اوکراین: روسیه از حملات به پالایشگاه‌های نفت و شهر نزدیک اوکراین خبر می‌دهد

مسکو/کیف: مسکو اعلام کرد توپخانه اوکراینی برای سومین بار در این هفته به یک شهر در داخل روسیه حمله کرده است و از حملات پهپادی به دو پالایشگاه نفت روسیه در روز چهارشنبه خبر داد، در حالی که گلوله باران اوکراین در شرق اوکراین تحت اشغال روسیه پنج نفر را کشت.
در هفته ای که هر دو کشور یکدیگر را به گسترش وحشت در پایتخت های خود با حملات هوایی متهم کردند، در حالی که اوکراین برای پایان دادن به تهاجم روسیه با حمایت غرب آماده می شود، هیچ اظهارنظر فوری از سوی اوکراین در مورد گزارش های روسیه منتشر نشد.
هزاران غیرنظامی از زمان تهاجم نیروهای مسکو در 15 ماه پیش در اوکراین کشته شده‌اند، اما سه‌شنبه تنها دومین باری بود که مسکو زیر آتش مستقیم قرار گرفت، اگرچه تاسیسات نفتی و نظامی روسیه مورد هدف قرار گرفت.
در شهر روسیه شبکینو، دو نفر از چهار مجروح در بیمارستان بستری شدند و گلوله ها به یک ساختمان آپارتمانی، چهار خانه و یک مدرسه آسیب رساند، فرماندار منطقه ویاچسلاو گلادکوف گفت.
روز دوشنبه، گلادکوف گفت که دو تأسیسات صنعتی در شهر مورد اصابت قرار گرفته است و روز شنبه هنگام تلاش برای ورود به شهر، در حدود 7 کیلومتری (4.5 مایلی) شمال مرز با اوکراین، هدف آتش توپخانه قرار گرفت.
کرملین اعلام کرد که از گلوله باران نگران است.
هر دو طرف می گویند که آنها تجمع نیروها و تجهیزات نظامی یکدیگر را قبل از حمله متقابل اوکراین که به گفته او طی روزها یا هفته ها انجام خواهد شد، هدف قرار داده اند تا نیروهای روسیه را از شرق و جنوب این کشور بیرون برانند.
مقامات مستقر در روسیه در منطقه لوهانسک شرقی اوکراین – یکی از چهار مورد مدعی الحاق مسکو به این کشور – گفتند که اوکراین از راکت‌اندازهای HIMARS ساخت ایالات متحده برای حمله به مزرعه‌ای در روستای کارپاتی در شبانه روز استفاده کرده است که منجر به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن 19 نفر شد.
ستاد کل اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور طی روز گذشته 22 حمله روسیه را در شرق اوکراین دفع کردند و هواپیماهای اوکراینی 11 حمله به پرسنل و تجهیزات نظامی روسیه انجام دادند، بدون اینکه مشخص کنند کجا.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی را در اطراف دو شهرک در منطقه دونتسک عقب رانده است، بخشی از خط مقدم 1000 کیلومتری که علیرغم ماه‌ها نبرد طاقت‌فرسا که جان ده‌ها هزار نفر را به همراه داشته است، به سختی حرکت کرده است.
این سازمان همچنین اعلام کرد که بدون ارائه مدرک، “آخرین کشتی جنگی” اوکراین را در جریان حمله موشکی به اودسا منهدم کرده است.
اوله چالیک، سخنگوی نیروی دریایی اوکراین، از اظهار نظر خودداری کرد و گفت که به هیچ ادعایی که از سوی روسیه می شود پاسخ نخواهد داد.
او گفت که نیروی دریایی هیچ اطلاعاتی در مورد تلفات در طول جنگ فاش نخواهد کرد.
رویترز نتوانست گزارش های هیچ یک از طرفین را تأیید کند.
پالایشگاه ها ضربه زدند
به گفته مقامات روسی که این موضوع را مقصر نمی دانند، هواپیماهای بدون سرنشین به دو پالایشگاه نفت در 40 تا 50 مایلی (65 تا 80 کیلومتری) شرق بزرگترین پایانه های صادرات نفت روسیه حمله کردند.
آنها گفتند که در آخرین مورد از چندین حمله گزارش شده در این ماه، آتش سوزی در پالایشگاه آفیپسکی رخ داد اما بعداً خاموش شد و یک پهپاد بدون آسیب رساندن به پالایشگاه ایلسکی سقوط کرد.
آسمان اوکراین در سه‌شنبه شب نسبتاً آرام بود و پس از موج‌هایی از حملات در 24 ساعت گذشته، هیچ حمله هوایی مهمی گزارش نشد. به گفته مقامات اوکراینی، حملات هواپیماهای بدون سرنشین روسیه روز سه‌شنبه در کیف یک کشته و چهار زخمی بر جای گذاشت.
به گفته شهردار مسکو، هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی روز سه‌شنبه به مناطق ثروتمند مسکو حمله کردند و دو نفر مجروح شدند و برخی از بلوک‌های آپارتمانی برای مدت کوتاهی تخلیه شدند. کرملین اعلام کرد که پدافند هوایی مسکو به طور موثر عمل کرده است، اما فضایی برای بهبود دارد.
میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین، دخالت مستقیم کیف را رد کرد، اما گفت “ما از تماشای رویدادها خرسندیم” و پیش بینی حملات بیشتری از این دست را داشت.
جنگ کلمات
نماینده روسیه پس از این حمله، واشنگتن را به تشویق کیف متهم کرد. کاخ سفید گفته بود در حال جمع آوری اطلاعات در مورد این حادثه است و بار دیگر تاکید کرد که واشنگتن از حملات در داخل روسیه حمایت نمی کند.
یک مقام ارشد روسیه نیز پس از گزارش جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا مبنی بر اینکه اوکراین حق دارد نیروی خود را فراتر از مرزهای خود پرتاب کند، انگلیس را مورد انتقاد قرار داد.
دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت، هر مقام انگلیسی که جنگ در اوکراین را تسهیل کند، می تواند اهداف نظامی مشروع تلقی شود.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که روسیه به “عدم محکومیت” حمله به مسکو از سوی ایالات متحده و بریتانیا اشاره کرده است.
واشنگتن و لندن تامین کنندگان اصلی تسلیحات به اوکراین هستند، مشروط بر اینکه از آن برای دفاع از خود و بازپس گیری اراضی اوکراینی اشغال شده توسط نیروهای روسیه استفاده کند، زیرا آنها می گویند جنگ فتح ناخواسته ای را آغاز کرده اند.
تهاجم روسیه به اوکراین، که آن را «عملیات نظامی ویژه» برای خنثی کردن تهدید ناشی از تحرکات کیف به سمت غرب می‌نامد، باعث آشفتگی اقتصادی جهانی شده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که درگیری‌های مجدد باعث یک فاجعه هسته‌ای شود.
رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) پنج اصل را در نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز سه‌شنبه برای تلاش برای حفاظت از مناطق تحت اشغال روسیه مطرح کرد. زاپوریژژیا نیروگاه هسته ای در جنوب اوکراین.
نه روسیه و نه اوکراین متعهد به احترام به آنها نیستند.