بسیاری از دانشجویان هندی ممکن است پس از تصمیم گیری در مورد افراد تحت تکفل انگلستان را انتخاب نکنند

اوایل این هفته، سوئلا براورمنوزیر امور خارجه بریتانیا از برخی تغییرات مهم در سیاست مهاجرتی خبر داد که بر دانشجویان هندی که قصد دارند برای تحصیلات عالی به کشورش بروند تأثیر خواهد گذاشت.
یکی از اقداماتی که وزیر کشور بریتانیا اعلام کرد، حذف حق دانشجویان بین‌المللی برای آوردن افراد تحت تکفل است، مگر اینکه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی باشند که در حال حاضر به عنوان برنامه‌های تحقیقاتی تعیین شده‌اند.
بر اساس این اعلامیه، آمار مهاجرت به بریتانیا حاکی از افزایش غیرمنتظره تعداد وابستگانی است که در کنار دانشجویان بین المللی به بریتانیا می آیند. در سال منتهی به دسامبر 2022، حدود 136000 ویزا به وابستگان دانشجویان تحت حمایت اعطا شد که بیش از 8 برابر بیشتر از 16000 ویزا در سال 2019 بود، زمانی که دولت بریتانیا تعهد خود را به کاهش خالص مهاجرت انجام داد.

«استراتژی آموزش بین‌المللی نقش مهمی در حمایت از اقتصاد از طریق کمک‌های اقتصادی که دانش‌آموزان می‌توانند به بریتانیا بیاورند، ایفا می‌کند، اما این نباید به قیمت تعهد ما به عموم مردم برای کاهش مهاجرت کلی و تضمین مهاجرت به بریتانیا باشد. بسیار ماهر است و بنابراین بیشترین سود را ارائه می دهد. پیشنهادهایی که امروز اعلام می‌کنیم تضمین می‌کند که می‌توانیم به تعهدات استراتژی آموزش بین‌المللی خود ادامه دهیم و در عین حال سهمی ملموس در کاهش مهاجرت خالص به سطوح پایدار داشته باشیم. براورمن اعلام کرد شرایط مسیر فارغ التحصیلی بدون تغییر باقی می ماند.
«دولت به دنبال ایجاد تعادل بین کاهش کل مهاجرت خالص با حصول اطمینان از اینکه کسب‌وکارها مهارت‌های مورد نیاز خود را دارند و ما به حمایت از رشد اقتصادی ادامه می‌دهیم، ادامه خواهد داد. کسانی که تحت تأثیر این بسته قرار می‌گیرند عمدتاً وابستگان دانشجویانی خواهند بود که سهم محدودتری در اقتصاد نسبت به دانش‌آموزان یا افرادی که تحت مسیر کارگران ماهر قرار می‌گیرند، خواهند داشت و تأثیر آن بر رشد بریتانیا را به حداقل می‌رساند. کارشناسان بر این باورند که این تغییر که بر افراد تحت تکفل تأثیر می گذارد در ژانویه 2024 اعمال خواهد شد، اگرچه جزئیات هنوز توسط دولت بریتانیا اعلام نشده است.
ساکشی باتیا چوپرا، یک دانشجوی هندی اهل چاندیگار، که اکنون در حال تحصیل در دوره کارشناسی ارشد توسعه بین‌المللی در دانشگاه بریستول بریتانیا است، احساس می‌کند در حالی که از یک سو دولت بریتانیا تلاش می‌کند تا بار خدمات عمومی مرتبط با دولت را کاهش دهد. خدمات بهداشت ملی (NHS)، از طریق محدود کردن وابستگان دانشجویان بین المللی؛ همچنین بر مزایای اقتصادی دانشجویان بین المللی تمرکز شده است. از جمله هزینه های آنها. بهاتیا چوپرا گفت: «گاهی اوقات وابستگان به دانش‌آموزان به‌عنوان رقابت برای مشاغل با مردم محلی، علاوه بر اینکه باری بر دوش خدمات عمومی بریتانیا هستند، تلقی می‌شوند. وی افزود: جنبه منفی این حرکت برای دانش آموزان هندی جدایی خانواده ها خواهد بود. زمانی که دانشجویان هندی که حدود 30 تا 32 سال سن دارند، برای دوره کارشناسی ارشد به یک کشور خارجی می روند، حق بردن افراد تحت تکفل خود با خود بر تصمیم آنها در انتخاب کشوری که می خواهند به آنجا بروند تأثیر می گذارد. علاوه بر این، مهاجران جنبه های مختلف فرهنگی را با خود به همراه می آورند و برای تنوع کلاس های درس جهانی بسیار مهم هستند.
کاران بیلی موریا، عضو مجلس اعیان بریتانیا و رئیس جمهور، در توضیح این اعلامیه ها، شورای امور دانشجویان بین المللی انگلستان (UKCISA)، یک نهاد مشاوره ملی که در خدمت منافع دانشجویان بین‌المللی است، به تایمز هند گفت: «این قطعاً بر برخی از دانشجویان بین‌المللی تأثیر می‌گذارد که اگر نتوانند افراد تحت تکفل خود را با خود بیاورند، حتی برای یک برنامه کارشناسی ارشد یک ساله کشور دیگری را انتخاب کنید.» وی با این حال افزود که کاهش ندادن ویزای کار پس از فارغ التحصیلی دو ساله مایه آرامش است. ما در یک مسابقه جهانی به ویژه در حال رقابت با ایالات متحده آمریکا، استرالیا و کانادا هستیم. به عنوان مثال، استرالیا اکنون حداقل چهار سال ویزای کار پس از فارغ التحصیلی ارائه می دهد، دو برابر آنچه ما ارائه می دهیم.
به گفته وی، فیل موجود در اتاق، دولت بریتانیا است که همچنان اصرار دارد که با دانشجویان بین المللی به عنوان مهاجر رفتار کند و آنها را در ارقام خالص مهاجرت لحاظ کند. اگر دانشجویان بین‌المللی را از رقم خالص مهاجرت حذف کنند، با افزایش سریع تعداد دانشجویان بین‌المللی طی چند سال گذشته، از زمان معرفی مجدد ویزای کار پس از فارغ‌التحصیلی، آن‌ها میله‌ای برای پشت خود ایجاد می‌کنند. تعداد دانشجویانی که به انگلستان می آیند بیشتر از خروج خواهد بود. تخمین زده می شود که اگر دانشجویان بین المللی از رقم خالص مهاجرت حذف شوند، ارقام خالص مهاجرت بیش از 300000 کاهش می یابد.

بیلی موریا، که رئیس مشترک گروه پارلمانی همه حزبی در مورد دانشجویان بین المللی است، احساس می کند که بریتانیا باید دانشجویان بین المللی را از رقم خالص مهاجرت خود حذف کند و با آنها به عنوان مهاجران موقت رفتار کند. همانطور که توسط ایالات متحده آمریکا و استرالیا انجام می شود. دولت بریتانیا به جای ایجاد ترس از مهاجرت، باید دانشجویان بین‌المللی را که در حال حاضر 18 درصد از درآمد دانشگاه‌های بریتانیا را تشکیل می‌دهند، تجلیل کند. آخرین آمار منتشر شده در اوایل این ماه نشان می‌دهد که دانشجویان بین‌المللی هر سال ۴۲ میلیارد پوند اقتصاد بریتانیا را تقویت می‌کنند و از هر ۱۱ دانشجوی بین‌المللی غیر اتحادیه اروپا، ۱ میلیون پوند تاثیر خالص اقتصادی در بریتانیا ایجاد می‌کند.
Saurabh Arora، مدیر عامل دانشگاه Living، معتقد است که تصمیم دولت بریتانیا برای محدود کردن دانشجویان بین‌المللی از آوردن اعضای خانواده با خود، به استثنای کسانی که در دوره‌های تحقیقاتی تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، احتمالاً تأثیری بر دانشجویان هندی خواهد داشت که بریتانیا را برای تحصیلات عالی انتخاب می‌کنند. این شرکت بر روی اسکان دانشجویان در سراسر جهان متمرکز شده است. “بسیاری از دانشجویان هندی فرصت همراهی اعضای خانواده خود را در طول تحصیل ارزش قائل هستند، زیرا باعث حمایت عاطفی و احساس آشنایی در یک کشور خارجی می شود. این تغییر سیاست ممکن است برخی از دانشجویان هندی را از ادامه تحصیل در بریتانیا، به ویژه آنهایی که به حمایت خانواده متکی هستند، باز دارد.
آرورا احساس می کند که غیبت اعضای خانواده ممکن است چالش هایی را در رابطه با رفاه عاطفی و سازگاری با محیط جدید ایجاد کند. “داشتن حمایت خانواده می تواند به طور قابل توجهی این انتقال را تسهیل کند و به دانش آموزان کمک کند تا در محیط جدید خود احساس راحتی بیشتری کنند. علاوه بر این، بار مالی ممکن است افزایش یابد زیرا دانشجویان ممکن است نیاز داشته باشند که تمام هزینه های اقامت، هزینه های زندگی و سایر هزینه های مرتبط را بدون کمک بالقوه درآمد اعضای خانواده خود متحمل شوند. محدودیت آوردن اعضای خانواده می تواند بر نیازهای اسکان و مسکن دانشجویان هندی در بریتانیا نیز تأثیر بگذارد. «معمولاً، هنگامی که خانواده ها دانش آموزان را همراهی می کنند، اغلب به دنبال محل اقامت بزرگتر هستند یا گزینه های مناسب برای خانواده ها را در نظر می گیرند. با این محدودیت، دانشجویان هندی ممکن است گزینه‌های مسکن کوچک‌تر و مقرون به صرفه‌تری مانند مسکن مشترک یا اقامتگاه‌های ارائه‌شده توسط دانشگاه را انتخاب کنند. این تغییر ترجیحات ممکن است پیامدهایی بر تقاضا و در دسترس بودن انواع مختلف مسکن در شهرها و شهرهای دانشگاهی داشته باشد.
برخی دیگر از اقدامات اعلام شده در بسته تغییر سیاست های مهاجرتی در اوایل این هفته، شامل حذف توانایی دانشجویان بین المللی برای تغییر مسیر دانشجویی به مسیرهای کاری قبل از اتمام تحصیل می باشد. بررسی الزامات نگهداری برای دانش‌آموزان و افراد تحت تکفل و اقداماتی برای مقابله با عوامل آموزشی بی‌وجدان که ممکن است از درخواست‌های نامناسب برای فروش مهاجرت و نه آموزش حمایت کنند.
«محدودیت تغییر مسیر کارگران ماهر تا تکمیل برنامه می‌تواند به عنوان یک اشکال بالقوه برای دانشجویان بین‌المللی از جمله دانشجویان هندی تلقی شود. این سیاست از انتقال یکپارچه دانشجویان به فرصت‌های شغلی در بریتانیا پس از اتمام تحصیل جلوگیری می‌کند. آرورا می‌گوید: ممکن است برای کسانی که می‌خواهند فرصت‌های شغلی خود را کشف کنند یا تجربه کاری در بریتانیا بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی به دست آورند، چالش‌هایی ایجاد کند. با این حال، او احساس می کند که این محدودیت ممکن است با هدف اطمینان از تکمیل برنامه های تحصیلی دانشجویان قبل از دنبال کردن فرصت های شغلی باشد، که با هدف اولیه ویزای دانشجویی آنها همخوانی دارد.