اوکراین می گوید رگبار موشک های مافوق صوت روسیه را سرنگون کرده است

کیو: اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد شش نفر را سرنگون کرده است موشک کینژال روسی در یک شب، خنثی کردن سلاحی که مسکو از آن به عنوان یک موشک مافوق صوت نسل بعدی یاد می کند که غیرقابل توقف بود.
خبرگزاری ریا گزارش داد، وقتی از سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه درباره ادعای اوکراین پرسیده شد، آن را رد کرد. وزارت او گفت که یک Kinzhal یک سیستم دفاع موشکی پاتریوت ساخت ایالات متحده را منهدم کرده است.
وزارت دفاع در بیانیه ای اعلام کرد: حمله موشکی مافوق صوت کینژال به سامانه موشکی ضد هوایی پاتریوت ساخت آمریکا در شهر کیف اصابت کرد.
دو مقام آمریکایی گفتند که احتمالاً یک سیستم پاتریوت آسیب دیده است اما منهدم نشده است و یکی گفت که بحث در مورد تعمیر آن در حال انجام است و به نظر نمی رسد که سیستم از اوکراین خارج شود.
فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، والری زالوژنی، پیشتر گفته بود که نیروهایش شش موشک کینژال را که از هواپیما پرتاب شده بودند، و همچنین 9 موشک کروز کالیبر از کشتی‌ها در دریای سیاه و سه اسکندر را که از خشکی شلیک شده بودند، رهگیری کردند.
به نقل از شویگو روسیه، تعداد رهگیری های موشکی ادعا شده اوکراینی به طور کلی “سه برابر بیشتر از تعداد پرتاب ما” است.
او بدون اشاره به جزئیات گفت: “و آنها همیشه نوع موشک ها را اشتباه می گیرند. به همین دلیل آنها را مورد اصابت قرار نمی دهند.”
این اولین باری بود که اوکراین ادعا می‌کرد یک رگبار کامل از چندین موشک کینژال را هدف قرار داده است و در صورت تایید، نشان‌دهنده کارآمدی پدافند هوایی غربی است که به تازگی مستقر شده است.
از زمان حمله روسیه در فوریه 2022، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تسلیحات اوکراین را برای دفاع از خود فراهم کرده اند.
با این حال، مجارستان، عضو اتحادیه اروپا و ناتو، از ارائه هرگونه تجهیزات نظامی به همسایه اوکراین خودداری کرده است و روز سه شنبه، دولت اعلام کرد که قسط بعدی حمایت نظامی خارج از بودجه اتحادیه اروپا به نام تسهیلات صلح اروپا را مسدود کرده است.
آژیرهای حمله هوایی بامداد روز سه شنبه در سراسر اوکراین به صدا درآمد و بیش از سه ساعت بر فراز پایتخت اوکراین و مناطق اطراف آن شنیده شد.
رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر شورای اروپا در ایسلند از طریق لینک ویدئویی گفت: «یک سال پیش، ما نتوانستیم بیشتر موشک های تروریست ها، به ویژه موشک های بالستیک را ساقط کنیم.
“و من اکنون یک چیز می پرسم. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، آیا کاری هست که نتوانیم انجام دهیم؟”
به گفته مقامات، نشست دو روزه رهبران اروپایی بر روی راه هایی برای پاسخگویی روسیه به خاطر جنگش متمرکز بود.
روسیه می‌گوید که تهاجم این کشور برای مقابله با تهدیدات امنیتش ناشی از روابط رو به رشد اوکراین با غرب ضروری بود.
اوکراین و متحدانش آن را یک جنگ فتح ناخواسته می‌خوانند و اوکراین می‌گوید تا زمانی که تمام نیروهای روسیه سرزمینش را ترک نکنند، جنگ را متوقف نخواهد کرد.
جرقه های نور و آوار
ارتش اوکراین در به روز رسانی عصر خود در روز سه شنبه اعلام کرد که شش کینژال از جمله 27 موشکی بودند که روسیه طی 24 ساعت به سمت اوکراین شلیک کرد و پس از منفجر شدن آنها از آسمان، کیف را با برق و باران روشن کرد.
مشخص نبود که اوکراین از کدام سلاح غربی در برابر کینژال ها دفاع می کرد. پنتاگون هیچ اظهارنظری فوری نداشت.
به نوبه خود، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور یک حمله متمرکز با تسلیحات با برد بلند هوایی و دریایی با دقت بالا به نیروهای اوکراینی و همچنین در مکان‌های ذخیره مهمات، سلاح و تجهیزات نظامی تحویل‌گرفته از غرب انجام دادند. کشورها”.
مقامات کیف گفتند که سه نفر بر اثر ریزش آوار زخمی شدند.
سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی شهر در تلگرام گفت: “این از نظر چگالی استثنایی بود – حداکثر تعداد موشک های تهاجمی در کوتاه ترین زمان.”
ارتش اوکراین اعلام کرد دو موشک اس-300 زیرساخت‌ها را در کوستیانتینیوکا در غرب شهر باخموت در شرق شرقی هدف قرار داده‌اند.
سرعت مافوق صوت؟
در این ماه، اوکراین اعلام کرد که برای اولین بار با استفاده از سامانه جدید پاتریوت، یک موشک کینژال را بر فراز کیف سرنگون کرده است.
ارتش آمریکا این موضوع را تایید کرد اما نگفت که آیا موشک روسی در آن زمان با سرعت مافوق صوت پرواز می کرد یا خیر.
مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) مستقر در ایالات متحده می‌گوید که Kinzhal پس از پرتاب به سرعت به 4 ماخ (4900 کیلومتر در ساعت) می‌رسد و ممکن است به سرعت 10 ماخ یا 10 برابر سرعت صوت برسد. سلاح های مافوق صوت حداقل پنج برابر سرعت صوت حرکت می کنند.
موشک کینژال که نام آن به معنای خنجر است، می تواند کلاهک های معمولی یا هسته ای را تا 2000 کیلومتر حمل کند. روسیه سال گذشته برای اولین بار در اوکراین از این سلاح در جنگ استفاده کرد و تنها در موارد معدودی به شلیک آن اذعان کرده است.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مکرراً از کینژال به عنوان مدرکی برای شکست سخت‌افزار روسیه در جهان که قادر به مقابله با ناتو هستند، تبلیغ می‌کند.
در حالی که اوکراین قرار است برای اولین بار در شش ماه گذشته علیه تهاجم روسیه حمله کند، نیروهای روسی حملات هوایی دوربردتری را در بالاترین فرکانس جنگ انجام می دهند.
اوکراین می گوید بیشتر موشک ها و پهپادها را سرنگون می کند.