دلیل استفاده از میلگرد

بتن یک ماده ساختمانی عالی است – متأسفانه ، فقط می تواند نیروهای فشاری زیادی را جذب کند. وقتی نوبت به بارهای کششی می رسد ، او تمایل به ضعف دارد. خوشبختانه ، این دقیقاً برعکس با فولاد است و بنابراین این دو ماده کاملاً مکمل یکدیگر هستند. بتن مسلح – یعنی بتن مسلح با فولاد – راه حل بسیاری از مشکلات ساخت و ساز است. متخصص در اینجا در مورد تقویت صحبت می کند. و من می خواهم اینجا را از نزدیک ببینم.

 

تعادل نیروها باید حفظ شود

هرکسی که می خواهد یک راه پله ، یک دیوار ، یک سقف برپا کند – به طور خلاصه یک سازه ساخته شده از بتن مسلح ، باید دقیقاً بداند چه چیزی باعث چنین ساختاری می شود. بنابراین چگونه نیروها در آنجا کار می کنند و چقدر قوی هستند. با ترکیب صحیح بتن و میلگرد ، برنامه ریز باید اطمینان حاصل کند که نیروها در تعادل باقی می مانند – و حتی الامکان حتی در صورت وقایع غیرمعمول مانند زلزله ، تعادل را حفظ کنند. به زبان انگلیسی ساده: موضوع باید تحت هر شرایطی متوقف شود.

 

حال ممکن است کسی به فکر توزیع یکنواخت فولاد به طور یکنواخت در بتن بیفتد و پس از آن همه چیز درست خواهد شد. به نوعی ، شاید بله ، اما فولاد گران است و هیچ صاحب ساختمان نمی خواهد بیش از آنچه لازم است پرداخت کند. علاوه بر این ، انتخاب سطح مقطع فولادی تأثیر مستقیمی بر ظرفیت تحمل بار بتن مسلح دارد. اول از همه ، من باید چیزی راجع به نحوه کار به شما بگویم:

 

این نحوه کار بتن مسلح است

بتن مسلح ماده کامپوزیتی است که از بتن و فولاد ساخته شده است ، من قبلاً آن را نوشتم. اما همچنین ماده ای است که فقط زمانی کار می کند که شکافهای میکروسکوپی در بتن ایجاد شده باشد. فقط در این صورت است که فولاد اثر کامل خود را ایجاد می کند. بنابراین قرار دادن بیش از حد فولاد و سپس قطر اشتباه در بتن به صلاح نیست.

 

چرا فولاد آرماتور آجدار است؟

شاید از خود پرسیده باشید که چرا آهنی که به داخل بتن می رود آجدار است. پاسخ بسیار ساده است: بنابراین نیروهای حاصل از بتن بهتر به فولاد منتقل می شوند. دنده ها انسداد بهینه بتن و فولاد را تضمین می کنند. در گذشته از فولاد صاف نیز استفاده می شد. در اینجا ، با این حال ، اقدامات سازنده دیگری برای کارایی آن لازم بود. به عنوان مثال ، فولاد به شکل حلقه درآمده است.

 

از ترکهای خیلی بزرگ خودداری کنید

بتن آرمه برای کارایی به ترک نیاز دارد اما ترک های بتن نیز نباید زیاد باشد. در این صورت نه تنها خطر تقویت زنگ زده از نفوذ رطوبت وجود دارد ، بلکه بسیار بیشتر است. شروع با ترک تا شکست کامل در ساخت. به عنوان مثال ریزش ساختمان.

 

اکنون واضح تر می شود که چرا نسبت بین بتن و فولاد در هر قسمت از سازه متناسب است. این یک مهندس سازه است که دقیقاً این را محاسبه کند و سپس از برنامه هایی برای تعیین نحوه اجرای آرماتور استفاده کند. سپس کارگر در محل ساخت و ساز باید از نقشه های تقویت کننده برای توزیع صحیح فولاد در بتن استفاده کند. چند قانون باید رعایت شود که بعداً به آنها برمی گردم.