در حالی که زلنسکی با سوناک دیدار می کند، بریتانیا وعده موشک های بیشتر و پهپادهای حمله به اوکراین را می دهد

لندن: رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در حالی که متحد سرسخت کیف وعده داده بود صدها موشک و موشک دیگر به اوکراین بدهد، دوشنبه در تور اروپای طوفانی خود در بریتانیا بود. حمله به هواپیماهای بدون سرنشین در تلاش برای تغییر مسیر جنگ.
زلنسکی با هلیکوپتر در چکرز، پناهگاه رسمی رهبر بریتانیا در کشور فرود آمد، جایی که نخست وزیر از او استقبال کرد. ریشی سوناک با دست دادن و در آغوش گرفتن این دومین سفر زلنسکی به بریتانیا از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 است.
زلنسکی از حمایت بریتانیا تا کنون تشکر کرد و گفت که جنگ نه تنها برای اوکراین، بلکه برای کل اروپا نیز یک موضوع امنیتی است.
سوناک گفت زلنسکی که “رهبری شما، شجاعت و سرسختی کشورتان برای همه ما الهام بخش است.”
این چهارمین کشور اروپایی است که زلنسکی در چند روز گذشته پس از فرانسه، آلمان و ایتالیا از آن بازدید کرده است. او در حالی به دنبال کمک های بیشتری است که اوکراین در حال تدارک یک حمله بهاری مورد انتظار برای بازپس گیری سرزمین های تصرف شده توسط روسیه است.
دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت که وعده لندن برای تامین تسلیحات بیشتر به اوکراین “بسیار منفی” است، اما در عین حال معتقد است که این تدارکات مسیر جنگ را به شدت تغییر نخواهد داد.
پسکوف گفت: «بریتانیا آرزو دارد در میان کشورهایی که به پمپاژ تسلیحات به اوکراین ادامه می‌دهند، پیشتاز باشد». بار دیگر تکرار می‌کنیم، این نمی‌تواند هیچ تأثیر شدید و اساسی بر روند عملیات ویژه نظامی (در اوکراین) بگذارد. اما، قطعا، منجر به تخریب بیشتر، اقدامات بیشتر می شود. … این کل داستان را برای اوکراین بسیار پیچیده تر می کند.”
سوناک در واکنش به این موضوع متعهد به حمایت بلندمدت بریتانیا از اوکراین شد.
بریتانیا با ارسال موشک های کوتاه برد کیف و تانک های چلنجر و آموزش 15000 سرباز اوکراینی در خاک بریتانیا، به یکی از متحدان نظامی اصلی اوکراین تبدیل شده است. هفته گذشته، بریتانیا اعلام کرد که موشک‌های کروز Storm Shadow را به اوکراین ارسال کرده است که برد بیش از 250 کیلومتر (150 مایل) دارند که اولین محموله شناخته شده تسلیحاتی است که کیف مدت‌هاست از متحدانش می‌خواهد.
دفتر سوناک گفت که بریتانیا روز دوشنبه تایید خواهد کرد که صدها موشک دفاع هوایی دیگر و همچنین “پهپادهای تهاجمی دوربرد” با برد بیش از 200 کیلومتر (120 مایل) به اوکراین داده است.
سوناک گفت: “این لحظه ای حیاتی در مقاومت اوکراین در برابر جنگ تهاجمی وحشتناکی است که آنها انتخاب نکرده اند یا آنها را تحریک نکرده اند.” واقعیت روزانه برای بیش از یک سال
ما نباید آنها را ناامید کنیم.»
زلنسکی گفت که برای ایجاد «ائتلاف جت های جنگنده» از سوی متحدان برای تأمین دفاع هوایی حیاتی اوکراین، به کار بیشتری نیاز است.
در حالی که سخنگوی سوناک گفت که هیچ هواپیمایی ارائه نخواهد شد، نخست وزیر گفت که بریتانیا بخش مهمی از ائتلاف خواهد بود و آموزش خلبانان جنگنده اوکراینی را از تابستان امسال آغاز خواهد کرد.
داونینگ استریت گفت که سوناک همچنین متحدان خود را تحت فشار قرار خواهد داد تا در نشست سران گروه هفت در ژاپن در اواخر این هفته حمایت بیشتری از اوکراین ارائه کنند.
همزمان با بازدید زلنسکی از پایتخت های اروپایی، روسیه حملات خود را در سراسر اوکراین با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک افزایش داد. مقامات منطقه ای در تلگرام گفتند که روسیه روز یکشنبه دو منطقه در منطقه مرزی شمالی سومی را گلوله باران کرد. آنها گفتند 109 انفجار ثبت شده است.
دفتر زلنسکی روز دوشنبه اعلام کرد که گلوله باران در روز گذشته 9 غیرنظامی را کشته و 19 نفر را مجروح کرده است. شش نفر از کشته شدگان در منطقه خرسون بودند. دو غیرنظامی در Chuhuiv در منطقه خارکف و یک غیرنظامی در Prymorsk، که در ساحل دریای آزوف در حدود 12 مایلی (20 کیلومتر) از بردیانسک تحت اشغال روسیه قرار دارد، کشته شدند.
دفتر ریاست جمهوری همچنین گزارش داد که Marhanets، که در آن سوی رودخانه از نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia قرار دارد، گلوله باران شد.
توقف زلنسکی در لندن به دنبال سفر از پیش اعلام نشده عصر یکشنبه به پاریس، جایی که وی با رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد. امانوئل مکرون.
دفتر مکرون اعلام کرد که فرانسه ده‌ها تانک سبک، خودروی زرهی و سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری را «در هفته‌های آینده» بدون اشاره به تعداد مشخصی عرضه خواهد کرد.
دفتر مکرون گفت که حدود 2000 سرباز اوکراینی نیز امسال در فرانسه و نزدیک به 4000 نفر دیگر در لهستان به عنوان بخشی از تلاش گسترده تر اروپا آموزش خواهند دید.
فرانسه هواپیمایی را برای دریافت زلنسکی به آلمان اعزام کرده بود، جایی که او اوایل یکشنبه با اولاف شولز صدراعظم آلمان دیدار کرد.
این اولین سفر وی به برلین از زمان آغاز تهاجم بود و یک روز پس از آن صورت گرفت که دولت آلمان بسته جدید کمک نظامی به اوکراین را به ارزش بیش از 2.7 میلیارد یورو (3 میلیارد دلار) شامل تانک، سیستم های ضد هوایی و مهمات اعلام کرد. .
آلمان پس از تردید اولیه در ارائه تسلیحات مرگبار به اوکراین، به یکی از بزرگترین تامین کنندگان تسلیحات به اوکراین تبدیل شده است، از جمله تانک های نبرد لئوپارد 1 و 2 و سیستم پیشرفته دفاع هوایی IRIS-T SLM. برای موفقیت اوکراین در حمله متقابل برنامه ریزی شده، سخت افزار مدرن غربی بسیار مهم تلقی می شود.
زلنسکی روز شنبه با پاپ فرانسیس و جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا در رم دیدار کرد.
زلنسکی در جریان سفر اروپایی خود گفت که هدف اوکراین آزادسازی مناطق تحت اشغال روسیه در داخل مرزهای شناخته شده بین المللی اوکراین است و نه حمله به خاک روسیه.
واشنگتن پست به اسنادی که قبلاً فاش نشده از مجموعه ای از افشاگری های اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد که نشان می دهد زلنسکی تلاش برای تصرف مناطقی در روسیه مناسب برای استفاده احتمالی به عنوان ابزار چانه زنی در مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ آغاز شده توسط مسکو را در نظر گرفته است.
این امر او را در تضاد با دولت های غربی قرار می دهد که اصرار دارند سلاح هایی که ارائه می دهند نباید برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده شود.
زلنسکی در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت: ما به خاک روسیه حمله نمی کنیم، ما سرزمین قانونی خود را آزاد می کنیم.
به گفته یک مترجم رسمی، او گفت: «ما نه زمان داریم و نه قدرت (برای حمله به روسیه)». و ما همچنین سلاحی نداریم که بتوانیم با آن این کار را انجام دهیم.
زلنسکی گفت: «ما در حال آماده‌سازی یک ضدحمله برای مناطق اشغال‌شده غیرقانونی بر اساس مرزهای قانونی تعریف‌شده در قانون اساسی خود هستیم که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند».
از جمله مناطقی که هنوز در اشغال روسیه است، شبه جزیره کریمه و بخش هایی از شرق اوکراین با جمعیتی عمدتا روسی زبان است.