روسیه: روسیه گزارش‌ها درباره پیشرفت‌های اوکراینی در خط مقدم را رد می‌کند

کیو: وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه گزارش ها مبنی بر نفوذ نیروهای اوکراینی در نقاط مختلف خط مقدم را رد کرد و گفت که وضعیت نظامی تحت کنترل است.
مسکو پس از آن واکنش نشان داد که وبلاگ نویسان نظامی روسی با نوشتن در برنامه پیام رسان تلگرام گزارش دادند که به گفته آنها پیشروی اوکراین در شمال و جنوب شهر شرقی اوکراین است. باخموتدر حالی که برخی معتقد بودند که یک ضد حمله مورد انتظار توسط نیروهای طرفدار کیف آغاز شده است.
رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی قبلا گفته بود که حمله هنوز شروع نشده است.
وزارت دفاع روسیه در یک پست تلگرامی اعلام کرد: بیانیه‌هایی که توسط کانال‌های تلگرامی منفرد درباره «پیشرفت‌های دفاعی» که در مناطق مختلف در امتداد خط تماس نظامی منتشر شده، با واقعیت مطابقت ندارد.
این سازمان در بیانیه ای با استفاده از توصیف کرملین از جنگ در اوکراین گفت: “وضعیت کلی در منطقه عملیات ویژه نظامی تحت کنترل است.”
این واقعیت که وزارت روسیه خود را موظف به انتشار این بیانیه می‌دانست، نشان‌دهنده چیزی است که مسکو اذعان می‌کند یک عملیات نظامی «بسیار دشوار» است.
اوکراین می گوید نیروهای روسیه را در چند روز گذشته در نزدیکی باخموت عقب رانده است، در حالی که یک ضد حمله تمام عیار شامل ده ها هزار سرباز و صدها تانک غربی هنوز در حال آماده شدن است.
“ما هنوز به زمان بیشتری نیاز داریم” زلنسکی در مصاحبه با تلویزیون های اروپایی گفت.
رویترز قادر به راستی آزمایی این گزارش ها نبود و مشخص نیست که آیا نیروهای اوکراینی با قدرت حمله می کردند یا فقط حملات شناسایی مسلحانه انجام می دادند.
الکساندر موسیینکو، تحلیلگر نظامی اوکراینی، گفت که حامیان کیف می دانند که یک حمله متقابل “ممکن است منجر به اخراج کامل نیروهای روسیه و شکست قطعی روسیه در تمام مناطق اشغالی نشود.”
موسیینکو به رادیو NV اوکراین گفت: «ما باید آماده باشیم که جنگ تا سال آینده ادامه پیدا کند – وگرنه ممکن است امسال به پایان برسد. “همه چیز به چگونگی پیشرفت جنگ بستگی دارد. ما نمی توانیم تضمین کنیم که ضد حمله چگونه توسعه خواهد یافت.”
یوگنی پریگوژین، رئیس ارتش خصوصی واگنر روسیه که نبرد در باخموت را رهبری کرده است، روز پنجشنبه گفت که عملیات اوکراین “متاسفانه، تا حدی موفقیت آمیز بود”. وی اظهارات زلنسکی مبنی بر اینکه حمله متقابل هنوز آغاز نشده است را “فریبنده” خواند.
انگلیس موشک های کروز به اوکراین می فرستد
زلنسکی گفت که نیروهای اوکراینی قبلاً تجهیزات کافی از متحدان غربی برای عملیات خود دریافت کرده بودند، اما منتظر رسیدن کامل خودروهای زرهی بودند.
در یک گام بزرگ در حمایت نظامی غرب از اوکراین، بریتانیا اعلام کرد که موشک‌های کروز طوفان سایه را ارسال می‌کند که به کیف توانایی حمله به عمق خطوط روسیه را می‌دهد.
بن والاس، وزیر دفاع، به پارلمان لندن گفت: موشک‌ها اکنون به داخل کشور می‌روند یا در داخل آن هستند، و افزود که موشک‌ها در حال تامین هستند تا بتوانند در داخل اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.
کشورهای غربی از جمله ایالات متحده قبلاً از ترس تحریک تلافی جویانه روسیه از ارائه تسلیحات دوربرد خودداری کرده بودند. والاس گفت که بریتانیا این ریسک را سنجیده است.
کرملین پیشتر گفته بود که اگر بریتانیا این موشک ها را ارائه کند، مستلزم “پاسخ کافی ارتش ما” است.
زلنسکی در سخنرانی عصر روز پنجشنبه خود گفت که به زودی می تواند اخبار بسیار مهم مربوط به دفاع را گزارش کند.
او گفت: “پرچم های خارجی هرگز بر سرزمین ما حکمفرما نخواهد شد و مردم ما هرگز به بردگی نخواهند رفت.”
جنگ در اوکراین در نقطه عطفی قرار دارد و کی‌یف آماده است تا پس از شش ماه دفاع از نیروهای خود، حملات متقابل خود را آغاز کند، در حالی که روسیه یک حمله زمستانی عظیم را انجام داد که نتوانست قلمرو قابل توجهی را تصرف کند.
هدف اصلی مسکو برای ماه‌ها باخموت بوده است که با وجود خونین‌ترین نبرد زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون نتوانسته است به طور کامل آن را تصرف کند.
زلنسکی انتظار دارد با پاپ فرانسیس دیدار کند
هیچ نشانه ای از مذاکرات صلح بین دو کشور برای پایان دادن به جنگ که در فوریه 2022 با تهاجم همه جانبه نیروهای روسی به اوکراین آغاز شد، وجود ندارد. منابع دیپلماتیک چند روز پس از اینکه پاپ اعلام کرد واتیکان در یک ماموریت صلح مشارکت داشته است، اعلام کردند که انتظار می رود زلنسکی روز شنبه در واتیکان با پاپ فرانسیس دیدار کند. پاپ اطلاعات بیشتری در مورد چنین ابتکاری ارائه نکرده است.
جنگ بحران جهانی غذا را تشدید کرد – اوکراین و روسیه صادرکنندگان عمده محصولات کشاورزی هستند – و در حالی که توافق در ژوئیه گذشته برخی از کانال‌های حمل و نقل غلات دریای سیاه را با خیال راحت بازگشایی کرد، مذاکرات برای تمدید قرارداد دشوار بود.
اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل روز پنجشنبه در مورد پیشنهادهای سازمان ملل برای زنده نگه داشتن این پیمان گفتگو کردند. مسکو تهدید کرده است که در 18 ماه مه به دلیل موانعی که بر سر راه صادرات غلات و کودهای شیمیایی این کشور وجود دارد، کار را ترک خواهد کرد.
در همین حال، در آفریقای جنوبی، متحد مهم روسیه در قاره ای که به دلیل جنگ تقسیم شده است، سفیر ایالات متحده به خبرنگاران گفت که واشنگتن مطمئن است یک کشتی روسی در ماه دسامبر تسلیحات و مهمات را از آفریقای جنوبی بارگیری کرده است، که ممکن است نقض بی طرفی اعلام شده پرتوریا در درگیری باشد. .
دفتر رئیس جمهور سیریل رامافوسا در بیانیه ای اعلام کرد که دولت تحقیقات مستقلی را به رهبری یک قاضی بازنشسته درباره این اتهام آغاز کرده است. دفتر رئیس جمهور گفت که واشنگتن هنوز هیچ مدرکی برای حمایت از ادعای خود ارائه نکرده است.
واشنگتن بارها به کشورها نسبت به ارائه حمایت مادی از روسیه هشدار داده و گفته است کسانی که این کار را انجام می دهند ممکن است مشمول تحریم های اقتصادی مشابه تحریم های اعمال شده علیه مسکو شوند.