مرکل: آنگلا مرکل، رهبر سابق آلمان، به بالاترین نشان افتخار آلمان می رسد

برلین: صدراعظم سابق آنجلا مرکل قرار است با آن تزئین شود آلمانبالاترین افتخار ممکن در روز دوشنبه به پاس قدردانی از رکورد نزدیک به 16 سال او در راس کشور.
پرزیدنت فرانک والتر اشتاین مایر قصد دارد صلیب بزرگ نشان شایستگی را برای دستاوردهای ویژه به صدراعظم چهار دوره ای اعطا کند، که تنها سومین رهبر سابق خواهد بود که این درجه از تمایز را دریافت می کند. دو نفر دیگر بودند کنراد آدناور، اولین رهبر آلمان غربی و هلموت کهل که آلمان را به اتحاد مجدد هدایت کرد.
مرکل 68 ساله اولین زنی بود که رهبری آلمان و اولین صدراعظمی بود که پشت پرده آهنین در آلمان شرقی کمونیستی بزرگ شد.
او در دسامبر 2021 از سمت خود کناره‌گیری کرد و سابقه رهبری بزرگترین اقتصاد اروپا را از طریق یک سری بحران از جمله بحران مالی جهانی، بحران بدهی منطقه یورو و همه‌گیری کووید-19 داشت. او به دنبال دوره پنجم نشد و به دوره خدمت خود به عنوان دومین رهبر طولانی مدت آلمان پس از جنگ جهانی دوم پایان داد، 10 روز کمتر از سابقه مربی کهل یک بار.
میراث مرکل از زمان خروج او به طور فزاینده ای مورد توجه منتقدان قرار گرفته است که عمدتاً به دلیل تهاجم گسترده روسیه به اوکراین است. او قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک خود دفاع کرد و گفت که توافق صلح 2015 که بسیار مورد انتقاد قرار گرفت برای شرق اوکراین زمان گرانبهایی را برای کیف خرید.
او همچنین در مورد تصمیمات دولتش برای خرید مقادیر زیادی گاز طبیعی از روسیه، تامین کننده اصلی گاز آلمان، در هنگام ترک سمت خود عذرخواهی نکرد و سال گذشته گفت که “از منظر آن زمان” این تصمیمات منطقی بودند.
مرکل پس از کناره گیری از قدرت، وضعیت نسبتاً پایینی را حفظ کرده و از مناقشه سیاسی فعلی دور مانده است. جانشین او، اولاف شولز، قرار است در مراسم روز دوشنبه شرکت کند.