دبیرکل سازمان ملل و غرب دیپلمات ارشد روسیه را در مورد اوکراین مورد سرزنش قرار دادند

سازمان ملل: رئیس سازمان ملل متحد و نمایندگان کشورهای غربی، دیپلمات ارشد روسیه را در حالی که روز دوشنبه ریاست جلسه سازمان ملل را برعهده داشت، سرزنش کردند و مسکو را به نقض منشور سازمان ملل با حمله به اوکراین و اشغال بخشی از خاک این کشور متهم کردند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به دفاع از اقدام نظامی کشورش و متهم کردن آمریکا و متحدانش به تضعیف دیپلماسی جهانی، بنیان سازمان ملل متحد، که برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم ایجاد شده است، گفت.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، همکاری میان 193 کشور عضو سازمان ملل را “قلب تپنده” و “دیدگاه راهنما” خواند و به شورای امنیت هشدار داد که همکاری جهانی از زمان ایجاد سازمان ملل متحد در سال 1945 تحت بزرگترین فشار قرار گرفته است. خاکستر جنگ جهانی دوم
او با اشاره به جنگ در اوکراین گفت که تنش بین قدرت‌های بزرگ به “بالاترین حد تاریخی” رسیده است و خطرات درگیری “از طریق اشتباه یا اشتباه محاسباتی” نیز وجود دارد.
دبیرکل سازمان ملل متحد و سفرای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و متحدان آنها همگی به اصل اساسی منشور سازمان ملل متحد اشاره کردند که همه کشورها را ملزم به حمایت از حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی هر ملتی می کند – که روسیه با تهاجم آن را نقض کرد. همسایه کوچکتر خود در 24 فوریه 2022 و به طور غیرقانونی چندین منطقه را ضمیمه کرد.
روسیه نشست وزیران را برای مؤثرتر کردن «چندجانبه‌گرایی» – زمانی که کشورها با یکدیگر همکاری می‌کنند – از طریق دفاع از منشور سازمان ملل متحد تشکیل داد و آن را نقطه اوج ریاست یک ماهه خود بر شورای امنیت نامید. این جنجال‌برانگیزترین دوره ریاست‌جمهوری در خاطره دیپلمات‌ها و مقامات دیرینه سازمان ملل بوده است و نشست روز دوشنبه بر این تضادها افزود.
لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، روسیه را «دائرکننده ریاکار» این نشست خواند که جنگ «غیرقانونی، غیرقابل تحریک و غیرضروری» در اوکراین «به قلب منشور سازمان ملل متحد و همه چیزهایی که ما برایمان عزیز هستیم ضربه زد».
باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، گفت که جهان دیده است “ایده چندجانبه گرایی روسیه برای جهان چه معنایی دارد” – پایمال شدن منشور سازمان ملل و جنگی که رنج غیرقابل تصوری را برای اوکراین به همراه داشته و “یک فاجعه کاهش ناپذیر برای روسیه نیز بوده است.”
اتحادیه اروپا که 27 عضو دارد، تلاش روسیه برای نشان دادن خود به عنوان مدافع منشور سازمان ملل و چندجانبه گرایی را “بدبینانه” خواند و گفت که این اقدام نه تنها به منشور سازمان ملل بلکه قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد که خواستار خروج نیروهای روسی است، “نقض” است.
اما لاوروف از آنچه مسکو “عملیات نظامی ویژه خود” می‌نامد دفاع کرد و بار دیگر این اتهامات را تکرار کرد که اوکراین در حال ترویج “اقدامات نازی‌ها” و ممنوعیت زبان و فرهنگ روسی است و ناتو در حال برنامه‌ریزی برای گسترش در اوکراین است. او با این حال تاکید کرد که “همه چیز در مورد اوکراین نیست” بلکه آنچه او برنامه های غرب برای اعمال نفوذ دولت اوکراین به امید تضعیف روسیه خواند.
لاوروف گفت: ما نمی توانیم مسئله اوکراین را جدا از زمینه ژئوپلیتیکی در نظر بگیریم. این در مورد چگونگی شکل گیری روابط بین الملل از طریق ایجاد یک اجماع صحیح بر اساس توازن منافع، یا از طریق پیشبرد تهاجمی و بی ثبات هژمونی واشنگتن است.
لاوروف از فعالیت های اعضای ناتو در غرب اقیانوس آرام، به ویژه اتحاد بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده و همچنین تقویت روابط ایالات متحده با ژاپن، کره جنوبی و چندین کشور آسیای جنوب شرقی به شدت انتقاد کرد.
لاوروف همچنین سفارت آمریکا در مسکو را متهم کرد که مانع از همراهی خبرنگاران روسی به نیویورک شده و تنها پس از خروج هواپیمای وی، ویزا را تایید کرده است.
وزیر روسیه تاکید کرد که چندجانبه گرایی بخش مهمی از منشور سازمان ملل است و ایالات متحده و متحدانش را علیرغم تبلیغ مزایای آن به “ویران کردن جهانی شدن” متهم کرد.
لاوروف گفت که غرب در حال ترویج یک “نظم مبتنی بر قوانین” است که در آن هیچ کس قوانینی را ندیده است و دسترسی به فناوری های مدرن و خدمات مالی را برای مجازات کشورهایی که با آنها مخالف است ممنوع می کند. غرب در واکنش به حمله به اوکراین، یک سری تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه وضع کرده است.
او گفت: “بیایید بیل را بیل بنامیم. هیچکس به اقلیت غربی اجازه نداد به نمایندگی از همه نوع بشر صحبت کند.”
توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، به شورا گفت که اقدامات روسیه در طول جنگ 14 ماهه نشان می دهد که حمله به اوکراین یک حادثه منفرد نیست.
او گفت: «این فقط به اوکراین یا اروپا مربوط نمی شود. “این به همه ما مربوط می شود. زیرا امروز اوکراین است، اما فردا می تواند کشور دیگری باشد، کشور کوچک دیگری که توسط همسایه بزرگترش مورد تهاجم قرار گیرد.”
حدود 50 کشور صحبت کردند و بسیاری به افزایش رویارویی بین کشورهای عضو سازمان ملل اشاره کردند. آنها بر اهمیت حفظ چندجانبه گرایی از جمله اصلاح شورای امنیت برای بازتاب جهان قرن بیست و یکم به جای ساختار قدرت پس از جنگ جهانی دوم تاکید کردند.
ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل به شورا گفت: «جهان اکنون بر سر یک چهارراه تاریخی ایستاده است. “بشریت با چالش‌های جهانی بی‌سابقه‌ای مواجه است. اعمال هژمونی و قلدری صدمات عظیمی به جهان وارد می‌کند. سیاست شکاف‌ها و تقابل‌های بزرگی را ایجاد می‌کند. حفظ منشور سازمان ملل ضروری‌تر و مهم‌تر شده است.”