توضیح دهنده: «ندرانگتا» – قدرتمندترین گروه مافیایی ایتالیا

ایتالیا ‘ندرانگتا جایگزین کرده است کوزا نوسترا در سیسیل به عنوان قدرتمندترین سازمان مافیایی کشور، و در سراسر اروپا و سایر نقاط جهان گسترش یافته است. در اینجا چند واقعیت در مورد این گروه ترسناک وجود دارد.

منشاء، آدم ربایی افراد مشهور و کوکائین

Ndrangheta از کالابریا، منطقه فقیر نشین جنوبی در نوک چکمه ایتالیا سرچشمه می گیرد. اعتقاد بر این است که نام آن از کلمات یونانی باستان “اندروس” و “آگاتوس” به معنای مرد شجاع یا دلیر گرفته شده است.
از دهه 1970 به بعد، زمانی که پول باج از آدم ربایی ها – یکی از فعالیت های اصلی آن در آن زمان – را دوباره در پروژه های عمومی و قاچاق مواد مخدر، به ویژه کوکائین، سرمایه گذاری کرد، به طور قابل توجهی گسترش یافت.
Ndrangheta ده ها قربانی برجسته، از جمله افراد مشهوری مانند جان پل گتی سوم، فرزند خانواده نفتی ایالات متحده، در سال 1973 در رم ربوده شد و به مدت پنج ماه در کوه های کالابریا زندانی شد.
گوش راست گتی برای تحت فشار قرار دادن خانواده اش برای پرداخت مبلغ 3 میلیون دلار قطع شد – داستانی که در فیلم ریدلی اسکات “همه پول های جهان” و در مجموعه تلویزیونی دنی بویل “اعتماد” تخیلی شد.

قدرت و ثروت

اداره تحقیقات ضد مافیای ایتالیا (DIA) در آخرین گزارش شش ماهه خود، “ندرانگتا” را “نیروی مسلط مطلق در دنیای جنایتکار” بسیار فراتر از زمین اصلی خود در کالابریا می نامد.
DIA گفت که قدرت آن در توانایی آن برای تکیه بر وفاداری های سنتی قبیله و خانواده و در عین حال داشتن “حداکثر انعطاف” در کشف فرصت های تجاری جدید در اقتصاد قانونی و غیرقانونی است.
در سال 2008، گروه تحقیقاتی ایتالیایی Eurispes، گردش مالی سالانه Ndrangheta را 44 میلیارد یورو (48.54 میلیارد دلار) ارزیابی کرد که حدود 3٪ از تولید ناخالص داخلی ایتالیا در آن زمان بود.
این تخمین از آن زمان توسط برخی کارشناسان مورد مناقشه قرار گرفت، اما اکثر آنها موافق هستند که اوباش کالابریایی بسیار قدرتمند و ثروتمند هستند، که عمدتاً به دلیل نقش آنها به عنوان یک قاچاقچی بزرگ کوکائین از آمریکای لاتین به اروپا است.
DIA همچنین گفت که از طریق قاچاق غیرقانونی زباله، اختلاس و وام‌دهی نیز درآمد کسب می‌کند و معمولاً به کسب‌وکارهایی که دچار مشکل هستند اعتبار می‌دهد و سپس به تدریج کنترل آنها را در اختیار می‌گیرد.

دسترسی بین المللی

Ndrangheta تا کانادا و استرالیا و همچنین در بیشتر اروپای غربی با سلول‌های محلی که معمولاً پیوندهای قوی با سرزمین کالابریایی خود دارند، شناخته شده است.
دادستان ها و بازرسان ایتالیایی به طور معمول شکایت می کنند که همتایان اروپایی آنها میزان نفوذ اوباش کالابریایی به کشورهایشان را دست کم می گیرند و می گویند همه کشورهای اتحادیه اروپا باید قوانین سختگیرانه ضد مافیایی ایتالیا را کپی کنند.
با این وجود، عملیات پاناروپایی علیه «ندرانگتا» – مانند یورش «اوریکا» که منجر به دستگیری بیش از 100 نفر در روز چهارشنبه شد و ادعا می‌شد که اوباش از دلالان پول چینی استفاده می‌کردند – رایج‌تر شده است.
مقامات ایتالیایی همچنین پیشرفت‌های داخلی علیه «ندرانگتا» داشتند، برای مثال در سال 2021 با راه‌اندازی به اصطلاح «محاکمه حداکثری» علیه بیش از 320 اوباش و شریک مظنون، از جمله رئیس ارشد. لوئیجی مانکوزو.
قضات بعداً تصمیم گرفتند یک محاکمه جداگانه برای مانکوزو داشته باشند که هنوز ادامه دارد.

خصومت سان لوکا

در آلمان، Ndrangheta در سال 2007، زمانی که شش مرد در خارج از یک پیتزا فروشی در شهر غربی دویسبورگ به عنوان بخشی از جنگ طولانی مدت بین قبایل مافیایی رقیب به ضرب گلوله کشته شدند، به طور قابل توجهی خبرساز شد.
دعوای بدنام سن لوکا بین خانواده‌های پله-وتاری و نیرتا-استرانجیو با یک شوخی کارناوالی در سال 1991 آغاز شد که منجر به قتل‌های متعددی شد، از جمله اعدام همسر یک اوباش خانواده استرانجیو در روز کریسمس در سال 2006.