دادگاه روسیه دوباره ویکی پدیا را به دلیل مقاله ای درباره جنگ در اوکراین جریمه کرد

دادگاهی در روسیه روز پنجشنبه بنیاد ویکی‌مدیا را که مالک ویکی‌پدیا است به دلیل حذف نکردن محتوای ممنوعه مرتبط با زبان روسی به پرداخت دو میلیون روبل (۲۴۵۱۰ دلار) جریمه کرد. نظامیاینترفاکس گزارش داد.
این هفتمین جریمه‌ای است که در سال 2023 به دلیل حذف نکردن اطلاعات ممنوعه بر ویکی‌مدیا اعمال می‌شود. مجموع جریمه ها اکنون 8.4 میلیون روبل است.
آخرین مجازات مربوط به حذف نکردن مقاله ای درباره یک واحد نظامی بود که حاوی “اطلاعات نظامی طبقه بندی شده” در مورد مکان، ترکیب و تجهیزات آن، از جمله اطلاعات مربوط به پیشرفت آنچه روسیه عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین می نامد، بود.
ویکی‌مدیا بلافاصله به درخواست نظر پاسخ نداد. قبلاً گفته شده بود که اطلاعاتی که مقامات روسی از آن شکایت کرده‌اند منبع خوبی بوده و مطابق با استانداردهای ویکی‌پدیا است.
ویکی‌پدیا یکی از معدود منابع اطلاعاتی مستقل به زبان روسی است که پس از حمله مسکو به اوکراین در سال گذشته، سرکوب دولتی محتوای آنلاین تشدید شد.
اینترفاکس هفته گذشته به نقل از وزیر امور دیجیتال، مکسوت شادایف گفت: «ما هنوز ویکی‌پدیا را مسدود نکرده‌ایم، فعلاً چنین برنامه‌ای وجود ندارد».