اوربان: پاپ با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان دیدار می‌کند و این سفر تحت سلطه جنگ اوکراین خواهد بود

شهر واتیکان: پاپ فرانسیس روز جمعه برای یک سفر سه روزه به مجارستان می رود که احتمالاً تحت سلطه جنگ در اوکراین و دیدار او با نخست وزیر ملی گرای ویکتور اوربان است که دیدگاه های او اغلب با دیدگاه های او در تضاد است.
پاپ 86 ساله آرژانتینی به دلیل سلامتی شکننده یک ماه پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل برونشیت، تنها در طول سفر خود در بوداپست، پایتخت این کشور می ماند.
انتظار می رود او ساعت 10 صبح (08:00 به وقت گرینویچ) به پایتخت برسد، جایی که راه های کلیدی برای روزها به عنوان بخشی از یک عملیات امنیتی بزرگ در اطراف این بازدید مسدود شده است.
فرانسیس پس از پذیرایی در کاخ ریاست جمهوری توسط رئیس جمهور کاتالین نواک – که به رسانه های محلی گفته بود قبل از سفر به زبان اسپانیایی خود صحبت می کند – با اوربان ملاقات خواهد کرد.
نخست‌وزیر مجارستان که از سال 2010 در قدرت است، مرتباً از لفاظی‌های ضد مهاجرتی برای دفاع از «اروپا مسیحی» حمایت می‌کند.
این در تضاد با موضع استقبال بیشتر پاپ نسبت به کسانی است که از فقر یا مناطق درگیری فرار می کنند.
با این وجود، فرانسیس در خلال یک حضار سال گذشته در واتیکان از اوربان – که از پیشینه کالوینیستی می آید – به خاطر استقبال مجارستان از اوکراینی هایی که از جنگ در آن سوی مرز می گریزند تشکر کرد.
پنج ماه قبل از تهاجم روسیه به اوکراین، پاپ برای یک مراسم مذهبی بین‌المللی در بوداپست توقفی هفت ساعته داشت و طی آن وعده داد به کشوری که عمدتاً سکولار بود، جایی که 39 درصد جمعیت آن کاتولیک هستند، بازگردد.
اولین سخنرانی فرانسیس در این دیدار در ظهر روز جمعه برگزار خواهد شد، زمانی که وی در سخنانی با مقامات مجارستانی، دیپلمات ها و اعضای جامعه مدنی سخنرانی خواهد کرد.
روز یکشنبه، پاپ گفت که دیدار وی “به عنوان یک زائر، دوست و برادر همه” انجام خواهد شد و مقامات دولتی در مجارستان تاکید کردند که سفر وی “یک رویداد سیاسی نیست”.
در حالی که فرانسیس در بوداپست است، طبق معمول پزشک خود را همراهی می کند.
ماه گذشته او سه شب را به دلیل برونشیت در بیمارستان گذراند و نگرانی‌ها در مورد سلامت طولانی‌مدت و آینده او به‌عنوان رئیس کلیسای کاتولیک در سراسر جهان افزایش یافت.
– “سود حاصل از بازدید” –
بعد از ظهر جمعه، پاپ با اسقف‌های محلی و روحانیون در کلیسای سنت استفان دیدار خواهد کرد، جایی که صفحه‌های غول‌پیکری که در میدان پر از صندلی نصب شده‌اند، سخنرانی او را به‌طور زنده به عموم مردم منتقل می‌کنند.
آناماریا سنتسی، مجارستانی 32 ساله، به خبرگزاری فرانسه گفت: «خیلی خوب است که پاپ به این زودی پس از آخرین سفر خود به مجارستان بازمی گردد.
“امیدوارم پیام اصلی او صلح در جهان باشد. سخنان او قدرت زیادی دارد.”
فرانسیس در چهل و یکمین سفر بین‌المللی خود از زمان پاپ شدن در سال 2013، قصد دارد با جوانان، اعضای کلیسای محلی و نمایندگان بخش‌های دانشگاهی و فرهنگی دیدار کند و در روز یکشنبه مراسمی در فضای باز برگزار خواهد کرد.
روز شنبه، پاپ – که بارها برای صلح در اوکراین درخواست کرده است اما تلاش هایش برای میانجیگری در مناقشه تاکنون به نتیجه نرسیده است – همچنین با پناهندگان اوکراینی دیدار خواهد کرد.
اوربان که مشتاق حفظ روابط با مسکو بود، مراقب بود که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد جنگ انتقاد نکند.
او از ارسال تسلیحات به کیف امتناع کرده و از تحریم ها علیه مسکو انتقاد می کند، موضعی که روابط مجارستان با اوکراین را پیچیده کرده و روابط با شرکای اتحادیه اروپا را تیره کرده است.
در جامعه‌ای که خانواده و حقوق جنسیتی موضوعات داغ سیاسی هستند، رسانه‌های طرفدار اوربان در گذشته از پاپ به دلیل رفتار بیش از حد برای مهاجران و جامعه LGBTQ انتقاد کرده‌اند.
ولی زولتان کیزلی، رئیس حامیان دولت اتاق فکر Szazadvegاوربان می‌گوید از دیدار پاپ برای تأکید بر ارزش‌های سنتی مشترک، پیرامون خانواده و خدا استفاده خواهد کرد.
کیزلی گفت: “در داخل کشور، اوربان می تواند از این بازدید سود ببرد.”
پس از سفرهای ژان پل دوم در سال های 1991 و 1996، فرانسیس دومین پاپی است که به مجارستان سفر می کند.