشاشگران هستند و انتظار می رود حدود 1500 معترض آنارشیست و رادیکال در پاریس حضور داشته باشند، در حالی که شهرهای منطقه ای مانند نانت و رن دوباره در معرض خطر درگیری هستند.
در حال حاضر همه نگاه ها به دادگاه قانون اساسی است که قرار است در مورد قانونی بودن پیش نویس قانون بازنشستگی تصمیم گیری کند.
مکرون روز چهارشنبه در سفر به هلند به خبرنگاران گفت: «تصمیم دادگاه قانون اساسی در روز جمعه به رویه‌های دموکراتیک و قانون اساسی پایان می‌دهد» و افزود که بحث عمومی «حتماً ادامه خواهد داشت».
اگر دادگاه چراغ سبز نشان دهد – همانطور که وزرا به طور خصوصی مطمئن هستند – ماکرون امیدوار است که تغییرات را فوراً به قانون امضا کند و راه را برای اجرایی شدن آنها قبل از پایان سال 2023 باز کند.
این مرد 45 ساله که در هفته‌های اخیر بارها درخواست‌ها برای مذاکره با رهبران اتحادیه‌ها را رد کرده است، گفت که پس از انتشار تصمیم دادگاه، نمایندگان کارگری را برای گفتگو دعوت خواهد کرد.
وی افزود: می‌دانم که آثار اختلافات کنونی ما باقی خواهد ماند، اما این کار را با روحیه توافق و با تمایل به نگاه به آینده، هر تصمیمی که اعلام شود، انجام خواهم داد.
از دست دادن شتاب؟
اگر این قانون تصویب شود، باید دید که آیا اتحادیه‌ها اعتصاب‌های بیشتری را فراخوان خواهند کرد، با این که شتاب آشکارا رو به کاهش است و کارمندان تمایلی به کنار گذاشتن حقوق‌ها برای چیزی که به نظر می‌رسد یک نبرد بازنده است، ندارند.
بیشتر قطارها در روز پنجشنبه در اپراتور راه آهن دولتی SNCF و ارائه دهنده حمل و نقل عمومی پاریس RATP، سنگرهای گذشته مشارکت در اعتصاب، تردد خواهند کرد.
در همین حال، اداره هوانوردی DGAC از شرکت‌های هواپیمایی خواسته است که پروازها به فرودگاه‌های نانت، بوردو و تولوز را تا 20 درصد کاهش دهند – که با اختلالات گذشته فاصله زیادی دارد.
اما اتحادیه چپ‌گرای تندرو CGT خواستار اعتصاب‌های جدید کارگران پالایشگاه و جمع‌آوری زباله‌ها شده است، زیرا خروج آنها در خیابان‌های پاریس به مدت سه هفته در ماه مارس مملو از زباله شد.
فرمانداری محلی به خبرگزاری فرانسه گفت که کارگران ورودی پالایشگاه فیزین در نزدیکی لیون را برای دو ساعت قبل از مداخله پلیس مسدود کردند. دیگران یک زباله سوز در خارج از پاریس را مسدود کردند.
مانوئل بومپارد، یکی از نمایندگان برجسته حزب اپوزیسیون چپ تندرو France Unbowed، روز پنجشنبه به تلویزیون فرانس 2 گفت: «بسیج باید ادامه یابد، زیرا این لایحه نمی تواند روشن شود.
بسته به تصمیم دادگاه، اتحادیه ها در حال بررسی فراخوانی برای تظاهرات گسترده در روز کارگر، اول ماه مه، هستند که در سراسر کشور یا در پاریس متمرکز شده است.
حجم کار را افزایش دهید
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که از هر سه فرانسوی، دو نفر مخالف تغییر حقوق بازنشستگی هستند، اما ماکرون استدلال می‌کند که این تغییر برای جلوگیری از سقوط نظام به کسری‌های سنگین در دهه‌های آینده ضروری است.
منتقدان رئیس‌جمهور را متهم می‌کنند که بر افکار عمومی و پارلمان، جایی که دولت اقلیت با استناد به قدرت‌های اجرایی بحث‌برانگیز، قوانین را بدون رأی‌گیری در پایان ماه مارس تصویب کرد، متهم می‌کنند.
مکرون در سخنرانی خود در هلند تغییرات بازنشستگی را با نیاز فرانسه به کنترل مخارج عمومی و برنامه گسترده تر خود برای روابط اقتصادی نزدیکتر بین اعضای اتحادیه اروپا مرتبط دانست.
او گفت: “من به مدل اجتماعی فرانسه افتخار می کنم و از آن دفاع می کنم، اما اگر می خواهیم آن را پایدار کنیم، باید بیشتر تولید کنیم.”
ما باید کشور را دوباره صنعتی کنیم. ما باید بیکاری را کاهش دهیم و باید مقدار کار در کشور را افزایش دهیم. این اصلاح حقوق بازنشستگی بخشی از آن است.”