اوکراین: حمله موشکی و پهپادی روسیه در اوکراین 19 کشته برجای گذاشت

UMAN: مقامات گفتند روسیه بامداد روز جمعه بیش از 20 موشک کروز و دو هواپیمای بدون سرنشین به سمت اوکراین شلیک کرد که حداقل 19 نفر را کشتند که تقریباً همه آنها بر اثر اصابت دو موشک به یک ساختمان آپارتمانی در مرکز این کشور کشته شدند. سه کودک در میان کشته شدگان هستند. حملات موشکی شامل اولین حمله علیه بود کیف، پایتخت اوکراین، در نزدیک به دو ماه، اگرچه هیچ گزارشی مبنی بر اصابت هیچ هدفی وجود ندارد. دولت شهر گفت نیروی هوایی اوکراین 11 موشک کروز و دو هواپیمای بدون سرنشین را بر فراز کیف رهگیری کرده است.
حملات به ساختمان مسکونی 9 طبقه در مرکز اوکراین در اومان، شهری واقع در حدود 215 کیلومتری (134 مایلی) جنوب کیف رخ داد. به گفته ایهور تابورتس، فرماندار منطقه پایتخت، هفده نفر در آن حمله کشته شدند. آنها شامل دو کودک 10 ساله و یک کودک نوپا بودند.
به گفته پرسنل اورژانس حاضر در محل، یکی دیگر از قربانیان زنی 75 ساله بود که در ساختمان همسایه زندگی می کرد و بر اثر موج ضربه ای انفجار شدید دچار خونریزی داخلی شد.
پلیس ملی اوکراین اعلام کرد 17 نفر زخمی شدند و سه کودک از زیر آوار نجات یافتند. 9 نفر در بیمارستان بستری شدند.
این بمباران به هیچ وجه به خطوط مقدم گسترده جنگ یا مناطق جنگی فعال در شرق اوکراین، جایی که یک جنگ فرسایشی سخت در آن جریان دارد، نبود.
مسکو در طول جنگ 14 ماهه مکرراً حملات موشکی دوربرد را انجام داده است که اغلب بدون تفکیک مناطق غیرنظامی را هدف قرار داده است.
مقامات و تحلیلگران اوکراینی ادعا کرده اند که چنین حملاتی بخشی از استراتژی ارعاب عمدی کرملین است.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جدیدترین موشک‌های کروز دوربرد پرتاب شده در طول شب به سمت مکان‌هایی که یگان‌های ذخیره نظامی اوکراین قبل از استقرار در میدان نبرد در آنجا اقامت داشتند، هدف گرفتند.
ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع، گفت: “حمله به هدف خود رسیده است. تمام تاسیسات تعیین شده مورد اصابت قرار گرفته است.” او به هیچ منطقه یا ساختمان مسکونی خاصی که مورد اصابت قرار گرفته است اشاره نکرد.
بازماندگان حملات عمان لحظات وحشتناکی را هنگام اصابت موشک ها در زمانی که هوا هنوز تاریک بود بازگو کردند.
هالینا، یکی از ساکنان ساختمان، گفت که او و همسرش در اثر انفجار با شیشه پوشانده شده بودند. آن‌ها شعله‌های آتش را بیرون پنجره‌شان دیدند و به بیرون رفتند، اما ابتدا هالینا بررسی کرد که آیا دوستش در آپارتمان همسایه خوب است یا خیر.
او به آسوشیتدپرس گفت: “من داشتم زنگ می زدم، با او تماس می گرفتم (تلفن)، اما او بلند نمی کرد. حتی زنگ در را هم زدم، اما هنوز جوابی ندادم.” او از کلیدهای یدکی آپارتمان دوستش استفاده کرد و برای بررسی او به داخل خانه رفت. او او را مرده در طبقه آپارتمانش پیدا کرد.
هالینا به دلیل نگرانی های امنیتی از ارائه نام خانوادگی خود خودداری کرد.
یکی دیگر از ساکنان ساختمان، اولها تورینا، به AP گفت که شیشه های ناشی از انفجار همه جا پریده است.
تورینا که شوهرش در خط مقدم می جنگد، گفت که یکی از همکلاسی های فرزندش مفقود شده است.
او گفت: «نمی‌دانم کجا هستند، نمی‌دانم زنده‌اند یا نه». “من نمی دانم چرا ما باید از این همه عبور کنیم. ما هرگز کسی را اذیت نکردیم.”
سه کیسه جسد در کنار ساختمان قرار داشت و ساعاتی پس از حمله دود ادامه داشت. سربازان، غیرنظامیان و خدمه اورژانس در میان آوارهای بیرون برای قربانیان بیشتر جستجو کردند، در حالی که ساکنان وسایل را از ساختمان آسیب دیده بیرون می کشیدند.
یک زن که از شوک گریه می کرد، توسط گروه های امدادی برای کمک با خود برده شد.
یولیا نوروفکووا، سخنگوی گروه‌های امداد اضطراری حاضر در صحنه، گفت که داوطلبان محلی به نزدیک به 150 پرسنل اورژانس کمک می‌کنند. او گفت که دو پایگاه امداد، از جمله روانشناس، در حال فعالیت بودند.
سرهی لیساک فرماندار منطقه گفت که یک زن 31 ساله و دختر 2 ساله اش نیز در شهر دنیپرو در شرق این کشور در حمله دیگری کشته شدند. چهار نفر نیز زخمی شدند و یک خانه شخصی و یک کسب و کار آسیب دید.
این حملات چند روز پس از آن انجام شد که رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی گفت که او و شی جین پینگ، رهبر چین یک تماس تلفنی “طولانی و معنی دار” داشتند که در آن شی گفت که دولت او یک فرستاده صلح به اوکراین و سایر کشورها خواهد فرستاد.
دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که بمباران روز جمعه نشان داد کرملین علاقه ای به توافق صلح ندارد.
وی در توییتی نوشت: «حمله موشکی که منجر به کشته شدن اوکراینی‌های بی‌گناه در خواب، از جمله یک کودک ۲ ساله، پاسخ روسیه به همه ابتکارات صلح است». راه صلح، بیرون راندن روسیه از اوکراین است.
پتر پاول، رئیس جمهور چک، در سفر به اوکراین، از انکار گذشته کرملین در قبال چنین خونریزی هایی متقاعد نشده بود.
پاول به رسانه های چک گفت: «تعداد حملات به اهداف غیرنظامی تنها به این نتیجه می رسد که عمدی بوده است». این یک طرح روشن است که هدف آن ایجاد هرج و مرج و وحشت در میان مردم غیرنظامی است.»
مدت کوتاهی پس از شلیک رگبار مسکو، وزارت دفاع روسیه عکسی را در تلگرام منتشر کرد که پرتاب موشک را نشان می‌داد و نوشت: «درست روی هدف».
این پیام خشم اوکراینی‌ها را در رسانه‌های اجتماعی و برخی از مقامات برانگیخت که آن را به‌عنوان تحسین از تلفات تلقی کردند.
آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت: «وزارت قتل فدراسیون روسیه خوشحال است که یک ساختمان مسکونی را با موشک اصابت کرده و غیرنظامیان را کشته است».
در کیف، قطعات موشک‌ها یا پهپادهای رهگیری شده به خطوط برق و جاده‌ای در یک محله آسیب رساند. تلفات جانی گزارش نشده است.
مقامات اوکراین هفته گذشته گفتند که موشک‌های پاتریوت ساخت آمریکا را تحویل گرفته‌اند و به کی‌یف سپر جدیدی در برابر حملات هوایی روسیه ارائه کرده‌اند، اما درباره اینکه آیا این سامانه در روز جمعه مورد استفاده قرار گرفته است یا خیر، صحبتی نشده است.
به گفته اداره شهر کیف، سیستم ضد هوایی این شهر فعال شد. آژیرهای حمله هوایی حدود ساعت 4 صبح شروع شد و حدود دو ساعت بعد هشدار پایان یافت.
این حمله موشکی اولین حمله به پایتخت از 9 مارس بود. پدافند هوایی اخیراً حملات هواپیماهای بدون سرنشین روسیه را خنثی کرده است.
به گفته والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، این موشک ها از هواپیماهایی که در منطقه دریای خزر عمل می کردند، شلیک شده اند.
او گفت که در مجموع، اوکراین 21 موشک از 23 موشک کروز نوع Kh-101 و Kh-555 و همچنین دو پهپاد را رهگیری کرد.
جنگ تا حد زیادی در زمستان متوقف شد و به یک جنگ فرسایشی تبدیل شد زیرا هر یک از طرفین مواضع طرف دیگر را از راه دور گلوله باران کردند. اوکراین در حال ساخت تیپ‌های مکانیزه خود با زره‌پوش‌هایی است که توسط متحدان غربی‌اش که همچنین به آموزش نیروهای اوکراینی و ارسال مهمات می‌پرداختند، در حالی که کیف به یک ضد حمله احتمالی می‌اندیشد.
در همین حال، الکسی کولمزین، شهردار شهر دونتسک که از سوی مسکو منصوب شده است، گفت که موشک اوکراینی روز جمعه هفت غیرنظامی را در مرکز شهر کشته است. وی گفت: قربانیان بر اثر برخورد یک مینی بوس جان باختند.