رهبر لهستان برای تقویت بیشتر روابط دفاعی به آمریکا می رود

ورشو: ماتئوش نخست وزیر لهستان موراویسکی روز سه شنبه برای دیدارهایی با هدف تقویت همکاری های اقتصادی و دفاعی دو کشور به ایالات متحده پرواز کرد.
موراویسکی قرار است روز سه شنبه با کامالا هریس معاون رئیس جمهور در کاخ سفید دیدار کند. وی همچنین قرار است در این سفر سه روزه با نمایندگان شرکت های دفاعی آمریکایی نیز دیدارهایی داشته باشد.
موراویسکی گفت: “من برای تقویت اتحاد با قدرتمندترین متحدمان، با کشوری که امنیت را در اروپا تضمین می کند، به ویژه در قسمت ما از اروپا، به ایالات متحده پرواز می کنم.”
پس از تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین در سال گذشته، ایالات متحده حضور نظامی خود را در لهستان – کشوری در جناح شرقی ناتو که با اوکراین هم مرز است – افزایش داد و از لهستان به عنوان یک کشور ترانزیت برای کمک های نظامی و بشردوستانه به اوکراین استفاده کرد.
لهستان همچنین یکی از اهداکنندگان اصلی کمک به اوکراین است و به منظور تقویت نیروهای خود و جایگزینی برخی تجهیزات قدیمی ارسال شده به اوکراین، تانک و سایر تجهیزات نظامی مدرن، عمدتاً از تولیدکنندگان آمریکایی و کره جنوبی، سفارش داده است.
در حالی که اروپا به دنبال کسب استقلال انرژی است، لهستان نیز در حال برنامه ریزی برای ساخت نیروگاه های هسته ای است و دولت ایالات متحده و وستینگهاوس را به عنوان شرکای خود برای اولین نیروگاه خود انتخاب کرده است.
موراویسکی قبل از ترک ورشو در اوایل روز سه‌شنبه به خبرنگاران در فرودگاه گفت که روابط لهستانی-آمریکایی “برای مدت طولانی به این خوبی نبوده است و شاید هرگز آنقدر قوی نبوده است.”
سفر موراویسکی به دنبال دو سفر جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به لهستان از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 صورت می گیرد.
نخست وزیر گفت که اتحاد لهستان با ایالات متحده “پایه مطلق امنیت ما است.”
وی گفت: “این بر دو پایه استوار است: همکاری اقتصادی و دفاعی. من برای تقویت هر دوی این ستون ها به آمریکا می روم.”