روسیه ادعا می کند که باخموت را در اختیار دارد، اما رهبران ارشد نظامی اوکراین می گویند که نبرد تمام نشده است

کیو: اگرچه روسیه مدعی است کنترل شهر شرقی اوکراین را به دست آورده است باخموتپس از یک درگیری نه ماهه که در آن ده ها هزار جنگجو کشته شدند، بالاترین مقام اوکراینی نظامی رهبران می گویند نبرد تمام نشده است.
مقامات اوکراینی اذعان دارند که اکنون تنها بخش کوچکی از باخموت را تحت کنترل دارند.
اما، اوکراین می‌گوید، حضور جنگنده‌های آن‌ها نقش کلیدی در استراتژی آنها برای از بین بردن ارتش روسیه داشته است. و آنها می گویند مواضع فعلی آنها در مناطق اطراف باخموت به آنها اجازه می دهد تا در داخل شهر 400 ساله حمله کنند.
سرهنگ گفت: «با وجود این واقعیت که ما اکنون بخش کوچکی از باخموت را کنترل می کنیم، اهمیت دفاع از آن اهمیت خود را از دست نمی دهد. الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی نیروهای مسلح اوکراین. این به ما این فرصت را می دهد که در صورت تغییر وضعیت وارد شهر شویم. و قطعا این اتفاق خواهد افتاد.»
مه جنگ تایید وضعیت میدانی باخموت را غیرممکن کرد. وزارت دفاع روسیه گفت مزدوران واگنر با حمایت نیروهای روسی شهر را تصرف کرده‌اند، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که باخموت به طور کامل اشغال نشده است.
یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر در ویدئویی که در تلگرام منتشر شد، مدعی شد که شهر حدود ظهر شنبه تحت کنترل کامل روسیه قرار گرفت. پریگوژین با در دست داشتن پرچم روسیه در مقابل گروهی متشکل از حداقل 9 مبارز نقابدار در ارتش بدن که در حال حمل سلاح های سنگین بودند، اعلام کرد: امروز بعد از ظهر ساعت 12:00 باخموت به طور کامل دستگیر شد.
مهمتر از آن برای اوکراین، تعداد بالای تلفات روسیه و تضعیف روحیه نیروهای دشمن برای بخش کوچک خط مقدم 1500 کیلومتری (932 مایلی) بوده است، زیرا اوکراین برای یک ضد حمله بزرگ در 15 ماه آماده می شود. -جنگ قدیمی
«دشمن نتوانست بخموت را محاصره کند. بخشی از ارتفاعات اطراف شهر را از دست دادند. هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین گفت: ادامه پیشروی نیروهای ما در حومه، حضور دشمن را بسیار پیچیده می کند. نیروهای ما شهر را به صورت نیمه محاصره گرفته اند که این فرصت را به ما می دهد تا دشمن را نابود کنیم.
در حدود 55 کیلومتری (34 مایلی) شمال پایتخت منطقه ای دونتسک که تحت کنترل روسیه است، باخموت یک مرکز صنعتی مهم بود که توسط معادن نمک و گچ احاطه شده بود و قبل از جنگ، در کشوری با بیش از 43 میلیون جمعیت، حدود 80000 نفر را در خود جای داده بود.
این شهر که به افتخار یک انقلابی بلشویک در زمانی که اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، آرتیوموفسک نام گرفت، به خاطر شراب گازدارش که در غارهای زیرزمینی تولید می شد، شهرت داشت. این شهر به‌خاطر خیابان‌های پر درخت، پارک‌های سرسبز و مرکز شهر باشکوه با عمارت‌های باشکوه اواخر قرن نوزدهم، در میان گردشگران محبوب بود. همه اکنون به یک زمین بایر در حال سوختن تبدیل شده اند.
در ماه‌های اخیر، جنگ‌های شدید روسیه و اوکراین، مرکز شهری باخموت بوده است، جایی که فرماندهان اوکراینی کنترل بیش از 90% مسکو را پذیرفته‌اند. اما حتی در حال حاضر، نیروهای اوکراینی در نزدیکی جاده‌های استراتژیک از طریق حومه بیرون، پیشروی‌های قابل توجهی انجام می‌دهند و با هدف محاصره جنگنده‌های واگنر در داخل شهر، جناح‌های شمالی و جنوبی روسیه را یک متر (حیاط) شکسته‌اند.
رهبران نظامی اوکراین می گویند که مقاومت چند ماهه آنها ارزشمند بوده است زیرا توانایی های روسیه را در جاهای دیگر محدود کرده و به پیشرفت اوکراین کمک کرده است.
سرهنگ اوکراینی یوهن مژویکین، فرمانده یک گروه تخصصی که در باخموت می جنگند، روز پنجشنبه گفت: «ایده اصلی این است که آنها را خسته کنیم، سپس حمله کنیم».
به گفته مقامات اوکراینی و ناظران خارجی، روسیه نیروهای کمکی را در باخموت مستقر کرده است تا جناح های شمالی و جنوبی از دست رفته را دوباره پر کند و از پیشرفت های بیشتر اوکراین جلوگیری کند. تحلیلگران می گویند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به شدت نیاز به ادعای پیروزی در باخموت دارد، جایی که نیروهای روسی تلاش های خود را متمرکز کرده اند، به ویژه پس از اینکه یک حمله زمستانی توسط نیروهای وی در تصرف سایر شهرها و شهرک های جبهه شکست خورد.
به گفته برخی تحلیلگران، دستاوردهای تاکتیکی اوکراین در مناطق روستایی خارج از شهر باخموت می تواند مهمتر از آن چیزی باشد که به نظر می رسد.
فیلیپس اوبراین، استاد مطالعات استراتژیک در دانشگاه سنت اندروز، گفت: «تقریباً مانند اوکراینی‌ها بود که از این واقعیت استفاده کردند که در واقع خطوط روسیه ضعیف بودند. ارتش روسیه متحمل خسارات زیادی شده است و در اطراف باخموت آنقدر فرسوده شده است که دیگر نمی تواند به جلو برود.
نیروهای اوکراینی در حومه باخموت و در شهر تا یک ماه پیش حملات توپخانه ای بی امان انجام می دادند. سرهنگ مزهویکین گفت، سپس نیروهای اوکراینی مستقر در جنوب شهر شانس خود را برای پیشرفت پس از پهپادهای شناسایی نشان دادند که جناح جنوبی روسیه به حالت دفاعی رفته است.
پس از هفته ها درگیری شدید، یگان های اوکراینی اولین پیشروی خود را در مجاورت باخموت از زمان تهاجم 9 ماه پیش به آن انجام دادند.
مالیار هفته گذشته در مصاحبه ای گفت که در مجموع، نزدیک به 20 کیلومتر مربع (8 مایل مربع) از قلمرو بازپس گرفته شد. به گفته سرهی چرواتی، سخنگوی فرماندهی عملیات شرق اوکراین، تقریباً هر روز صدها متر بیشتر به دست آمده است.
«قبلاً ما فقط خطوط را نگه می داشتیم و به روس ها اجازه نمی دادیم بیشتر به داخل خاک ما پیشروی کنند. آنچه اکنون اتفاق افتاده اولین پیشروی ما (از زمان شروع نبرد) است.» مالیار گفت.
پیروزی در باخموت لزوماً روسیه را به تصرف منطقه دونتسک – هدف اعلام شده پوتین از جنگ – نزدیک‌تر نمی‌کند. کاترینا استپاننکو، تحلیلگر روسیه در مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در ایالات متحده، گفت که درها را برای نبردهای شدیدتر در جهت اسلوویانسک یا کوستیانتینیوکا، در 20 کیلومتری (12 مایلی) باز می کند.
تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده در این هفته زیرساخت‌ها، بلوک‌های آپارتمانی و ساختمان‌های نمادین را نشان می‌دهد که به آوار تبدیل شده‌اند.
در هفته گذشته، چند روز قبل از اینکه روسیه اعلام کند شهر به کنترل آنها افتاده است، نیروهای اوکراینی تنها تعداد انگشت شماری از ساختمان ها را در میان بمباران مداوم روسیه حفظ کردند. آنها بیش از تعداد و اسلحه، روزهای کابوس وار را توصیف کردند.
تسلط توپخانه روسیه به حدی بود که با امواج انسانی مستمر مزدوران همراه بود، به طوری که نمی توان مواضع دفاعی را برای مدت طولانی نگه داشت.
تاراس دیاک، فرمانده یگان ویژه یک گردان داوطلب، گفت: «اهمیت ماموریت ما برای ماندن در باخموت در منحرف کردن یک نیروی قابل توجه دشمن است. ما برای این کار هزینه زیادی می پردازیم.»
جناح های شمالی و جنوبی که توسط اوکراین بازپس گرفته شده است در نزدیکی دو بزرگراه واقع شده اند که به چاسیو یار، شهری در 10 کیلومتری باخموت (6 مایلی) منتهی می شوند، که به عنوان مسیرهای اصلی تدارکات لجستیکی عمل می کند. یکی از آنها “جاده زندگی” نامیده می شود.
نیروهای اوکراینی که از این جاده عبور می کردند اغلب مورد آتش روس هایی قرار می گرفتند که در امتداد ارتفاعات استراتژیک نزدیک قرار داشتند. خودروهای زرهی و وانت هایی که برای تکمیل نیروهای اوکراینی به سمت شهر حرکت می کردند، اغلب منهدم می شدند.
با توجه به اینکه آن دشت های مرتفع اکنون تحت کنترل اوکراین است، نیروهایش فضای تنفس بیشتری دارند.
دیاک که روز پنجشنبه از داخل باخموت صحبت می کرد، دو روز قبل از اینکه روسیه مدعی کنترل شهر شود، گفت: «این به ما کمک می کند زنجیره های لجستیکی جدیدی برای تحویل مهمات و تخلیه پسران مجروح یا کشته شده طراحی کنیم. اکنون تحویل تدارکات، چرخش نیروها، (انجام) تخلیه آسان تر است.»