عید پاک: مرگ و شک عید پاک را در شرق اوکراین آسیب دیده از جنگ آزار می دهد

چاسیو یار: لیودمیلا گایدای عید پاک سال گذشته را با فرزندانش دور میز آشپزخانه اش جشن گرفت، اما نیروهای روسی شهر او در شرق اوکراین را به شدت بمباران کردند که امسال کلیسا بسته شد و همه فرار کردند.
در آشپزخانه به هم ریخته و تاریک خود – پنجره های بیرون زده اش که با ورقه های پلاستیکی بالنده پوشانده شده بود – با این وجود، پیرمرد 80 ساله یک کیک سنتی عید پاک کوچک گذاشته بود.
این پیرمرد 80 ساله در حالی که صدایش در حالی که اشک می‌ریخت بلند می‌شد، گفت: “کاش همه چیز تمام می‌شد و ما می‌توانستیم یک عید پاک واقعی داشته باشیم. برای پایان دادن به همه اینها، همه این انفجارها، این جنگ.”
او به خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گفت: “فقط خدا می داند که چه زمانی خواهد شد.”
جشن‌های امسال برای عید پاک – مقدس‌ترین تعطیلات در تقویم ارتدکس – به تلفات حمله زمینی روسیه به مؤمنان در منطقه زخم‌خورده دونتسک اشاره دارد.
بیرون کلیسای کوچکی در اسلوویانسک، شهری پر از نشانه‌های درگیری، سربازان اوکراینی سبدهای حصیری از سوسیس و تخم‌مرغ‌های تزئینی پهن کردند و شمع‌ها را در دست داشتند و منتظر برکت گرفتن بودند.
نیروهای امداد در آن نزدیکی هنوز مشغول حفاری برای غیرنظامیانی بودند که پس از رگبار موشک روسی باعث کشته شدن ده ها نفر از ساکنان یک بلوک آپارتمانی متعلق به دوران شوروی شد.
آژیرهای حمله هوایی در حالی که حدود دوجین مرد و زن یونیفورم پوش پشت سر هم جمع شده بودند در حالی که کشیش آنها را در آب مقدس می ریخت و زنان مسن پشت سر او می چرخیدند و سرودهای هماهنگ می خواندند، ناله می کردند.
“شمع از دستم افتاد” – پدر میکولا با بیان حمله دو روز قبل گفت: “گلوله باران به حدی بود که شمعی از دستم افتاد. ما آن را برداشتیم و به دعا ادامه دادیم.”
وی با بیان اینکه چگونه برخی از ساکنان منطقه دونتسک در حال تطبیق با حمله از سوی کرملین هستند، افزود: «اگر این اتفاق در سال گذشته رخ می‌داد، احتمالاً در یک پناهگاه پنهان می‌شدیم».
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور به مومنان ارتدوکس اوکراین تبریک گفت و گفت: “ما عید عید پاک را با ایمانی تزلزل ناپذیر به پیروزی خود جشن می‌گیریم.”
اما برای برخی از سربازان اوکراینی در اسلوویانسک، واقعیت و وحشیانه جنگ آنها را از نظر روحی متزلزل کرده است.
ناتالیا ملنیک در پاسخ به خبرنگاران خبرگزاری فرانسه که آیا به خدا اعتقاد دارد، گفت: «من سعی کردم.
این مرد 40 ساله اهل منطقه مرکزی ژیتومیر که در منطقه ژیتومیر خدمت کرده است، افزود: “خدمت من به خدا و ارتش جدا هستند. من به مردم ایمان دارم.” ارتش اوکراین برای پنج سال.
تهاجم روسیه به اوکراین ده‌ها هزار کشته، میلیون‌ها آواره و شهرها و شهرها را در سراسر این کشور متلاشی کرده است.
مؤسسه آزادی مذهبی، یک گروه مدافع، اخیراً اعلام کرد که نزدیک به 500 ساختمان مذهبی در جریان جنگ آسیب دیده است.
در همین حال، مقامات به ساکنان منطقه دونتسک توصیه کرده‌اند که امسال از قبرستان‌ها اجتناب کنند و به تیم‌های مین‌زدایی زمان می‌دهند تا همه آنها را جارو کنند.
در چند کیلومتری اسلوویانسک، خبرنگاران خبرگزاری فرانسه این آخر هفته تابلویی را دیدند که در پله های منتهی به صومعه ای به رنگ آبی آسمانی در روستای بوگورودیچنه هشدار مواد منفجره را به صورت دستی نشان می داد.
“آنجا گلوله باران می شود” – بر روی دهکده، روی یک تپه، چیزی باقی مانده از یک کلیسای ارتدکس، یکی از برج های پیازی شکل آن بر زمین فرو ریخته است، دیواری که توسط موشک شکسته شده و دیوارهای بکر آن توسط ترکش شکسته شده است.
یوگنی یکی از تنها ساکنانی است که به دهکده‌ای بت‌نشین بازگشته است، جایی که تنها صدای دیگر زندگی صدای جیر جیر پرندگان و سگ‌های ولگرد است.
او به خبرنگاران خبرگزاری فرانسه توضیح داد که چگونه کلیسا و ساختمان های مجاور آن در ماه مه گذشته تخریب شدند.
او در زیرزمین خود پناه گرفته بود که مورد اصابت قرار گرفت. با این حال، انفجار او را چندین متر در اتاقش به عقب انداخت.
این مرد 37 ساله گفت: “ما بیرون آمدیم و دود از آجر و بتن می آمد. احساس – می فهمید – البته ترسناک بود. اوایل روز بعد روستا را ترک کردیم. از طریق جنگل به صومعه بعدی رسیدیم.” گفت.
او با اشاره به بقایای ویران شده کلیسا در پشت باغش افزود: “هر سال که صلح بود، عید پاک را در آنجا جشن می گرفتیم. البته اکنون نمی توانیم برویم.”
ما نمی توانیم به اسلوویانسک برویم. آنجا گلوله باران است. بهتر است در خانه بمانیم.