بایدن: رئیس جمهور جو بایدن در ایرلند: “بازگشت مایه افتخار است”

دوبلین: رئیس جمهور جو بایدن پس از گذراندن بیشتر یک روز در یک تور طوفانی در حومه اجداد خود، روز پنجشنبه با سخنرانی در پارلمان ایرلند و دیدار با رهبران این کشور به دیپلماسی بازگشت و اوکراین در دستور کار اصلی قرار دارد.
بایدن در اولین ایستگاه خود با رئیس جمهور مایکل دی. هیگینز در اقامتگاه بزرگ رئیس جمهور در دوبلین. این دو رهبر هشت‌ساله در حالی که روی فرش قرمز داخل فرش قرمز قدم می‌زدند، دست‌هایشان را به هم می‌چسبیدند و می‌خندیدند، جایی که بایدن کتاب مهمان را با یک پیام نویسندگی برای رئیس‌جمهور شاعر ایرلند امضا کرد: «به قول ایرلندی، پاهایت شما را به جایی می‌رساند که قلبتان است. بازگشتن باعث افتخار است.”
بایدن یک بلوط ایرلندی تازه کاشته شده را در خاک بیل زد، نه چندان دور از بلوطی که باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا کاشته بود. او همچنین زنگ صلح را به صدا درآورد که در سال 2008 به مناسبت دهمین سالگرد توافق جمعه خوب که به چندین دهه خشونت در ایرلند شمالی پایان داد، رونمایی شد. او چهار بار زنگ را به صدا درآورد، از جمله یکی “برای تمام اجداد ایرلندی من، و دیگری برای صلح”.
سپس از هیگینز که هفته آینده 82 ساله می شود تشکر کرد. بایدن 80 ساله است.
او پنجشنبه گفت: «احساس خوبی دارم و چیزهای زیادی یاد می‌گیرم. می دانم که احمقانه به نظر می رسد، اما بسیاری از آمریکایی های ایرلندی-آمریکایی، مانند بستگان من، هستند که هرگز به اینجا بازنگشته اند.
آماندا اسلوات، عضو شورای امنیت ملی، گفت: بایدن قبل از سخنرانی در پارلمان که در آن «درباره تاریخ طولانی، نزدیک و مشترک بین ایالات متحده و ایرلند منعکس خواهد شد»، با تائوئیس لئو وارادکار، نخست وزیر ایرلند نیز دیدار خواهد کرد. مدیر ارشد اروپا در دیدار با رهبران، حمایت مستمر ایرلند از تلاش های رهبری شده برای کمک به اوکراین در جنگ علیه روسیه، به ویژه در زمینه کمک های بشردوستانه و امنیتی، نقطه کانونی خواهد بود.
بایدن پس از حضور در روز چهارشنبه در ایرلند شمالی وارد جمهوری ایرلند شد. در شهرهای کارلینگفورد و دانالک، جمعیتی در عمق پنج صف کشیده و هشت ساعت منتظر بودند تا نگاهی اجمالی به بایدن بیندازند، جایی که رئیس جمهور دموکرات از قلعه بازدید کرد، به دریا نگاه کرد که اجدادش در آن کشتی می‌کردند، و در یک میخانه محلی آدرس داد. . در امتداد خیابان‌های دوندالک، عکس‌های رئیس‌جمهور و تابلوهای خوش‌آمدگویی عظیم در کنار سردر مغازه‌ها نصب شده بود. بچه ها از پنجره ها آویزان شده بودند تا برای رئیس جمهور دست تکان دهند و پرچم را به نمایش بگذارند.
بایدن از داخل یک میخانه شلوغ قدیمی با کف چوبی چسبناک تصدیق کرد که اجدادش برای فرار از قحطی به ایالات متحده مهاجرت کرده اند، اما او افزود: “وقتی اینجا هستید، تعجب می کنید که چرا کسی می خواهد آن را ترک کند.”
و او به شوخی خبر بدی را ارائه کرد و گفت: “ما برمی گردیم. هیچ راهی برای دور نگه داشتن ما وجود ندارد.”
خانواده مادر بایدن اهل کانتی لوث هستند و رئیس جمهور از غواصی در میراث ایرلندی خود که اغلب به عنوان نیروی محرکه در زندگی عمومی و خصوصی خود یاد می کند، خوشحال شد.
بر اساس گزارش مرکز تاریخ خانواده ایرلندی، بایدن “در میان همه رئیس جمهورهای ایرلندی” است. ده تن از 16 پدربزرگ و مادربزرگ او اهل جزیره زمرد بودند. بایدن به ویژه به نقل قول از شاعران ایرلندی، به ویژه شیموس هینی علاقه دارد. انتظار می رفت که بیوه هینی روز پنجشنبه در سخنرانی پارلمان شرکت کند.
بایدن در اولین سفر خود به عنوان رئیس جمهور سه روز را در ایرلند سپری می کند. او همچنین روز پنجشنبه در یک شام جشن شرکت خواهد کرد و روز جمعه قبل از بازگشت به واشنگتن، از شهرستان مایو، یکی دیگر از مناطق اجدادی در ساحل غربی، بازدید خواهد کرد.
بایدن در سال 2016، نزدیک به پایان دومین دوره معاونت اوباما، به همراه تعداد بیشتری از خانواده‌اش، از جمله همه نوه‌هایش، دیدار کرد. این بار فقط خواهر و پسرش او را همراهی کردند. همسرش جیل در واشنگتن ماند.
روز چهارشنبه در بلفاست، بایدن بیست و پنجمین سالگرد توافق جمعه خوب را جشن گرفت. این قرارداد با میانجیگری صلح را در منطقه ای از بریتانیا به ارمغان آورد که در آن سال ها خشونت فرقه ای معروف به “مشکل ها” حدود 3600 نفر را در بمب گذاری ها و حملات دیگر کشته اند.
حتی در حالی که سالگرد صلح در حال برگزاری است، آشفتگی های سیاسی ایرلند شمالی را بدون یک دولت فعال رها کرده است و پایه های توافق جمعه خوب را متزلزل کرده است. علاوه بر این، یک مقام ارشد پلیس در ماه فوریه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد، حمله ای که مقامات مخالفان ارتش جمهوری خواه ایرلند مخالف روند صلح را مسئول آن می دانند.
بایدن در بلفاست گفت: «دشمنان صلح پیروز نخواهند شد. ایرلند شمالی به خدا برنمی گردد.