سارکوزی: نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه، درخواست تجدیدنظر در مورد فساد را از دست داد تا در دادگاه عالی به چالش کشیده شود

پاریس: نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه، اعتراض خود را علیه محکومیت سال 2021 به اتهام فساد و دست‌فروشی در دادگاه استیناف پاریس از دست داد و تیم حقوقی‌اش قول داد در عالی‌ترین دادگاه فرانسه به چالش کشیده شود.
دادگاه تجدید نظر حکم سه سال زندان را تایید کرد. طبق حکم اولیه، دو سال از آن سال ها به حالت تعلیق درآمد و سارکوزی به جای رفتن به زندان برای یک سال باقیمانده، از دستبند الکترونیکی استفاده خواهد کرد.
ژاکلین لافونت، وکیل مدافع گفت: «نیکولا سارکوزی از اتهامات وارده بی گناه است (او محکوم شده است). ما از این مبارزه دست نخواهیم کشید».
دادستان تخفیف مجازات را به سه سال تعلیق توصیه کرده بود. با این حال، قاضی سوفی کلمنت به مجازات اولیه پایبند بود و گفت که این پرونده بر نهادهای کشور تأثیر گذاشته است.
اگر شرایط خاصی مانند پوشیدن برچسب الکترونیکی وجود داشته باشد، معمولاً در زندان به مدت یک سال یا کمتر اجرا نمی شود.
سارکوزی 68 ساله بدون صحبت با خبرنگاران دادگاه را ترک کرد.
لافون گفت که سارکوزی محافظه‌کاری که از سال 2007 تا 2012 یک دوره به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه خدمت کرده است، نبرد حقوقی خود را به بالاترین دادگاه فرانسه، «Cour de Cassation» خواهد برد.
Cour de Cassation احکام دادگاه های بدوی را بر اساس اشتباهات قانونی یا رویه ای، اما نه جنبه های واقعی، بررسی می کند.
دادگاه بدوی در سال 2021، سارکوزی را به دلیل تلاش برای رشوه دادن به یک قاضی پس از ترک مقام و دستفروشی در ازای اطلاعات محرمانه درباره تحقیقات در مورد امور مالی مبارزات انتخاباتی‌اش در سال 2007، مجرم تشخیص داد.
استراق سمع
این محکومیت، سقوط خیره کننده ای را برای رئیس جمهور سابقی که زمانی جهان را تسخیر کرده بود، نشان داد و یکی از چندین نبرد حقوقی است که سارکوزی در دهه گذشته با آن مبارزه کرده است.
سارکوزی همواره تخلفات خود را رد کرده است.
پرونده ای که در فرانسه به عنوان “مسئله شنود” شناخته می شود، به طور غیرمستقیم با سوء ظن تامین مالی غیرقانونی مبارزات انتخاباتی قبل از انتخابات 2007 مرتبط است.
در سال 2013، بازرسانی که به دنبال جریان پول از لیبی بودند – که سارکوزی ممکن است به زودی با محاکمه دیگری روبرو شود – دو خط تلفن سارکوزی را شنود کردند و یک خط مخفی را کشف کردند که رئیس جمهور سابق و وکیلش از آن استفاده می کردند. تیری هرتزوگ.
دادگاه ها دریافتند که سارکوزی در ازای دریافت اطلاعات داخلی در مورد اتهاماتی که وی پرداخت های غیرقانونی از لیلیان بتنکورت، وارث لورآل را پذیرفته بود، برای یک قاضی به نام گیلبرت آزیبرت در موناکو توطئه کرد – قسمت دیگری از دوره ریاست جمهوری او در سال 2007. بودجه کمپین
قاضی همچنین با تایید محکومیت‌های فساد و دستفروشی نفوذ علیه هرتزوگ و آزیبرت، گفت که قضاوت هرتزوگ به‌عنوان وکیل به دلیل دوستی‌اش با سارکوزی ناکام ماند. کلمنت افزود که هرتزوگ با عدم هشدار به رئیس جمهور سابق مبنی بر غیرقانونی بودن کاری که انجام می دهد، قوانین رفتار حرفه ای را زیر پا گذاشته بود.
او ادعای سارکوزی مبنی بر بی اطلاعی وی از آنچه هرتزوگ و آزیبرت بر اساس مبادلات شنود شده داشتند را رد کرد و استدلال او مبنی بر اینکه مکالمات استراق سمع شده را نمی توان به عنوان مدرک در دادگاه ارائه کرد رد کرد.
تنها رئیس جمهور دیگری که در دوره جمهوری پنجم 64 ساله فرانسه توسط دادگاه محکوم شد، سلف محافظه کار سارکوزی، ژاک شیراک فقید بود که در سال 2011 به اتهام فساد مجرم شناخته شد.