تیراندازی در وین: 5 کشته در تیراندازی وین. مهاجم با IS همدردی کرد | اخبار جهان

ویننا: عالی ترین مقام امنیتی اتریش می گوید که در اثر تیراندازی در قلب وین ساعاتی قبل از شروع انسداد ویروس کرونا ، پنج نفر از جمله یک مهاجم کشته و 15 نفر زخمی شده اند.
وزیر کشور کارل نهامر روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که دو مرد و دو زن در اثر حمله جراحات در اواخر روز دوشنبه جان خود را از دست داده اند. یک مهاجم مظنون که یک اسلحه حمله و یک جلیقه انتحاری جعلی به همراه داشت نیز توسط پلیس تیراندازی شد و کشته شد.
نهامر گفت که تحقیقات اولیه نشان می دهد مظنونی که کشته شده با گروه دولت اسلامی همدردی کرده است. آژانس خبری اتریش APA گزارش داد ، پلیس در آپارتمان وی و دیگر مکان ها نیز جستجو شد.
نهامر به خبرنگاران گفت: “ما شب گذشته حمله حداقل یک تروریست اسلامگرا را تجربه کردیم.” او با اشاره به تحقیقات در حال انجام این کار خودداری کرد.
وی گفت که مقامات هنوز در تلاش بودند تا مشخص کنند که آیا ممکن است مهاجمان بیشتری فرار کنند. از مردم وین خواسته شد که در صورت امکان روز سه شنبه در خانه بمانند و کودکان مجبور به رفتن به مدرسه نیستند.
نهامر گفت ، در میان مجروحان حمله ، یک افسر پلیس نیز وجود دارد. این افسر 28 ساله در بیمارستان بود اما دیگر در وضعیت تهدید کننده زندگی نبود.
تیراندازی اندکی پس از ساعت 8 عصر (1900 به وقت گرینویچ) دوشنبه در نزدیکی کنیسه اصلی وین در حالی آغاز شد که بسیاری از مردم از شب گذشته در رستوران ها و بارهای باز قبل از شروع قفل یک ماهه ویروس کرونا لذت می بردند.
سباستین کورز ، صدراعظم اتریش گفت: “ما قربانیان یک حمله تروریستی نفرت انگیز در پایتخت فدرال هستیم که هنوز هم ادامه دارد.”
خاخام شلومو هوفمایستر گفت که حداقل یک نفر را دید که به سمت افرادی که بیرون بارها در خیابان زیر پنجره او در نزدیکی کنیسه اصلی شهر نشسته بودند شلیک می کند.
هافمایستر گفت: “آنها حداقل 100 گلوله در بیرون ساختمان ما شلیک می کردند.”
وی افزود: “همه این میله ها بیرون میز دارند. این عصر آخرین عصر قبل از قفل است.”
این حمله موجب محکومیت سریع و اطمینان حمایت رهبران سراسر اروپا از جمله رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون شد که کشورش طی هفته های اخیر سه حمله اسلامگرایان را تجربه کرده است.
دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریكا ، دوشنبه شب هنگام آماده شدن برای آخرین راهپیمایی خود پیش از روز انتخابات ، در توئیتی نوشت: “دعای ما بعد از یك اقدام تروریستی شرور دیگر در اروپا با مردم وین است.”
ترامپ افزود: “این حملات شیطانی علیه افراد بی گناه باید متوقف شود.” ایالات متحده در کنار اتریش ، فرانسه و تمام اروپا در مبارزه با تروریست ها از جمله تروریست های رادیکال اسلامی ایستاده است. ”
آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان نیز این حمله را محکوم کرد.
استفن سایبرت سخنگوی مرکل در توئیتر خود گفت: “ترور اسلامگرایان دشمن مشترک ما است.” نبرد علیه این قاتلان و عوامل تحریک آنها در جنگ مشترک ما. ”
ارتش اتریش 75 سرباز را برای نگهبانی از مکانهای مهم در وین فراهم کرده است و پلیس را برای ادامه تحقیقات آزاد می کند. آلمان و مجارستان پیشنهاد کرده اند تا واحدهای پلیس تاکتیکی را برای حمایت از همکاران اتریشی خود بفرستند. حدود 1000 افسر پلیس صبح روز سه شنبه در وین بودند.
مقامات می گویند ساکنان 20،000 فیلم از این حمله را به پلیس بارگذاری کرده اند.