روسیه رژه روز پیروزی را در میان تدابیر شدید امنیتی پس از حملات هواپیماهای بدون سرنشین برگزار می کند

روسیه روز سه شنبه سالگرد پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم را با رژه ای در میدان سرخ در میان تدابیر شدید امنیتی پس از یک سری حملات هواپیماهای بدون سرنشین، از جمله به خود ارگ کرملین، که مسکو آن را به اوکراین متهم می کند، جشن می گیرد.
روز پیروزی یکی از مهم ترین تعطیلات عمومی در روسیه است که در آن مردم فداکاری های عظیم اتحاد جماهیر شوروی را در جریان آنچه که جنگ بزرگ میهنی 1941-1945 نامیده می شود، که در آن حدود 27 میلیون شهروند کشته شدند، گرامی می دارند.
این سالگرد از لحاظ عاطفی حتی بیشتر است زیرا روسیه در سوگ هزاران سرباز کشته شده در جنگ تقریباً 15 ماهه اوکراین که هیچ نشانه ای از پایان ندارد، می نشیند.
روسیه همچنین از حملات هواپیماهای بدون سرنشین، از جمله حمله به کرملین در 3 مه که به گفته آن تلاشی برای ترور رئیس جمهور ولادیمیر پوتین بوده، متزلزل است. اوکراین که انتظار می رود به زودی یک ضد حمله برای بازپس گیری اراضی آغاز کند، دخالت خود را رد می کند.
پوتین بارها جنگ اوکراین را – که او آن را نبردی با ناسیونالیست های الهام گرفته از “نازی” می داند – به چالشی که اتحاد جماهیر شوروی در زمان حمله هیتلر در سال 1941 با آن روبرو بود تشبیه کرده است.
کیف می‌گوید این پوچ است و روسیه را متهم می‌کند که مانند آلمان نازی رفتار می‌کند و با انجام یک جنگ تجاوزکارانه بی‌دلیل و تصرف سرزمین اوکراین، رفتار می‌کند.
انتظار می‌رود پوتین، وزیر دفاع و دیگر مقامات ارشد، رژه میدان سرخ را که معمولاً شامل تانک‌ها، پرتابگرهای موشک‌های قاره‌پیما و نیروهای راهپیمایی می‌شود، بررسی کنند.
با این حال، با بازتاب افزایش نگرانی‌های امنیتی ناشی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین، مقامات این پل هوایی سنتی را لغو کردند. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر پیوستن سربازان کمتر و تجهیزات نظامی کمتری به رژه امسال گزارش شده است زیرا درگیری‌های اوکراین تلفات سنگینی را بر مردان و تجهیزات وارد می‌کند.
مقامات سراسر کشور راهپیمایی‌های «هنگ جاویدان» را که در آن مردم عکس‌هایی از بستگانشان را که علیه نازی‌ها جنگیده‌اند حمل می‌کنند، لغو کرده‌اند.
“مرزهای مقدس”
پوتین در میدان سرخ سخنرانی خواهد کرد و در آنجا رهبران چندین جمهوری شوروی سابق به وی خواهند پیوست. در سخنرانی سال گذشته او هیچ اشاره ای به اوکراین نکرد، اما اتحاد نظامی ناتو را به دلیل گسترش تا مرزهای روسیه مورد انتقاد قرار داد و از قهرمانی شوروی در مقاومت در برابر هیتلر استقبال کرد.
از آن زمان، فنلاند – که هم مرز با روسیه است – نیز به ناتو پیوست.
پاتریارک کریل، رئیس کلیسای قدرتمند ارتدکس روسیه و متحد نزدیک پوتین، در حالی که روز دوشنبه در مقبره سرباز گمنام در مرکز مسکو گل می گذاشت، گفت: “انشالله که دیگر هیچ کس به مرزهای مقدس میهن ما تجاوز نکند.”
اما برای این‌که این‌طور باشد، کشور ما باید قوی باشد، زیرا کشوری که از آن می‌ترسند مورد حمله قرار نمی‌گیرد.»
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره لغو برخی رویدادهای روز پیروزی، اوکراین را مقصر دانست: “وقتی باید با دولتی که عملا حامی تروریسم است، برخورد کنیم، بهتر است اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم.”
علاوه بر حمله به محوطه کرملین، مسکو همچنین اوکراین را مسئول حملات هواپیماهای بدون سرنشین در هفته گذشته به انبارهای سوخت، قطارهای باری و چندین هدف در کریمه می‌داند که روسیه در سال 2014 به زور از اوکراین ضمیمه کرد.
مسکو همچنین کیف و غرب را به انجام یک بمب گذاری در خودروی بمب گذاری شده در روز شنبه متهم کرد که باعث زخمی شدن یک نویسنده برجسته ملی گرای روس، زاخار پریپین شد.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه با انتقال روز پیروزی متحدانش بر آلمان نازی به 8 مه، روسیه را آزار داد و روسیه را در رد گذشته شوروی خود با کشورهای غربی همسو کرد.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، زلنسکی را “خائن” خواند و گفت که او به یاد اوکراینی هایی که در جنگ با نازی ها جان باختند، خیانت کرده است.