دادگاه فرانسه در مورد اصلاح حقوق بازنشستگی: دادگاه فرانسه در مورد اصلاح حقوق بازنشستگی حرف آخر را خواهد زد

پاریس: دادگاه عالی قانون اساسی فرانسه روز جمعه در مورد تایید یا خیر تصمیم گیری می کند رئیس جمهور امانوئل مکرونپس از ماه‌ها اعتراض، بازنشستگی عمیقاً نامحبوب بازنگری شد.
رهبر 45 ساله میانه رو با بحران داخلی بزرگی بر سر پرچمدار خود مواجه است اصلاح حقوق بازنشستگیکه عنوان اصلی آن افزایش سن قانونی بازنشستگی از 62 سال به 64 سال است.
برخی از تظاهرات از زمانی که دولت مکرون در ماه گذشته بدون رای گیری لایحه را به اجبار از طریق پارلمان به تصویب رساند، با استفاده از قدرت اجرایی قانونی، اما جرقه اتهاماتی مبنی بر رفتار غیردموکراتیک از سوی مخالفان را برانگیخت، به خشونت تبدیل شد.
چراغ سبز شورای قانون اساسی آخرین مانع پیش از اینکه ماکرون بتواند تغییرات را به قانون امضا کند و اطمینان حاصل کند که آنها تا پایان سال اجرا می شوند، است.
اما اتحادیه‌های کارگری و قانون‌گذاران اپوزیسیون امیدوارند اصلاحاتی را که ماکرون در مرکز مبارزات انتخاباتی سال گذشته خود برای دومین دوره ریاست جمهوری قرار داد، رد کنند.
به گفته وزارت کشور، حدود 380,000 نفر در روز پنجشنبه در آخرین روز اقدام اتحادیه‌ها علیه این لایحه از ژانویه به خیابان‌ها آمدند.
اما این تعداد بسیار کمتر از حدود 1.3 میلیون نفری بود که گفته شد در اوج اعتراضات در ماه مارس تظاهرات کردند.
تحرک در هفته های اخیر کاهش یافته است زیرا به نظر می رسد مردم به طور فزاینده ای از فداکردن حقوق یک روز برای اعتصاب یا راهپیمایی خسته شده اند.
تایید جزئی؟ – پلیس پاریس هرگونه تظاهرات در اطراف شورای قانون اساسی پاریس را تا صبح شنبه ممنوع کرد.
قرار است دادگاه تا پایان روز دو رای صادر کند.
اول اینکه شورای 9 نفره قرار است در مورد اینکه آیا بازنگری اساسی حقوق بازنشستگان که به عنوان قانون بودجه تامین اجتماعی تدوین شده است، با قانون اساسی مطابقت دارد یا خیر، تصمیم گیری کند.
کارشناسان فکر می کنند محتمل ترین سناریو این است که تا حدی این لایحه را تصویب کند.
این بدان معناست که ممکن است برخی از جزئیات قانون را به‌عنوان نامناسب برای آن نوع قوانین کنار بگذارد، اما احتمالاً وزن خود را پشت عناصر اصلی آن، از جمله عقب انداختن حداقل سن قانونی برای بازنشستگی، می‌اندازد.
دوم، دادگاه باید به دو درخواست جداگانه از اپوزیسیون چپ برای راه اندازی یک همه پرسی احتمالی در مورد قانون جایگزین برای محدود کردن سن بازنشستگی به 62 سال رسیدگی کند.
هنوز مشخص نیست که آیا این کشور موافقت خواهد کرد یا خیر، اما راه برای هر رفراندوم واقعی بسیار طولانی خواهد بود.
برای هر رأیی، اپوزیسیون باید حدود 4.8 میلیون امضا از اعضای رای دهندگانی که از پیشنهاد آنها حمایت می کنند، ظرف 9 ماه جمع آوری کند.
و رفراندوم فقط در صورتی برگزار می شود که هر دو مجلس از بررسی این لایحه در شش ماه آینده خودداری کنند – چیزی که بعید تلقی می شود.
«پایان رویه‌ها» – مکرون با رد مکرر درخواست‌ها برای مذاکره با رهبران اتحادیه‌ها در هفته‌های اخیر، گفته است که پس از انتشار تصمیم دادگاه، نمایندگان کارگری را برای گفتگو دعوت خواهد کرد.
مکرون روز چهارشنبه در سفر به هلند به خبرنگاران گفت: تصمیم شورای قانون اساسی در روز جمعه به رویه‌های دموکراتیک و قانون اساسی پایان می‌دهد.
او با این حال افزود که بحث عمومی “حتما ادامه خواهد داشت”.
لوران برگر، رهبر اتحادیه CFDT گفته است که اگر این لایحه فقط تا حدی تصویب شود، باید دوباره در پارلمان مورد بررسی قرار گیرد.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که از هر سه فرانسوی، دو نفر مخالف تغییرات حقوق بازنشستگی هستند، و منتقدان معتقدند که این تغییرات نسبت به زنان و کارگران غیر ماهر که در اوایل زندگی شروع به کار کرده‌اند، بی‌انصافی است.
اما دولت استدلال می‌کند که آن‌ها برای جلوگیری از سقوط سیستم به کسری‌های سنگین در دهه‌های آینده و همسو کردن فرانسه با بقیه اروپا که مردم معمولاً بعداً بازنشسته می‌شوند، ضروری است.