اوکراین: اوکراین موشک مافوق صوت روسیه را با پاتریوت آمریکایی ساقط کرد

کیو: نیروی هوایی اوکراین روز شنبه ادعا کرد که یک هواپیما را ساقط کرده است موشک مافوق صوت روسی بر فراز کیف با استفاده از سامانه‌های دفاعی تازه به دست آمده آمریکایی پاتریوت، اولین باری است که این کشور توانسته است یکی از مدرن‌ترین موشک‌های مسکو را رهگیری کند.
میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی در یک پست تلگرامی اعلام کرد که موشک بالستیک از نوع Kinzhal در حمله شبانه به پایتخت اوکراین در اوایل هفته جاری رهگیری شده است. این اولین باری بود که اوکراین از سامانه‌های دفاعی پاتریوت استفاده می‌کرد.
اولشچوک نوشت: “بله، ما “کینژال” بی نظیر را سرنگون کردیم. این اتفاق در حمله شبانه روز 4 می در آسمان منطقه کیف رخ داد.
اولشچوک گفت: موشک Kh-47 توسط یک هواپیمای MiG-31K از خاک روسیه پرتاب شد و با موشک پاتریوت سرنگون شد.
Kinzhal یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین سلاح های روسی است. ارتش روسیه می گوید موشک بالستیک پرتاب شده از هوا تا 2000 کیلومتر (حدود 1250 مایل) برد دارد و با سرعت 10 برابر صوت پرواز می کند و رهگیری آن را سخت می کند.
ترکیبی از سرعت مافوق صوت و کلاهک سنگین به Kinzhal این امکان را می دهد تا اهداف به شدت مستحکم مانند پناهگاه های زیرزمینی یا تونل های کوهستانی را نابود کند.
ارتش اوکراین قبلاً اعتراف کرده بود که فاقد دارایی برای رهگیری Kinzhals است.
یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی در شبکه 24 تلویزیون اوکراین گفت: آنها می گفتند که پاتریوت یک سلاح قدیمی آمریکایی است و سلاح های روسی بهترین در جهان است.
“خب، تاییدی وجود دارد که به طور موثر حتی علیه موشک های مافوق صوت عمل می کند.” احناط گفت.
او گفت که رهگیری موفقیت آمیز کشتی کینژال “سیلی به صورت روسیه” بود.
اوکراین اولین تحویل موشک های پاتریوت خود را در اواخر آوریل دریافت کرد. مشخص نکرده است که چه تعداد از سیستم‌ها را دارد یا در کجا مستقر شده‌اند، اما مشخص است که آنها توسط ایالات متحده، آلمان و هلند ارائه شده‌اند.
آلمان و ایالات متحده پذیرفته اند که هر کدام حداقل یک باتری ارسال کرده اند و هلند نیز گفته است که دو پرتابگر ارائه کرده است، اگرچه مشخص نیست که تعداد آنها در حال حاضر فعال هستند.
سربازان اوکراینی آموزش‌های گسترده‌ای را دریافت کرده‌اند تا بتوانند به‌طور مؤثر هدف را با سیستم‌ها، قفل کردن با رادار و شلیک کنند. هر باتری برای کار و نگهداری به 90 پرسنل نیاز دارد.
الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع گفت که او برای اولین بار هنگام بازدید از ایالات متحده در آگوست 2021، ماه ها قبل از تهاجم گسترده روسیه، اما هفت سال پس از آن که روسیه به طور غیرقانونی شبه جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه کرد، درخواست سیستم های پاتریوت کرد.
او داشتن این سیستم را “یک رویا” توصیف کرد، اما گفت که در آن زمان در ایالات متحده به او گفته شد که غیرممکن است.
پاتریوت اولین بار در دهه 1980 توسط ایالات متحده مستقر شد. به گفته تحلیلگران، این سیستم تقریباً 4 میلیون دلار برای هر موشک هزینه دارد و پرتابگرها هر کدام حدود 10 میلیون دلار هزینه دارند.
با چنین هزینه ای، به طور گسترده تصور می شد که اوکراین فقط از پاتریوت ها علیه هواپیماهای روسیه یا موشک های مافوق صوت استفاده می کند.
والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین روز شنبه در یک پست تلگرامی گفت که از ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به خاطر کمک های مداوم آمریکا به اوکراین تشکر کرده است.
زالوژنی گفت که او همچنین به میلی “درباره وضعیت جبهه و آمادگی” برای ضدحمله اوکراین علیه روسیه توضیح داده است.
اوکراین اعلام نکرده است که چه زمانی ممکن است ضد حمله را آغاز کند، اما به طور گسترده ای پیش بینی می شود که در بهار امسال انجام شود.
میلی در مصاحبه ای با مجله فارین افرز این هفته گفت که در مورد اینکه چه زمانی ممکن است این اتفاق بیفتد، حدس نمی زند، اما با کمک ناتو برای کمک به آموزش و تجهیز 9 تیپ تسلیحات ترکیبی، زرهی و پیاده نظام مکانیزه، “اوکراینی ها” در حال حاضر توانایی حمله را دارید.”
او همچنین گفت که توانایی آنها برای دفاع “به طور قابل توجهی نسبت به چیزی که یک سال پیش بودند افزایش یافته است.”
او گفت: “من نمی خواهم پیشنهاد کنم که آنها ممکن است در هفته های آینده عملیات تهاجمی انجام دهند یا نکنند.” “این به آنها بستگی دارد. آنها مقدار قابل توجهی از برنامه ریزی و هماهنگی و همه این کارها را دارند، اگر بخواهند عملیات تهاجمی انجام دهند. اما آنها آماده انجام حمله یا دفاع هستند.”
در تحولات دیگر، مقامات روسیه و اوکراین گفتند که یکی دیگر از تبادلات منظم اسیران جنگی خود را انجام داده اند.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سه خلبان نظامی و رئیس جمهور اوکراین را به روسیه بازگردانده است ولودیمیر زلنسکیرئیس ستاد ارتش، آندری یرماک، گفت 45 جنگجو که از کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل دفاع می کردند به اوکراین بازگردانده شدند.
همچنین روز شنبه، نیروهای عملیات ویژه اوکراین روسیه را به استفاده از مهمات فسفر در تلاش برای خارج کردن کنترل شهر باخموت در شرق از دست نیروهای اوکراینی متهم کردند.
نیروهای روسیه بیش از 9 ماه است که در تلاش برای تصرف شهر هستند، اما نیروهای اوکراینی همچنان به مواضع خود در حومه غربی چسبیده اند.
روز شنبه روزنامه اوکراینسکا پراودا به نقل از مقامات نظامی نوشت: «دشمن از فسفر و مهمات آتش زا در باخموت استفاده کرد تا شهر را از روی زمین محو کند».
عکسی که همراه گزارش روزنامه بود، یک منطقه شهری را نشان می داد که در چندین مکان با آتش روشن شده است.
ادعاها را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.
نیروهای روسیه درباره این ادعا اظهار نظر نکرده اند اما اتهامات قبلی اوکراین مبنی بر استفاده از فسفر را رد کرده اند.
قوانین بین المللی استفاده از فسفر سفید یا سایر سلاح های آتش زا – مهمات طراحی شده برای آتش زدن اشیا یا ایجاد جراحات سوختگی – را در مناطقی که ممکن است تجمع غیرنظامیان وجود داشته باشد، ممنوع می کند.
فسفر سفید همچنین می تواند برای روشنایی یا ایجاد پرده های دود استفاده شود.