ده ها هزار نفر برای مراسم عشای پاپ در مجارستان گرد هم می آیند

بوداپست: ده‌ها هزار نفر روز یکشنبه در میدان مرکزی بوداپست تجمع کردند پاپ فرانسیستوده ای در فضای باز در سومین و آخرین روز خود در مجارستان در دیداری که جنگ در کشور همسایه اوکراین بر آن حاکم بود.
پاپ 86 ساله آرژانتینی در ساعت 9:30 صبح (0730 به وقت گرینویچ) در حال برگزاری این مراسم است. میدان Kossuth Lajos، پشت پارلمان واقع در سواحل دانوب.
به گفته مقامات محلی، حدود 80000 نفر تحت تدابیر شدید امنیتی شرکت کردند.
لونته کیس، دانشجوی 21 ساله دانشگاه، گفت: «دیدن پاپ در این نزدیکی چیزی کاملاً منحصر به فرد است.
فرانس توث، 43 ساله، تماشاگر پس از عبور پاپ با پاپ موبیل خود به خبرگزاری فرانسه گفت: “احساس احساسی دارم. او در زندگی من بسیار مهم است.”
فرانسیس آخرین سخنرانی سفر خود را در ساعت 16:00 (1400 GMT) در دانشگاه خصوصی کاتولیک در بوداپست برای دانشگاهیان و کسانی که در زمینه فرهنگ فعالیت می کنند ایراد خواهد کرد.
او در اوایل شب به رم بازخواهد گشت و کنفرانس مطبوعاتی سنتی خود را در هواپیما برای خبرنگاران همراه او در هواپیما خواهد داد.
روز شنبه، فرانسیس هنگام احوالپرسی عمدتاً با پناهندگان اوکراینی، نسبت به “شرارت های بی تفاوتی” هشدار داد.
دولت نخست وزیر ویکتور اوربان – با انحراف از موضع معمول ضد پناهجویان خود – از کسانی که از جنگ در اوکراین فرار می کنند استقبال کرده است.
اما فعالان می گویند که به سختی یک سیستم پشتیبانی وجود دارد. اصرار اوربان بر حفظ روابط با مسکو باعث بیگانه شدن اوکراینی ها نیز شده است.
چهل و یکمین سفر بین المللی فرانسیس از زمان پاپ شدن در سال 2013 تنها در بوداپست به دلیل سلامت شکننده او سپری شد، یک ماه پس از سه روز بستری شدن در بیمارستان به دلیل برونشیت.
علیرغم درد مداوم زانو که او را مجبور به حرکت با ویلچر می کند، به نظر می رسد پاپ در حالی که در پایتخت مجارستان است، خوش فرم است.
فرانسیس آخرین بار در سال 2021 از این کشور اروپای مرکزی – جایی که 39 درصد از جمعیت 9.7 میلیونی آن کاتولیک هستند – بازدید کرد.
ژان پل دوم اولین پاپی بود که به مجارستان سفر کرد و در سال های 1991 و 1996 سفر کرد.