ماسک هایی که با آلودگی و همچنین COVID مبارزه می کنند

استفاده از ماسک در حال حاضر یک اقدام احتیاطی است. این مسئله وقتی اهمیت بیشتری می یابد که با خطر مضاعف COVID-19 و آلودگی هوا روبرو شویم.

بسیاری از شهرها از کیفیت هوای خطرناک شکایت دارند. Delhi-NCR یکی از بدترین افت کیفیت هوا را ثبت کرده است که اکنون میزان “شدید” را شکسته است. پزشکان همچنین احساس می کنند که افزایش سطح دود باعث می شود جنگ هند علیه ویروس کرونا پیچیده شود. مطالعات اخیر همچنین نشان داده است که آلودگی هوا عامل افزایش 11 درصدی مرگ ناشی از COVID-19 است.

کیفیت هوای آلوده نیز علائمی مشابه با سرفه خشک ویروس کرونا ویروس ، گلو خراشیده ، خفه ، ​​سردرد و آبریزش چشم ایجاد می کند. از این رو ، استفاده از ماسک مهمترین اقدامی است که می توانید برای محافظت در برابر خطر مضاعف آلودگی و COVID انجام دهید.

در حالی که ماسک های تنفسی N95 بهترین ماسک ضد آلودگی به حساب می آیند ، اما در حال حاضر برای جلوگیری از COVID-19 توصیه نمی شود. بنابراین ، در حال حاضر بهترین ماسکی که می توانید استفاده کنید چیست؟ ما از دو پزشک خواسته ایم تا در مورد ایمن ترین ماسک هایی که اکنون می تواند ما را در برابر COVID-19 و خطر آلودگی محافظت کند ، برای ما صحبت کنند.


از کدام ماسک استفاده می کنید؟

به گفته دکتر جیالاکشمی TK ، مشاور ، ریه ، بیمارستانهای آپولو ، در حالی که ماسکهای N95 دریچه تنفسی در خود دارند ، استفاده از این ماسکها باید به جامعه پزشکی یا افرادی که به طور منظم با میکروب و ویروس مواجه هستند محدود شود. . “ممکن است در حال حاضر کمبود ماسک N95 وجود داشته باشد. استفاده از ماسک جراحی یا پارچه ای با درجه خوب از آلودگی و همچنین COVID در حال حاضر محافظت می کند.”

دکتر جیالاکشمی همچنین پیشنهاد می کند که به جای استفاده از ماسک های N95 ، استفاده از ماسک های یکبار مصرف و جراحی می تواند خرید خوبی باشد. “تا زمانی که از ماسکی استفاده می کنید که بینی شما را بپوشاند و زیر چانه شما قرار بگیرد ، انتهای آن شل نباشد و شما را ناراحت کند ، دیگر خطر آلودگی وجود ندارد.”

ماسک های FFP1 که دارای نرخ تصفیه 95٪ هستند می توانند برای کسانی که روزانه با آلودگی های خطرناک روبرو هستند سرمایه خوبی باشد.

اگر از ماسک پارچه ای قابل استفاده مجدد استفاده می کنید ، مطمئن شوید که ماسک شما پارچه ای سه لایه دارد و رشته هایی دارد که به پشت سر شما می رود. داشتن ماسک های نصب شده ، که دارای یک گیره یا یک پوشش قوسی بر روی پل بینی شما هستند ، شما را از هوای تمیزتر جذب کرده و با ماسک به خوبی تنفس می کنید.

دکتر Kinjal D. Modi ، مشاور متخصص ریه در بیمارستان هندوجا خار نیز موافق است که ماسک های N95 برای مدت طولانی پوشیدن ناخوشایند هستند و اگر به درستی استفاده نشوند ، خطر مواجهه را افزایش می دهند. او همچنین هشدار می دهد که برخی از ماسک های “شیک” موجود در حال حاضر ، که پولک های زیادی دارند ، افزودن گلدوزی روی آنها ممکن است بهترین محافظ برای سلامتی شما نباشد. پارچه مشبک یا پارچه ماسک که سوراخ های بسیار کمی در آن وجود دارد ، می تواند خطراتی را ایجاد کند.

“می توان ماسک های مختلفی را در بازار پیدا کرد. یک پارچه معمولی یا ماسک یکبار مصرف این کار را انجام می دهد. مطمئن شوید از ماسکی استفاده می کنید که مناسب شما باشد.”

مقامات همچنین خطرات زیادی را برای استفاده از ماسک های دریچه دار پیشنهاد داده اند. دریچه هایی که فرد اغلب در ماسک های مخصوص تنفس پیدا می کند ، می تواند هوای نامناسب را فیلتر کند ، اما همچنین باعث ورود ذرات ریز و میکروب ها ، از جمله ویروس کرونا می شود. همچنین برای فردی که ماسک شیرآلات دارد می تواند انتقال عفونت را به دیگران آسان کند. دکتر مودی همچنین اظهار نظر می کند که استفاده از ماسک های دریچه دار باید برای استفاده عمومی محکوم شود ، و فقط به کسانی که در حال حاضر با خطر حاد روبرو هستند محدود می شود.

آیا ماسک های جراحی شما را در برابر آلودگی محافظت می کنند؟

یک ماسک جراحی با درجه بالا می تواند انتقال انواع مختلف ویروس (تا 80-90)) را متوقف کند ، به خصوص اگر توسط شخصی بیمار استفاده شود. با این حال ، همه ماسک های جراحی ذرات ریز (PM 2.5) را فیلتر نمی کنند. بنابراین در استفاده از آنها بسیار مراقب باشید.

از دفع و مراقبت مناسب ماسک ها اطمینان حاصل کنید

رعایت بهداشت مهم ماسک به همان اندازه پوشیدن ماسک مهم است. پزشکان می گویند ، خود راضی بودن در ضدعفونی یا نگهداری ماسک می تواند شما و دیگران را در معرض خطر قرار دهد.

“ماسک های پارچه ای / جراحی پس از 5-6 ساعت استفاده کثیف می شوند. استفاده از آنها را طولانی نکنید. اگر از ماسک یکبار مصرف استفاده می کنید ، آنها را پس از سایش در سطل بسته بیندازید. ماسک های قابل استفاده مجدد ، ساخته شده از پنبه یا مواد دیگر باید داده شوند خوب شستشو داده می شود و قبل از استفاده مجدد اجازه می دهد تا خوب خشک شود. ”

چه اقدامات احتیاطی دیگری می توانید انجام دهید؟

زمستان ، دود و ویروسی مانند SARS-COV-2 دشمن ریه های شما هستند. افرادی که دارای اختلالات تنفسی مزمن ، ایمنی ضعیف ، بیماری های همزمان هستند باید بیشترین مراقبت را داشته باشند.

حتی اگر توصیه می شود از بیرون رفتن در معرض هوای خارج خودداری کنید ، این کار را در ساعات ایمن انجام دهید. 10 صبح – 5 بعد از ظهر کمترین ساعت آلوده است. صبح زود می تواند کاملاً دودزا و برای ریه های شما مضر باشد.

دکتر جیالاکشمی و دکتر مودی پیشنهاد می کنند که افراد برای ایمن نگه داشتن خود مرتب واکسیناسیون آنفلوانزا و ذات الریه را انجام دهند. واکسیناسیون به موقع همچنین می تواند از شدت عفونت ها بکاهد.

پزشکان همچنین یک کلمه احتیاط را اضافه می کنند و پیشنهاد می کنند که آلودگی هوای داخل خانه نیز باید تحت کنترل باشد. منافذ ، مناطق مرطوب داخل خانه را تمیز کنید. گیاهان ، دستگاه های تصفیه هوا و استنشاق منظم بخار می توانند خطر ابتلا به COVID-19 و مشکلات مربوط به آلودگی را کاهش دهند.