بایدن وارد ایرلند شمالی شد: بایدن با عهد به “حفظ صلح” در بلفاست فرود آمد.

بلفاست: رئیس جمهور آمریکا جو بایدن وارد ایرلند شمالی شد روز سه‌شنبه، به امید کمک به حفظ صلح شکننده‌ای که 25 سال پیش پس از دهه‌ها خشونت فرقه‌ای بر حاکمیت بریتانیا به دست آمد.
بایدن، 80 ساله، قبل از سوار شدن به ایر فورس وان، گفت که اولویت سفرش «حفظ صلح» و پایان دادن به بن بست سیاسی طولانی مدت ناشی از مخالفت احزاب طرفدار بریتانیا با قوانین تجاری پس از برگزیت است.
نخست وزیر بریتانیا ریشی سوناک زمانی که بایدن در پایتخت ایرلند شمالی، تنها 24 ساعت پس از سالگرد مهم توافق جمعه خوب/بلفاست، به زمین نشست، روی آسفالت دیدار کرد.
اما امنیت همچنان یک نگرانی است.
روز دوشنبه، جوانان نقابدار در جریان راهپیمایی غیرقانونی جمهوری خواهان مخالف در لندندری، که به نام دری نیز معروف است، خودروهای پلیس را با بمب های بنزینی پرتاب کردند.
با وجود این صحنه ها، مقامات آمریکایی گفتند بایدن “بسیار برای این سفر هیجان زده است”.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران در مسیر بلفاست گفت: «ما دوست داریم که مجلس ملی (در بلفاست) را به وضوح ببینیم.
او گفت: “پیام دو جانبه است. این تبریک به مناسبت 25 سال توافق جمعه خوب است… (و) صحبت در مورد اهمیت تلاش برای کار روی سیاست های تجاری و اقتصادی که به نفع همه جوامع و همچنین ایالات متحده باشد.” .
بایدن روز چهارشنبه در دانشگاه اولستر در بلفاست سخنانی را ایراد خواهد کرد که قرار است بر روی وعده اقتصادی سرمایه گذاری داخلی در صورت تداوم صلح تمرکز کند.
کاخ سفید اعلام کرد که او همچنین با رهبران احزاب سیاسی اصلی ایرلند شمالی دیدار خواهد کرد و گزارش‌هایی را منتشر می‌کند که او حزب اتحادیه‌گرای دمکراتیک (DUP) را برای از سرگیری تقسیم قدرت تحت فشار قرار خواهد داد.
دولت تفویض اختیار در بلفاست یکی از بخش‌های کلیدی توافق‌نامه‌های صلح است، اما 14 ماه پیش به دلیل مخالفت شدید حزب با ترتیبات تجاری پس از برگزیت در ایرلند شمالی، سقوط کرد.
بایدن که اصالتاً ایرلندی دارد، همچنین برای یک دیدار سه روزه به جنوب ایرلند سفر خواهد کرد و تا حدی تاریخچه خانوادگی خود را ردیابی خواهد کرد.
به گفته کاخ سفید، این سفر شامل سخنرانی در نشست مشترک پارلمان ایرلند و “جشن روابط عمیق و تاریخی” این کشور با ایالات متحده خواهد بود.
صلح شکننده – ایرلند شمالی از زمانی که احزاب اتحادیه‌گرا که می‌خواهند بخشی از بریتانیا باقی بمانند و ناسیونالیست‌هایی که طرفدار اتحاد مجدد با ایرلند بودند، در 10 آوریل 1998 به توافق صلح دست یافتند، به‌طور چشمگیری تغییر شکل یافته است.
اما با گذشت ربع قرن، وضعیت تجاری پس از برگزیت و تغییرات جمعیتی باعث بی ثباتی سیاسی و خشونت تندروهای هر دو طرف شده است.
سوناک به مناسبت سالگرد روز دوشنبه گفت: «در حالی که زمان آن فرا رسیده است که در مورد پیشرفت محکمی که با هم به دست آورده‌ایم تأمل کنیم، ما همچنین باید مجدداً متعهد شویم که تلاش‌های خود را برای وعده داده شده در سال 1998 و توافق‌های پس از آن مضاعف کنیم».
در دوبلین، بایدن روز پنجشنبه با مایکل هیگینز، رئیس جمهور ایرلند و لئو وارادکار، رئیس جمهور ایرلند و لئو وارادکار تائوسیاچ (نخست وزیر) دیدار خواهد کرد و همچنین در مراسم صلح شرکت خواهد کرد، در پارلمان ایرلند سخنرانی خواهد کرد و در یک ضیافت شام در قلعه دوبلین شرکت خواهد کرد.
بایدن در سفر روز جمعه به شهرستان مایو در شمال غربی ایرلند، از زادگاه اجدادی خود یعنی بالینا دیدن کرده و با عموزاده های دور دیدار خواهد کرد.
رئیس‌جمهور ایالات متحده قرار است هزاران نفر را در مکانی که خانواده‌اش در اواسط قرن نوزدهم ترک کردند – زمانی که کشور توسط قحطی ویران شده بود – قبل از اینکه در نهایت در اسکرانتون، پنسیلوانیا ساکن شوند، سخنرانی کند.
مقاومت DUP – بایدن جمعه به خانه می رود، در حالی که ایرلند شمالی مراسم بزرگداشت توافق صلح خود را در هفته بعد ادامه می دهد، از جمله کنفرانسی سه روزه که از 17 آوریل به میزبانی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آغاز می شود.
همسرش، بیل کلینتون، به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، نقشی اساسی در تضمین قرارداد 1998 ایفا کرد.
در سال‌های پس از 1998، شبه‌نظامی‌های جمهوری‌خواه و وفادار ایرلند شمالی خلع سلاح شدند، مرزهای نظامی‌شده آن برچیده شد و نیروهای بریتانیایی آن را ترک کردند.
اما وضعیت امنیتی بدتر شده است و سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا در ماه گذشته سطح تهدیدات تروریستی استان را به “شدید” رساندند.
در همین حال، علیرغم توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا در ماه فوریه برای بازنگری مجدد شرایط تجاری بحث برانگیز ایرلند شمالی پس از برگزیت، آن قرارداد جدید – چارچوب ویندزور – هنوز حمایت DUP را جلب نکرده است.
این امر در هموار کردن راه برای از سرگیری تقسیم قدرت بسیار مهم است.
اما تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، که به تنظیم توافق صلح 1998 کمک کرد، روز سه‌شنبه به بایدن نسبت به اعمال فشار بیش از حد بر حزب در بلفاست هشدار داد.
ایان پیزلی جونیور، قانونگذار تندرو DUP، گفت که حزب تمایلی به سخنرانی بایدن ندارد.
پیزلی به TalkTV گفت که “دیدار واقعی ایرلندی” رئیس جمهور از جمهوری بود و افزود: “من فکر می کنم این سفر (به بلفاست) نشان داد که ما واقعاً چندان اهمیتی نداریم.”