روسیه خواستار اجرای کامل قرارداد غلات دریای سیاه است

مسکو: وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه با تاکید مجدد بر نارضایتی مسکو از توافقی که هدف آن جلوگیری از بحران جهانی غذایی است، گفت: تنها اجرای کامل آن می‌تواند توافق غلات دریای سیاه را از سقوط نجات دهد.
این توافق که در جولای گذشته با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه انجام شد، به اوکراین اجازه می دهد غلات به دام درگیری افتاده تا با خیال راحت از بنادر دریای سیاه کشور صادر شود.
اما روسیه بارها گفته است که اجازه تمدید توافق را پس از 18 مه نخواهد داد مگر اینکه غرب موانع صادرات غلات و کود روسیه را برطرف کند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی معمولی در مسکو گفت: «(توافق) بوفه ای نیست که بتوانید انتخاب کنید و انتخاب کنید.» و افزود که اجرای توافق تاکنون رضایت بخش نبوده است.
روسیه و اوکراین تولیدکنندگان عمده غلات هستند، اما مسکو می‌گوید بخش‌هایی از این قرارداد که به این کشور اجازه می‌دهد محصولات کشاورزی خود را از طریق دریای سیاه صادر کند، رعایت نمی‌شود.
اگرچه صادرات محصولات کشاورزی روسیه به صراحت مورد هدف تحریم‌های غرب قرار نگرفته است، مسکو می‌گوید محدودیت‌های پرداخت، لجستیک و صنایع بیمه – که به دلیل اقدامات نظامی این کشور در اوکراین اعمال شده است – مانعی برای صادرات غلات و کودهای شیمیایی این کشور ایجاد کرده است.
یکی از خواسته های اصلی روسیه در مذاکرات، اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سیستم پرداخت سوئیفت است.