متخصص قلب توضیح می دهد که چرا بسیاری از جوانان بر اثر مشکلات قلبی جان خود را از دست می دهند

حملات قلبی ناگهانی در چند سال گذشته در میان افراد زیر 45 سال همه ما را به این فکر انداخته است که آیا این نتیجه ناشی از اختلال کووید در بدن ما است یا عوامل دیگری وجود دارد که باید سرزنش شوند. ما به طور انحصاری با دکتر راماکانتا پاندا، جراح قلب و رئیس پیشرو و رئیس موسسه قلب آسیایی بمبئی صحبت کردیم تا ارتباط بین سلامت ضعیف قلب در جوانان را بدانیم.

“روند نگران کننده ای وجود دارد”


دکتر پاندا توضیح می دهد:ما متوجه روند نگران‌کننده‌ای شده‌ایم – تعداد بیشتری از جوانان با بیماری‌های قلبی وخیم در مؤسسه قلب آسیایی به ما مراجعه می‌کنند. به دو دلیل نگران کننده است اولاً، بیماران جوان مبتلا به بیماری قلبی میزان عوارض بیشتری از حملات قلبی دارند. ثانیاً، این زنگ خطری است که سلامت قلب باید برای همه، صرف نظر از سن، اولویت باشد. بیماری قلبی می‌تواند در هر زمانی رخ دهد، به‌ویژه با سبک زندگی پر استرسی که ما داریم و شیوع بیماری‌های سبک زندگی مانند دیابت، چاقی و فشار خون بالا. زمان تغییر در طرز فکر فرا رسیده است – مراقبت از سلامت قلب خود با انجام اقدامات پیشگیرانه به جای رهبری یک سبک زندگی ناسالم که منجر به بیماری قلبی زودرس می شود. بیایید سلامت قلب را از سنین جوانی در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم از عوارض جاده جلوگیری کنیم و زندگی سالم تری داشته باشیم.

آیا امروزه جوانان بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند؟

Sidharth Shukla، Puneeth Rajkumar، Raj Kaushal تنها چند نامی هستند که ما به دلیل حمله قلبی از دست دادیم. این، بعد از اینکه همه آنها یک سبک زندگی به ظاهر مناسب و سالم را رهبری کردند. درباره جوانان امروز و قلب آنها چه می گوید؟ دکتر پاندا توضیح می دهد: «در مقایسه با چند دهه قبل، بیماری قلبی یک نگرانی رو به رشد برای بسیاری از هندی ها به ویژه جوانان است و دلایل مختلفی پشت آن وجود دارد. عواملی مانند عدم ورزش، انتخاب رژیم غذایی نامناسب با فیبر کم و کربوهیدرات بالا از جمله غذاهای فرآوری شده، شیرینی ها، سیگار کشیدن، مصرف دخانیات، سبک زندگی نامناسب از جمله خواب شبانه، خواب کمتر، تماشای زیاد و آلودگی محیطی و همچنین استعداد ژنتیکی، همه نقش بازی کن. این امر باعث شده است که بسیاری از جوانان به دیابت و فشار خون بالا مبتلا شوند، بی سر و صدا خطر ابتلا به بیماری قلبی را بدون اینکه متوجه شوند افزایش می دهد. این یک خطر نهفته است که اغلب تا زمانی که خیلی دیر نشده است نادیده گرفته می شود.

توجه به این نکته مهم است که حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید، باز هم ممکن است یک بیماری قلبی زمینه ای داشته باشید. بنابراین، انجام آزمایش‌های غربالگری منظم قلب توصیه می‌شود، به‌ویژه اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا سایر عوامل خطر که ذکر شد، دارید. این آزمایش‌ها می‌توانند به شناسایی هر گونه مشکل در مراحل اولیه کمک کنند و قبل از اینکه آسیب قابل توجهی به قلب وارد شود، امکان درمان مناسب فراهم می‌شود.

چه چیزی سلامت قلب شما را در معرض خطر قرار می دهد؟


چندین عامل خطر می توانند شانس ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند. این موارد شامل دیابت، فشار خون بالا، استفاده از محصولات تنباکو، سطح کلسترول بالا، داشتن سبک زندگی غیرفعال، داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، داشتن وزن اضافی یا چاقی، پیروی از رژیم غذایی نامناسب و استرس است. دکتر پاندا می‌گوید، آگاهی از این عوامل خطر و اتخاذ گام‌هایی برای مدیریت آنها به منظور ارتقای سلامت قلب و کاهش خطر بیماری‌های قلبی مهم است.

این علائم سلامت ضعیف قلب را نادیده نگیرید


اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، زیرا می توانند علائم هشدار دهنده یک مشکل قلبی بالقوه باشند.

درد، سفتی، فشار یا ناراحتی قفسه سینه (آنژین صدری): اگر هنگام ورزش احساس ناراحتی یا درد در قفسه سینه خود می کنید، خواه خفیف باشد یا شدید، بسیار مهم است که آن را توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی بررسی کنید.

تنگی نفس: اگر متوجه شدید که برای نفس کشیدن به خصوص در حین فعالیت بدنی یا حتی در حالت استراحت دچار مشکل می شوید، می تواند نشانه ای از مشکل قلبی باشد و نباید نادیده گرفته شود.
درد در گردن، فک، گلو، بالای شکم یا کمر: درد یا ناراحتی غیر قابل توضیح در این نواحی، به خصوص اگر با علائم دیگری همراه باشد، می تواند نشانه ای از یک مشکل قلبی باشد و باید توسط پزشک بررسی شود.
درد یا بی حسی در بازوها در هنگام استرس فیزیکی یا روحی: اگر درد، ناراحتی یا بی حسی غیرعادی را در بازوهای خود تجربه می کنید، به خصوص در زمان استرس فیزیکی یا روحی، ضروری است که آن را بررسی کنید زیرا می تواند نشانه مشکلات قلبی باشد.

ارتباط بین کووید و سلامت قلب

چندین مطالعه تلاش کرده اند تأثیر کووید را بر سلامت قلب نشان دهند. دکتر پاندا می‌افزاید: «COVID-19 اثر خود را روی قلب گذاشته و مشکلات بی‌شماری را ایجاد کرده است. برای شروع، در مرحله حاد کووید، التهاب ناشی از ویروس می‌تواند خون را مستعد لخته شدن کند، مانعی در جریان خون قلب ایجاد کند و به طور بالقوه منجر به حملات قلبی و همچنین ایجاد میوکاردیت شود. به نظر می رسد اختلال عملکرد ماهیچه قلب در طولانی مدت همراه با ضربان قلب نامنظم وجود دارد. کسانی که از قبل مشکلات سلامتی متابولیک قلبی مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی دارند، بیشتر مستعد ابتلا به عوارض ناشی از کووید هستند. این یک یادآوری آشکار از رابطه پیچیده بین سلامت کلی ما و سلامت قلب ما است. اولویت دادن به سلامت، به ویژه سلامت قلب بسیار مهم است.»