اوکراین می گوید پس از اعلام پیروزی مسکو در شهر باخموت، نیروهای نظامی همچنان با نیروهای روسی درگیر هستند

کیو: سربازان اوکراینی همچنان درگیر بودند نیروهای روسیه در نبردهای شدید در داخل و اطراف باخموت مقامات نظامی روز یکشنبه، ساعاتی پس از آن که مسکو و ارتش خصوصی واگنر اعلام کردند که نیروهایشان کنترل کامل شهر شرقی را به دست گرفته اند، گفتند.
مه جنگ تایید وضعیت میدانی در طولانی ترین نبرد تهاجم را غیرممکن کرد و مجموعه ای از اظهارنظرهای مقامات اوکراینی و روسی باعث سردرگمی موضوع شد.
معاون وزیر دفاع اوکراین هانا مالیار حتی تا آنجا پیش رفت که گفت که نیروهای اوکراینی «شهر را در یک نیمه محاصره گرفتند».
مالیار گفت: «دشمن نتوانست بخموت را محاصره کند و بخشی از ارتفاعات غالب در اطراف شهر را از دست داد.
یعنی پیشروی نیروهای ما در حومه جناح که هنوز ادامه دارد، حضور دشمن در باخموت را بسیار پیچیده می‌کند.»
اظهارات او پس از آن مطرح شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در نشست گروه هفت در ژاپن، به نظر می رسید که باخموت سقوط کرده است.
وقتی از زلنسکی پرسیده شد که آیا این شهر در دست اوکراین است یا خیر، گفت: «فکر می‌کنم نه، اما باید — تا بفهمی چیزی وجود ندارد، آنها همه چیز را ویران کرده‌اند. هیچ ساختمانی وجود ندارد. حیف شد. این یک تراژدی است.”
سخنگوی مطبوعاتی زلنسکی بعداً این اظهارات را پس گرفت.
و سرهی چرواتی، سخنگوی گروه نیروهای شرق اوکراین، گفت که ارتش اوکراین در حال حفظ مواضع در مجاورت باخموت است.
رئیس جمهور به درستی گفت که شهر در واقع با خاک یکسان شده است. دشمن هر روز با حملات گسترده توپخانه و هوانوردی منهدم می شود و یگان های ما گزارش می دهند که وضعیت فوق العاده سخت است.
او گفت: “نظامیان ما استحکامات و چندین ساختمان را در بخش جنوب غربی شهر نگه می دارند. نبردهای سنگین در جریان است.”
این تنها آخرین تلنگر از وضعیت باخموت پس از هشت ماه درگیری شدید بود.
تنها ساعاتی قبل، آژانس‌های جدید دولتی روسیه گزارش دادند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پایان عملیات آزادسازی را به گروه‌های تهاجمی واگنر و همچنین به همه نیروهای یگان‌های نیروهای مسلح روسیه که پشتیبانی لازم و حفاظت از جناحین آنها را ارائه کردند، تبریک گفت. آرتیوموفسک، که نام باخموت دوران شوروی است.
وزارت دفاع روسیه همچنین گفت که واگنر و یگان های نظامی “آزادسازی” باخموت را به پایان رساندند.
در G-7 در ژاپن، زلنسکی در یک کنفرانس خبری در کنار جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده ایستاد.
بایدن 375 میلیون دلار بیشتر به اوکراین کمک کرد که شامل مهمات، توپخانه و وسایل نقلیه بیشتر است.
زلنسکی بعداً در توییتی نوشت: «از او به خاطر کمک مالی قابل توجه (ایالات متحده) به (اوکراین) تشکر کردم.
این تعهد جدید پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده با اجازه آموزش بر روی جت های جنگنده F-16 ساخت آمریکا، زمینه را برای انتقال نهایی آنها به اوکراین فراهم کرد.
بایدن روز یکشنبه گفت که زلنسکی به آمریکا «ضمانت قاطع» داده است که اوکراین از جت‌های F-16 برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.
بسیاری از تحلیلگران می گویند که حتی اگر روسیه در باخموت پیروز می شد، بعید بود که روند جنگ را تغییر دهد.
یک اندیشکده مستقر در واشنگتن اواخر روز شنبه گفت که تصرف آخرین زمین باقیمانده در باخموت توسط روسیه “از نظر تاکتیکی یا عملیاتی مهم نیست”.
موسسه مطالعات جنگ گفت که کنترل این مناطق “به نیروهای روسیه از نظر عملیاتی زمین قابل توجهی برای ادامه عملیات تهاجمی” و همچنین “برای دفاع در برابر ضد حملات احتمالی اوکراین” نمی دهد.
یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، در ویدئویی که در تلگرام منتشر شد، گفت که شهر حدود ظهر شنبه تحت کنترل کامل روسیه قرار گرفت.
او در محاصره حدود نیمی از مبارزان، با ساختمان های ویران شده در پس زمینه و شنیده شدن صدای انفجار از دور صحبت می کرد.
نیروهای روسیه همچنان به دنبال تصرف بخش باقی مانده از منطقه دونتسک که هنوز تحت کنترل اوکراین است، از جمله چندین منطقه به شدت مستحکم هستند.
معلوم نیست کدام طرف در نبرد باخموت بهای بیشتری را پرداخته است. هم روسیه و هم اوکراین تلفاتی را متحمل شده اند که گمان می رود هزاران نفر باشد، هرچند هیچکدام تعداد تلفات را فاش نکرده اند.
زلنسکی در ماه مارس در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس بر اهمیت دفاع از باخموت تاکید کرد و گفت سقوط آن می‌تواند به روسیه اجازه دهد تا حمایت بین‌المللی را از توافقی که ممکن است کی‌یف را ملزم به دستیابی به سازش‌های غیرقابل قبول کند، جلب کند.
تحلیلگران گفته اند سقوط باخموت ضربه ای به اوکراین خواهد بود و مزایای تاکتیکی به روسیه می دهد، اما برای نتیجه جنگ تعیین کننده نخواهد بود.
باخموت، واقع در حدود 55 کیلومتری (34 مایلی) شمال دونتسک، پایتخت منطقه ای تحت کنترل روسیه، 80000 نفر جمعیت قبل از جنگ داشت و یک مرکز صنعتی مهم بود که توسط معادن نمک و گچ احاطه شده بود.
این شهر که در زمانی که اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، به افتخار یک انقلابی بلشویک، آرتیوموفسک نام گرفت، همچنین به دلیل تولید شراب گازدار در غارهای زیرزمینی شهرت داشت.
خیابان‌های پهن درخت‌کاری‌شده، پارک‌های سرسبز و مرکز شهر باشکوه با عمارت‌های باشکوه اواخر قرن نوزدهم – که همه اکنون به یک زمین بایر در حال دود تبدیل شده‌اند – آن را به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل کرده است.
هنگامی که یک شورش جدایی‌طلب شرق اوکراین را در سال 2014، هفته‌ها پس از الحاق غیرقانونی شبه جزیره کریمه به اوکراین توسط مسکو فرا گرفت، شورشیان به سرعت کنترل شهر را به دست گرفتند، اما چند ماه بعد آن را از دست دادند.
پس از اینکه روسیه در اوایل تهاجم فوریه 2022، تمرکز خود را به دونباس معطوف کرد، نیروهای مسکو در اوت سعی کردند باخموت را تصرف کنند، اما به عقب رانده شدند.
درگیری در آنجا در پاییز کاهش یافت زیرا روسیه با ضد حمله های اوکراینی در شرق و جنوب روبرو شد، اما در اواخر سال گذشته با سرعت کامل از سر گرفت. در ژانویه، روسیه شهر معدن نمک سولدار در شمال باخموت را تصرف کرد و حومه شهر را بست.
گلوله باران شدید روسیه شهر و روستاهای مجاور را هدف قرار داد، زیرا مسکو یک حمله سه جانبه را برای پایان دادن به مقاومت در آنچه اوکراینی ها “قلعه باخموت” می نامیدند، انجام داد.
مزدوران واگنر پیشتاز حمله روسیه بودند. پریگوژین سعی کرد از نبرد برای شهر استفاده کند تا نفوذ خود را در میان تنش ها با رهبران ارشد نظامی روسیه که به شدت از آنها انتقاد می کرد، گسترش دهد.
ما نه تنها با نیروهای مسلح اوکراین در باخموت جنگیدیم. ما با بوروکراسی روسیه جنگیدیم که شن و ماسه را در چرخ ها می انداخت.
بمباران بی امان توپخانه روسیه ساختمان های کمی را در میان نبردهای وحشیانه خانه به خانه دست نخورده باقی گذاشت. به گفته مقامات اوکراینی، جنگنده های واگنر “بر روی اجساد سربازان خود رژه رفتند”.
هر دو طرف مهمات را به میزانی خرج کرده اند که برای دهه ها در هیچ درگیری مسلحانه دیده نشده است و روزانه هزاران گلوله شلیک می کنند.
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته است که تصرف این شهر به روسیه این امکان را می دهد که حملات تهاجمی خود را به منطقه دونتسک، یکی از چهار استان اوکراین که مسکو به طور غیرقانونی در ماه سپتامبر ضمیمه کرد، ادامه دهد.