روسیه بزرگترین حمله پهپادی را به پایتخت اوکراین از زمان اشغال این کشور انجام داد

کی‌یف: روسیه در شبانه‌روز امواجی از حملات هوایی را به کیف انجام داد که به گفته مقامات، به نظر می‌رسد بزرگترین حمله پهپادی به این شهر از زمان آغاز جنگ بوده است، زیرا پایتخت اوکراین برای جشن سالگرد تأسیس خود در روز یکشنبه آماده می‌شود.
نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که 52 فروند از 54 پهپاد پرتاب شده توسط روسیه را سرنگون کرده است و آن را رکورد حمله با هواپیمای ساخت ایران دانست. پهپادهای “کامیکاز”. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز کیف شلیک شده است.
شهردار ویتالی کلیچکو گفت که به نظر می رسد اولین حمله مرگبار به کیف در ماه مه و چهاردهمین حمله در این ماه باشد، سقوط آوار یک مرد 41 ساله را کشت.
حملات پیش از سحر در آخرین یکشنبه ماه مه رخ داد، زمانی که پایتخت، روز کیف، سالگرد تأسیس رسمی آن 1541 سال پیش را جشن می گیرد. این روز معمولاً با نمایشگاه‌های خیابانی، کنسرت‌های زنده و نمایشگاه‌های ویژه موزه مشخص می‌شود – برنامه‌هایی که امسال نیز برای آنها انجام شده است، اما در مقیاس کوچک‌تر.
آندری یرماک، رئیس رئیس‌جمهور روسیه گفت: «تاریخ اوکراین برای روس‌های ناامن تحریک‌کننده دیرینه است». ولودیمیر زلنسکیدفتر وی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد.
نیروی هوایی در تلگرام اعلام کرد که روسیه تأسیسات زیرساختی نظامی و حیاتی را در مناطق مرکزی اوکراین و به ویژه منطقه کیف هدف قرار داده است.
رویترز نتوانست به طور مستقل این اطلاعات را تأیید کند.
پس از گذشت 15 ماه از جنگ، در آستانه حمله متقابل اوکراینی، مسکو پس از سکون نزدیک به دو ماه، حملات هوایی خود را تشدید کرده و عمدتاً مکان‌های نظامی و تجهیزات را هدف قرار داده است. در حال حاضر امواج حملات چندین بار در هفته می آیند.
حملات روز یکشنبه پس از آن انجام شد که کیف اعلام کرد درگیری‌های جنگی در اطراف شهر محاصره شده باخموت در جنوب شرقی اوکراین، محل طولانی‌ترین نبرد جنگ کاهش یافته است.
سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی کیف گفت که این حمله در چندین موج انجام شد و هشدارهای هوایی بیش از پنج ساعت به طول انجامید.
پاپکو در کانال پیام رسان تلگرامی خود گفت: امروز دشمن تصمیم گرفت با کمک پهپادهای مرگبار خود (پهپادهای بدون سرنشین) روز کیف را به مردم کیف تبریک بگوید.
مقامات گفتند که چندین منطقه کیف، که تا کنون بزرگترین شهر اوکراین با جمعیتی حدود 3 میلیون نفر است، در حملات شبانه آسیب دیدند، از جمله محله تاریخی پچرسکی.
شاهدان رویترز گفتند که در هنگام هشدار حمله هوایی که بلافاصله پس از نیمه شب آغاز شد، بسیاری از مردم روی بالکن خود ایستادند، برخی از آنها با فریادهای توهین آمیز به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شعارهای “شکوه به دفاع هوایی” پرداختند.
شهردار کلیچکو گفت که در منطقه سرسبز Holosiivskyi در بخش جنوب غربی کیف، ریزش آوار یک انبار سه طبقه را آتش زد و حدود 1000 متر مربع (10800 فوت مربع) از سازه های ساختمانی را ویران کرد.
آتش سوزی پس از سقوط آوار هواپیمای بدون سرنشین به یک ساختمان غیر مسکونی هفت طبقه در منطقه سولومیانسکی در غرب شهر رخ داد. این منطقه یک مرکز شلوغ حمل و نقل ریلی و هوایی است.
مقامات اداره نظامی کیف در تلگرام اعلام کردند در منطقه پچرسکی، آتش سوزی در پشت بام یک ساختمان 9 طبقه به دلیل ریزش آوار هواپیمای بدون سرنشین و در منطقه دارنیتسکی به یک مغازه آسیب دیده است.