روسیه می گوید آب های زیاد سدی را در نزدیکی نیروگاه هسته ای اوکراین تهدید می کند

بی سابقه سطح آب بالا می تواند یک بزرگ را تحت الشعاع قرار دهد سد یک مقام روسی روز پنجشنبه به خبرگزاری تاس گفت: در جنوب اوکراین و آسیب به بخش هایی از نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia تحت کنترل روسیه.
رنات کارچا، مشاور مدیر کل شرکت انرژی هسته‌ای Rosenergoatom، گفت که اگر سد نوا کاخوفکا پاره شود، خط کابل برق ایستگاه‌های پمپاژ نیروگاه Zaporizhzhia دچار سیل خواهد شد.
او به تاس گفت: «این (مشکلات عملکردی برای عملیات نیروگاه و خطراتی برای ایمنی هسته‌ای ایجاد می‌کند».
نوامبر گذشته، پس از عقب‌نشینی نیروهای روسی از شهر خرسون در جنوب اوکراین، تصاویر ماهواره‌ای آسیب‌های جدید قابل توجهی را به سد نشان داد.
هر دو طرف یکدیگر را به برنامه ریزی برای شکستن سد با استفاده از مواد منفجره متهم کرده اند که باعث سیل بسیاری از منطقه در پایین دست می شود و احتمالاً باعث تخریب بزرگ در اطراف خرسون می شود.
اظهارات کرچا نشان دهنده تفاوت قابل توجهی با آنچه در اواخر ماه مارس توسط مقامات اوکراینی بیان شد، نشان می دهد که می ترسند تأسیسات Zaporizhzhia تا اواخر تابستان با کمبود آب برای خنک کردن راکتورها مواجه شود، زیرا نیروهای روسی آب را از مخزنی که نیروگاه را تامین می کرد، خارج کرده بودند.
نیروهای روسی در حالی که سال گذشته به بخش هایی از اوکراین حمله کردند، این نیروگاه را تصرف کردند. این کشور به دلیل گلوله باران تقریباً مداوم در اطراف آن که کیف و مسکو یکدیگر را مقصر می دانند، در مرکز یک بحران امنیت هسته ای قرار دارد.