طرح هلندی برای کاهش انتشار نیتروژن چراغ سبز اتحادیه اروپا دریافت کرد

لاهه: هلندی برنامه‌های دولت برای کاهش شدید انتشار آلودگی نیتروژن، سه‌شنبه زمانی که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا به طرح‌های خرید مزارع به ارزش نزدیک به 1.5 میلیارد یورو (1.65 میلیارد دلار) چراغ سبز نشان داد، مانع اصلی را برطرف کرد.
برنامه هایی برای کاهش نیتروژن رسوبات – عمدتاً توسط مزارع دام – در مناطق آسیب پذیر تعیین شده توسط اتحادیه اروپا باعث ایجاد بحث های داغ و اعتراضات گسترده کشاورزان خشمگین در این کشور کوچک شده است که تولید کننده و صادرکننده عمده محصولات کشاورزی است. بر اساس گزارش اداره ملی آمار، صادرات محصولات کشاورزی هلند در سال گذشته 122.3 میلیارد یورو بوده است.
ائتلاف حاکم هلند می خواهد تا سال 2030 انتشار آلاینده ها، عمدتاً اکسید نیتروژن و آمونیاک را تا 50 درصد در سراسر کشور کاهش دهد. هنوز مشخص نیست که چقدر از این هدف می تواند با استفاده از بودجه مورد تایید اتحادیه اروپا محقق شود.
طبق برنامه محیط زیست سازمان ملل، آلودگی نیتروژن تغییرات آب و هوایی را بدتر می کند و می تواند به تنوع زیستی آسیب برساند.
بخش مهمی از استراتژی هلند شامل خرید و توقف کار در مزارع مسئول انتشار در مقیاس بزرگ نیتروژن است. با این حال، این امر مستلزم تایید کمیسیون اروپا بود مبنی بر اینکه این خریدها به منزله کمک دولتی نیست که طبق قوانین اتحادیه اروپا ممنوع است.
مارگرت وستاگر، معاون اجرایی مسئول سیاست رقابت، در بیانیه ای گفت که دو طرح تصویب شده راه را برای “بستن داوطلبانه” مزارع مسئول انتشار عمده نیتروژن باز می کند.
او گفت: «این طرح‌ها شرایط محیطی را در آن مناطق بهبود می‌بخشد و تولید پایدارتر و سازگار با محیط‌زیست را در بخش دام، بدون ایجاد اختلال در رقابت، ترویج می‌کند.»
دولت هلند واکنش فوری نشان نداد. انتظار می رود وزیر مسئول این تصمیم را اواخر روز سه شنبه به قانونگذاران اطلاع دهد.
یک حزب سیاسی طرفدار کشاورزی در انتخابات استانی هلند در ماه مارس پیروز شد و بر عمق نارضایتی کشاورزان و سایر بخش‌های جامعه که توسط طرح‌های کاهش نیتروژن دامن زده شده است، پیروز شد. دولت مرکزی هلند قانونگذاران استانی را موظف کرده است تا پیشنهادات دقیقی را برای کاهش انتشار نیتروژن تدوین و اجرا کنند.
کشاورزان سال گذشته چندین تظاهرات بزرگ برگزار کردند و بزرگراه ها و انبارهای سوپرمارکت را مسدود کردند تا به اصلاحاتی اعتراض کنند که آنها به عنوان تهدیدی وجودی برای شیوه زندگی خود به کار می برند.
این تظاهرات به بلژیک همسایه هم سرایت کرده است، جایی که صدها کشاورز ماه گذشته با تراکتورهای خود به مرکز شهر بروکسل در اعتراض به طرح‌های کاهش آلودگی نیتروژن اعتراض کردند.