رستاخیز اردوغان به دور دوم انتخابات تاریخی در ترکیه می رود

استانبول: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه از سخت‌ترین آزمون انتخاباتی خود خارج شد و در موقعیتی قوی قرار گرفت تا در دور دوم انتخابات تاریخی 28 مه، دو دهه حکومت ریشه‌دار اسلامی خود را پنج سال دیگر تمدید کند.
رهبر 69 ساله نظرسنجی‌ها و وخیم‌ترین بحران اقتصادی کشورش از دهه 1990 را به چالش کشید تا در کسری از یک درصد پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه به دست آید.
حزب راست‌گرای او همچنین کنترل پارلمان را از طریق اتحاد با ملی‌گرایان افراطی در شبی پر از درام که با سخنرانی اردوغان از بالکن برای حامیان شادمان به پایان رسید، حفظ کرد.
او حتی در مناطقی پیروز شد که در زلزله‌ای فاجعه‌بار فوریه که جان بیش از 50000 نفر را گرفت – و در جایی که خشم نسبت به واکنش آهسته دولت به بدترین فاجعه دوران مدرن ترکیه در حال جوشیدن بود.
تیموتی اش، اقتصاددان بازارهای نوظهور در یادداشتی به مشتریان گفت: «پیروزی خیره کننده برای اردوغان».
او در این مواقع غبار جادویی دارد.
حزب اصلی مخالف به رهبری کمال کیلیچداراوغلو روز دوشنبه با این واقعیت روبرو شدند که نتوانستند اردوغان را در یکی از آسیب پذیرترین لحظات او شکست دهند.
قلیچداراوغلو به هوادارانش گفت: «ناامید نشوید. ما با هم خواهیم ایستاد و این انتخابات را برگزار خواهیم کرد.»
مقامات انتخابات ترکیه تایید کردند که دور دوم برگزار خواهد شد زیرا آرای شمارش نشده باقیمانده نتیجه را تغییر نمی دهد.
اردوغان 49.5 درصد و قلیچداراوغلو 44.9 درصد آرا را به دست آوردند.
سینان اوگان، نامزد ناسیونالیست – یکی از اعضای سابق یک حزب راست افراطی که اکنون با دولت متحد شده است – 5.2 درصد آرا را به دست آورد.
مشارکت رسمی مردم به رکورد 88.9 درصد رسید.
ناظران شورای اروپا گفتند که این انتخابات “با میدان بازی ناهموار اما همچنان رقابتی مشخص شده است”.
بازارها رکود و حامیان اردوغان به وجد آمده بودند.
لیر در برابر دلار به پایین‌ترین حد خود رسید و سهام در بورس استانبول با درک این موضوع که دوران اقتصاد غیرمتعارف اردوغان ممکن است پایان نیافته باشد، سقوط کرد.
موسسه مشاوره کپیتال اکونومیکس گفت: ما فکر می کنیم که ترکیه اکنون در معرض خطر بسیار زیاد افزایش بی ثباتی اقتصاد کلان است.
دیدگاه در گوشه های ناسیونالیستی و محافظه کارتر ترکیه متفاوت بود.
“مردم پیروز شدند!” روزنامه دست راستی ینی صفاک در تیتر بنری اعلام کرد.
روزنامه حامی دولت صباح عملکرد اردوغان را “موفقیت فوق العاده” خواند.
حمدی کورومحموت، حامی اردوغان، صبح روز بعد از بزرگترین انتخابات ترکیه در دوران پس از عثمانی، سرشار از اعتماد به نفس بود.
کورومحموت در استانبول به خبرگزاری فرانسه گفت: “اردوغان پیروز خواهد شد. او یک رهبر واقعی است. مردم ترکیه به او اعتماد دارند. او دیدگاهی برای ترکیه دارد.”
این کارگر 40 ساله بخش گردشگری افزود: “چیزهایی وجود دارد که باید در اقتصاد، آموزش یا سیاست پناهندگان بهبود یابد. اما ما می دانیم که او کسی است که می تواند همه اینها را حل کند.”
برخی از هواداران کیلیچداراوغلو سعی کردند مثبت بمانند.
امین سربست در حالی که آخرین آرا در حال شمارش بود، گفت: «من حتی نمی‌خواهم به سناریویی فکر کنم که در آن اردوغان پیروز شود.
کارمند 33 ساله شهرداری استانبول گفت: اگر کیلیچداراوغلو برنده شود… زمان زیبایی در انتظار ما است.
اما اکثر تحلیلگران بر این باورند که قلیچداراوغلو و ائتلاف شش حزبی مخالف او برای متوقف کردن حرکت اردوغان در دو هفته آینده دشواری خواهند داشت.
امره پکر از مشاوران گروه اوراسیا، احتمال پیروزی اردوغان را 80 درصد اعلام کرد.
پکر در یادداشتی گفت: «نتایج نشان می‌دهد که اردوغان و متحدانش با پیام‌هایی قوی در مورد تروریسم، امنیت و ارزش‌های خانوادگی حمایت از رئیس‌جمهور کنونی را با موفقیت تقویت کردند – حتی در حالی که اقتصاد همچنان به نگرانی‌های رای‌دهندگان ادامه می‌دهد.»
آنتونی اسکینر، مشاور ریسک سیاسی، گفت که نتیجه روز یکشنبه بر دشواری تلاش برای سنجش افکار عمومی در این کشور به شدت قطبی شده با 85 میلیون نفر تأکید کرد.
این ناظر کهنه کار ترکیه گفت: “بسیاری از نتایج نظرسنجی های عمومی قبل از انتخابات نشان دهنده تدبیر اردوغان و میزان حمایت او در کشور نیست.”
این فقط نشان می‌دهد که چقدر باید در نظرسنجی‌های عمومی قبل از انتخابات دقت کرد.»