رئیس جمهور سابق فرانسه سارکوزی به جرم فساد در دادگاه محاکمه می شود

پاریس: رئیس جمهور سابق فرانسه نیکلاس سارکوزی می رود دادگاه دوشنبه به اتهام فساد و نفوذ در دست فروشی در رسوایی شنود تلفنی ، اولین برای سیاستمدار 65 ساله که از زمان ترک دفتر خود در سال 2012 با تحقیقات قضایی دیگری روبرو شده است.
سارکوزی متهم شده است که سعی کرده است به طور غیرقانونی اطلاعاتی را از دادستان درباره تحقیقات در مورد او در سال 2014 بدست آورد.
وی به همراه وکیل خود تیری در دادگاه پاریس محاکمه می شود هرتسوگ، 65 ، و دادستان ، گیلبرت آزیبرت، 73.
آنها برای مجازات زندان تا 10 سال و حداکثر جریمه نقدی 1 میلیون یورویی (1.2 میلیون دلار) روبرو هستند. آنها هر عمل خلافی را انکار می کنند.
قرار است جلسه دادرسی تا 10 دسامبر برگزار شود.
سارکوزی و هرتسوگ مظنون هستند که در ازای فاش کردن اطلاعات در مورد تحقیق در مورد مشکوک به تأمین مالی غیرقانونی کارزار ریاست جمهوری سال 2007 توسط ثروتمندترین زن فرانسه ، لیلیان بتنکور ، وارث لورآل ، به Azibert قول کار در موناکو را داده اند.
در سال 2014 ، سارکوزی و هرتزوگ از تلفن های همراه مخفی – که به نام مستعار “Paul Bismuth” ثبت شده بودند استفاده کردند تا بتوانند گفتگوهای خصوصی داشته باشند زیرا آنها می ترسیدند که از مکالمات آنها استفاده شود.
سارکوزی و هرتسوگ توضیح دادند که آنها تلفن ها را خریداری کرده اند تا هدف قرار گرفتن توسط تلفن غیرقانونی قرار نگیرند. با این وجود قضات تحقیق گمان می كنند كه آنها واقعاً می خواستند از بازپرسی از آنها جلوگیری كنند.
قضات دریافته اند كه بحث و گفتگوهای بین ساركوزی و وكیل وی حاكی از آن است كه آنها از دانش بازرسان قضایی در آن زمان بر روی تلفنهای رسمی خود صحبت می كنند – آنها از “قضات در حال گوش دادن” نام بردند.
سارکوزی استدلال کرد که او هرگز برای کمک به آزیبرت که هرگز شغل آن را پیدا نکرد و در سال 2014 بازنشسته شد ، مداخله نکرد.
قضات تحقیق معتقدند که به محض ارائه معامله ، حتی در صورت عدم تحقق وعده ها ، جرم کیفری محسوب می شود.
مراحل قانونی علیه سارکوزی در پرونده Bettencourt متوقف شده است.
سارکوزی با اشاره به آزار و اذیت قضایی ، قضات را به نقض امتیاز وکیل و موکل از طریق شنود متهم کرد.
وی در اوایل این ماه به پخش کننده خبر BFM گفت: “من نمی خواهم چیزهایی که من انجام ندادم بر علیه من نگهداری شود. فرانسوی ها باید بدانند که من یک فرد پوسیده نیستم.”
وی گفت كه با روحیه ای “رزمی” با دادگاه روبرو است.
این اولین بار است که رئیس جمهور سابق به اتهام فساد در فرانسه به محاکمه کشیده می شود.
سلف سارکوزی ، ژاک شیراک ، در سال 2011 به دلیل سو mis استفاده از پول عمومی ، نقض اعتماد و تضاد منافع مجرم شناخته شد و به دلیل اقدامات در زمان حضور خود در سمت شهردار پاریس ، قبل از ریاست جمهوری از 1995 تا 2007 ، به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. .
نام سارکوزی سال ها در چندین تحقیقات قضایی دیگر ظاهر شده است.
ادعاهایی ، که شامل بودجه غیرقانونی کمپین وی در سال 2007 توسط دیکتاتور وقت لیبی است معمر قذافی، بر تلاش بازگشت سارکوزی برای انتخابات ریاست جمهوری 2017 سایه افکنید.
وی پس از ناکامی در انتخاب حزب محافظه کار خود به عنوان کاندیدا ، از سیاست های کناری کناره گیری کرد.
سارکوزی محبوب ترین چهره در میان رای دهندگان راست گرای فرانسوی در سال های اخیر بود. خاطرات او که تابستان امسال منتشر شد ، “زمان طوفان” هفته ها پرفروش بود.
سارکوزی در تحقیقات لیبی ، که از سال 2013 در حال انجام است ، به اتهامات اولیه از جمله “تأمین مالی تبلیغات غیرقانونی” رسیدگی شد و باعث استراق سمع تلفن های وی شد.
در اوایل این ماه ، زیاد تاکی الدین ، ​​تاجر فرانسوی-لبنانی اظهارات قبلی خود را که از آنها چمدان تحویل داده بود پس گرفت لیبی حاوی 5 میلیون یورو (5.9 میلیون دلار) پول نقد به سارکوزی و رئیس دفتر سابق او ، کلود گوئانت.
در عوض ، وی به پخش کننده اخبار BFM و مجله Paris-Match گفت که “هیچ بودجه لیبی وجود ندارد.”
سارکوزی گفت که حقیقت “سرانجام آشکار می شود”.
در همین حال ، رئیس جمهور پیشین در بهار 2021 به همراه 13 نفر دیگر به اتهام تأمین مالی غیرقانونی تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری خود در دادگاه دیگری محاکمه خواهد شد.
حزب محافظه کار وی و شرکتی به نام Bygmalion به استفاده از سیستم فاکتور ویژه برای پنهان کردن هزینه های غیر مجاز متهم شده اند.
آنها مظنون به صرف 42.8 میلیون یورو (50.7 میلیون دلار) ، تقریباً دو برابر حداکثر مجاز ، برای تأمین مالی کارزار بودند ، که در نهایت به پیروزی برای سوسیالیست رقیب فرانسوا اولاند.