دودیک: رهبر صرب های بوسنی دودیک تهدید به اعلام استقلال کرد

بلگراد: میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی روز جمعه به متحد خود صربستان گفت که به‌طور جدی در نظر دارد جمهوری خودمختار صرب‌ها را مستقل از بقیه بوسنی اعلام کند، مگر اینکه اختلاف بر سر قانون مالکیت حل شود.
ناسیونالیسم صرب تندرو دودیک و موضع طرفدار روسیه نگرانی را در مورد اینکه ممکن است بوسنی یک نسل پس از جنگ ویرانگر دوباره در امتداد خطوط قومی شکسته شود، ایجاد کرده است.
ما در حال بررسی جدی ترین شرایط برای تصمیم گیری برای اعلام استقلال و جدایی هستیم جمهوری صربسکا دودیک گفت مگر اینکه موضوع دارایی حل شود.
طبق قانون اساسی، پارلمان ملی باید قانون مالکیتی را تصویب کند که در سراسر بوسنی معتبر باشد، اما دودیک، رئیس جمهوری صربستان، می‌گوید که این قانون منطقه صرب‌نشین در بوسنی را از حق داشتن زمین، رودخانه‌ها و جنگل‌های خود محروم می‌کند.
الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان در کنفرانس خبری مشترک با دودیک گفت صربستان – که متحد صرب های بوسنی در طول جنگ بود – توافق صلح را که به جنگ بوسنی پایان داد برای عملکرد این کشور حیاتی می داند.
ووچیچ با اشاره به توافق بوسنی گفت: «ما همیشه از هر چیزی که هر سه قوم اصلی بر آن توافق داشته باشند، حمایت خواهیم کرد. صربهای ارتدوکس، کروات های کاتولیک و بوسنیایی های مسلمان.
توافقنامه صلح دیتون در سال 1995 با حمایت آمریکا به تقریباً چهار سال جنگ در بوسنی پایان داد که در آن حدود 100000 نفر جان خود را از دست دادند و این کشور به دو منطقه خودمختار، جمهوری صرب‌ها تحت تسلط صرب‌ها و فدراسیون مشترک بوسنیایی‌ها و کروات‌ها که توسط یک منطقه به هم مرتبط بودند، پایان داد. دولت مرکزی ضعیف
دودیک گفت: «من فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور (ووچیچ) پیام ما را به وضوح درک کرده است و صربستان به‌عنوان ضامن توافق صلح دیتون باید تمام جزئیاتی را که برای حفظ آن توافق مهم است، در نظر بگیرد.
دودیک در طول 25 سال قدرت خود به عنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر منطقه، برای تقویت خودمختاری منطقه صربستان اقدام کرده است.
پارلمان منطقه ای او در ماه دسامبر برای دومین بار قانونی را درباره اموال غیرمنقول تصویب کرد که جمهوری صربستان را تنها مالک رودخانه ها، جنگل ها و زمین های کشاورزی در قلمرو خود اعلام می کند.
دادگاه عالی بوسنی دو بار این قانون را لغو کرده است.
کارشناسان حقوقی می گویند مشکل قانون نیست، بلکه منطقه صلاحیت تصویب قانونی را ندارد که باید توسط پارلمان ملی تصویب شود.
ماه گذشته، دودیک دستور داد که مقامات صرب باید تمام تماس ها و ارتباطات با سفرای ایالات متحده و بریتانیا در بوسنی را متوقف کنند، زیرا آنها از لفاظی های تحریک آمیز او انتقاد کردند.