راکتورهای هسته ای آلمان: آلمان با خاموش شدن آخرین راکتورها به دوران هسته ای پایان می دهد

برلین: آلمان سه رآکتور هسته‌ای آخر خود را روز شنبه خاموش می‌کند و از انرژی اتمی خارج می‌شود، حتی در حالی که می‌خواهد خود را از سوخت‌های فسیلی دور کرده و مدیریت کند. بحران انرژی ناشی از جنگ در اوکراین
در حالی که بسیاری از کشورهای غربی در حال افزایش سرمایه گذاری در انرژی اتمی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود هستند، آلمان در حال پایان دادن به عصر هسته ای خود است.
بزرگترین اقتصاد اروپا از سال 2002 به دنبال پشت سر گذاشتن انرژی هسته ای بوده است، اما این خروج تدریجی توسط آنگلا مرکل صدراعظم سابق در سال 2011 پس از فاجعه هسته ای فوکوشیما در ژاپن تسریع شد.
تصمیم خروج در کشوری با یک جنبش قدرتمند ضد هسته‌ای، که به دلیل نگرانی‌های ماندگار از جنگ سرد و بلایای اتمی مانند چورنوبیل در اوکراین برانگیخته شده بود، محبوب بود.
استفی لمکه، وزیر محیط زیست، که این هفته پیش از برگزاری یک مراسم زیارتی به نیروگاه بدبخت ژاپنی زیارت کرد، گفت: «خطرات انرژی هسته‌ای در نهایت غیرقابل کنترل است. نشست G7 در کشور.
اما چالش ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، که به واردات ارزان گاز پایان داد و نیاز به کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه ای، درخواست ها در آلمان برای به تاخیر انداختن خروج از انرژی هسته ای را افزایش داد.
“یک اشتباه” – در ابتدا برای پایان سال 2022 برنامه ریزی شده بود، خروج هسته ای آلمان قبلاً باید یک بار عقب رانده می شد.
با کاهش عرضه گاز روسیه در سال گذشته، مقامات در برلین با تمدید کوتاه مدت تا اواسط آوریل در تلاش برای یافتن راهی برای روشن نگه داشتن چراغ‌ها بودند.
آلمان، بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه ای در اتحادیه اروپا، همچنین برخی از نیروگاه های خود را با سوخت زغال سنگ روشن کرد تا شکاف احتمالی ناشی از گاز را پوشش دهد.
شرایط خطرناک، درخواست‌های داخلی برای به تاخیر انداختن خروج هسته‌ای را افزایش داده است.
پیتر آدریان، رئیس اتاق بازرگانی آلمان به روزنامه راینیشه پست گفت: آلمان مجبور بود “تامین انرژی را گسترش دهد و آن را بیش از این محدود نکند” با توجه به کمبودهای احتمالی و قیمت های بالا.
در همین حال، مارکوس سودر، رهبر محافظه‌کار باواریا به وب‌سایت فوکوس آنلاین گفت که او می‌خواهد این گیاهان آنلاین بمانند و سه گیاه دیگر در «ذخیره» نگهداری شوند.
ناظران خارجی نیز به طور مشابه از اصرار آلمان بر خروج از هسته ای و در عین حال افزایش استفاده از زغال سنگ خشمگین شده اند، به طوری که گرتا تونبرگ، فعال آب و هوا در اکتبر این اقدام را “یک اشتباه” خواند.
“دیر یا زود” – در مجتمع Isar 2 در بایرن، تکنسین‌ها به تدریج رآکتور را از ساعت 10:00 شب (2000 GMT) روز شنبه خاموش می‌کنند و آن را برای همیشه از شبکه جدا می‌کنند.
تا پایان روز، اپراتورهای دو تأسیسات دیگر، در شمال Emsland و جنوب غربی Neckarwestheim، امکانات خود را نیز آفلاین خواهند کرد.
سه نیروگاه نهایی تنها شش درصد از انرژی آلمان را در سال گذشته تامین کردند، در حالی که در سال 1997 30.8 درصد از کل نیروگاه های هسته ای بود.
رابرت هابک، وزیر اقتصاد، پیش از برچیده شدن برنامه‌ریزی‌شده به گروه Funke گفت: «دیر یا زود» راکتورها شروع به برچیده شدن خواهند کرد و ایده تمدید را کنار گذاشت.
هابک اطمینان داد که دولت وضعیت انرژی را “تحت کنترل” دارد، با پر کردن ذخایر گاز و ایجاد زیرساخت های جدید برای واردات گاز طبیعی مایع برای پر کردن شکاف عرضه شده توسط روسیه.
در عوض، وزیر حزب سبز که در مخالفت با انرژی هسته‌ای تأسیس شده بود، بر این تمرکز دارد که آلمان تا سال 2030 80 درصد انرژی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کند.
برای این منظور، صدراعظم اولاف شولز خواستار نصب “چهار تا پنج توربین بادی در روز” در چند سال آینده شده است – با توجه به اینکه در سال گذشته فقط 551 توربین بادی نصب شده است.
اما نرخ فعلی پیشرفت در انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند برای آلمان برای دستیابی به اهداف حفاظت از آب و هوا بسیار کند باشد.
سیمون مولر از اندیشکده Agora Energiewende به خبرگزاری فرانسه گفت، علیرغم برنامه ریزی برای خروج از هسته ای، آلمان “در 10 سال گذشته به اندازه کافی در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر پیش نرفته است.”
به گفته مولر، برای ایجاد ظرفیت کافی بادی در خشکی، آلمان اکنون باید “تمام توقف ها” را کنار بگذارد.