باندانی: قدیمی ترین تکنیک تای-دِی در هند

بندهانی قدیمی ترین روش شناخته شده کراوات رنگ در هند است. بسیاری بر این باورند که جامعه مسلمان ختری منطقه کوچ اولین کسانی بودند که از این نوع مرگ استفاده کردند.
بندهانی معروف به باندج یا Bandhni، یک نوع هنر سنتی نساجی رنگ آمیزی است که در ایالت گجرات هند سرچشمه گرفته است و برای قرن ها انجام شده است. این شامل فرآیند گره زدن نقاط یا گره های کوچک روی یک تکه پارچه قبل از رنگرزی است که منجر به انواع الگوها و طرح های پیچیده می شود. باندانی معمولاً در ساخت ساری، دوپاتا (روسری بلند)، عمامه و سایر لباس‌های سنتی استفاده می‌شود.
چگونه ساخته می شود؟
کلمه Bandhani از کلمه سانسکریت bandhana گرفته شده است که به معنای گره زدن است. فرآیند ایجاد پارچه بندانی با انتخاب پارچه ای سبک، معمولاً نخی یا ابریشمی آغاز می شود. پارچه شسته شده و به رنگ پایه رنگ می شود. سپس، صنعتگران ماهر بخش‌های کوچکی از پارچه را با نخ می‌بندند و گره‌های ریز را تشکیل می‌دهند. این گره ها به عنوان نقاط مقاومت عمل می کنند و از نفوذ رنگ به آن قسمت ها جلوگیری می کنند.
هنگامی که پارچه با گره آماده شد، آن را در یک حمام رنگ فرو می برند. پارچه معمولاً چندین بار غوطه ور می شود و برای هر حمام رنگ از رنگ های مختلفی استفاده می شود. صنعتگران پس از هر بار رنگرزی با دقت گره ها را باز می کنند و قسمت هایی از پارچه را که رنگ نشده باقی مانده را آشکار می کنند. این فرآیند چندین بار تکرار می‌شود و بخش‌های مختلفی از پارچه را می‌بندند و رنگ می‌کنند تا نقش‌ها و طرح‌های پیچیده ایجاد شود.
حاصل تکنیک باندانی پارچه ای پر جنب و جوش و رنگارنگ با نقوش متنوعی مانند نقطه، موج، مربع و … است. الگوها و طرح ها می توانند بسیار متفاوت باشند، از ساده و متقارن گرفته تا پیچیده و انتزاعی. ترکیب رنگ های پر جنب و جوش و نقش های پیچیده به پارچه باندانی جذابیت منحصر به فرد و چشم نواز آن را بخشیده است.

c1

پارچه های باندانی به طور گسترده برای ساخت لباس های سنتی هندی مانند ساری، سالوار کامیز، دوپاتا و عمامه استفاده می شود. همچنین در اثاثیه منزل از جمله روتختی، پرده و روکش کوسن استفاده می شود. منسوجات باندانی به دلیل مهارت، زیبایی و اهمیت فرهنگی ارزش بالایی دارند.
تاریخ
منشا باندانی را می توان بیش از 5000 سال به تمدن باستانی دره سند ردیابی کرد. کاوش‌ها در سایت‌های باستان‌شناسی موهنجودارو و هاراپا شواهدی از منسوجات رنگ‌آمیزی را نشان داده‌اند که نشان می‌دهد این تکنیک برای هزاران سال در منطقه مورد استفاده قرار گرفته است.

c2

چندین طراح برجسته هندی وجود دارند که با طرح های باندانی خود شناخته شده اند. Anita Dongre، Sabyasachi، Neeta Lulla و Urvashi Kaur نام‌هایی هستند که قطعات درخشانی از باندانی خلق کرده‌اند و آن را با سبک خاص خود آمیخته‌اند.