روسیه: روسیه قراردادی را برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس امضا کرده و می‌گوید آنها تحت کنترل این کشور هستند

مسکو: روسیه و بلاروس روز پنجشنبه قراردادی را برای رسمی کردن استقرار موشک‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس امضا کردند، اقدامی که به گفته مسکو ناشی از افزایش تنش‌ها با غرب است.
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت: در شرایط تشدید شدید تهدیدها در مرزهای غربی روسیه و بلاروس، تصمیم به اتخاذ تدابیر متقابل در حوزه نظامی-هسته‌ای گرفته شد.
استقرار این موشک ها برای اولین بار توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه مارس اعلام شد. از زمان حمله به اوکراین در سال گذشته، پوتین بارها گفته است که روسیه در صورت نیاز برای دفاع از “تمامیت ارضی” خود، آماده استفاده از سلاح های هسته ای است.
ناتو در آن زمان اعلام کرد که هیچ نیازی به تعدیل موضع هسته ای خود نمی بیند، هرچند گفت که لفاظی های هسته ای پوتین “خطرناک و غیرمسئولانه” است. اوکراین گفت که متحد روسیه، بلاروس توسط مسکو “گروگان گرفته شده است”.
شویگو گفت که مسکو کنترل تسلیحات و هر تصمیمی در مورد استفاده از آنها را حفظ خواهد کرد.
تاس به نقل از او گفت که موشک‌های اسکندر-ام که می‌توانند کلاهک‌های متعارف یا هسته‌ای را حمل کنند به نیروهای مسلح بلاروس تحویل داده شده و برخی از هواپیماهای Su-25 برای استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای تبدیل شده‌اند.
شویگو گفت: نظامیان بلاروس آموزش های لازم را در مراکز آموزشی روسیه دیده اند.
وی افزود که توافقنامه‌های امضا شده با همتای بلاروسی‌اش، رویه ایجاد «محل ذخیره‌سازی ویژه سلاح‌های هسته‌ای در خاک بلاروس» را پوشش می‌دهد.
سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی به سلاح‌هایی با بازده پایین‌تر اطلاق می‌شود که برای استفاده در میدان نبرد طراحی شده‌اند، در مقابل سلاح‌های استراتژیک که قادرند کل شهرها را از بین ببرند. روسیه تعداد سلاح های هسته ای تاکتیکی خود را فاش نکرده است.