مشتری: کاوشگر مشتری اروپا برای پرتاب جدید آماده شد

KOUROU: آژانس فضایی اروپا ماموریت JUICE برای کاوش قمرهای یخی و اقیانوس‌دار مشتری، روز جمعه، یک روز پس از توقف اولین تلاش برای پرتاب به دلیل خطر رعد و برق، دوباره سعی خواهند کرد منفجر شوند.
این فضاپیما قرار است با موشک آریان 5 از فرودگاه فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه در ساعت 1214 به وقت گرینویچ، 30 ثانیه زودتر از تلاش ناقص روز پنجشنبه، پرتاب شود.
در صورت موفقیت، فضاپیمای شش تنی بدون خدمه سفری هشت ساله را در منظومه شمسی آغاز خواهد کرد تا کشف کند آیا قمرهای مشتری قادر به میزبانی حیات فرازمینی در اقیانوس های وسیع پنهان در زیر پوسته های پوشیده از یخ خود هستند یا خیر.
پرتاب روز پنجشنبه تنها چند دقیقه قبل از شروع شمارش معکوس متوقف شد و باعث ناامید شدن افرادی شد که در اتاق کنترل مشتری در کورو جمع شده بودند، از جمله پادشاه بلژیک فیلیپ.
استفان اسرائیلمدیر عامل شرکت فرانسوی Arianespace که موشک آریان 5 را تهیه کرده است به خبرگزاری فرانسه گفت: “توده بزرگی از ابرها نزدیک شدند و ما مطلقاً به دلیل خطر رعد و برق نتوانستیم پرتاب را ادامه دهیم.”
وی افزود: روز جمعه خطر صاعقه “تا آخرین لحظه” رصد می شود.
آژانس فضایی اروپا در توییتی نوشت که پرتاب روز جمعه برای سوخت رسانی چراغ سبز دریافت کرده است و “تا کنون آب و هوا خوب به نظر می رسد”.
“آیا دوباره تلاش کنیم؟” اضافه کرد.
کاوشگر قمرهای یخی Jupiter (JUICE) قصد دارد مسیری طولانی و پر پیچ و خم را به سمت غول گازی که حدود 628 میلیون کیلومتر (390 میلیون مایل) از زمین فاصله دارد، طی کند.
در طول مسیر، از چندین نیروی گرانشی استفاده خواهد کرد، ابتدا با انجام یک پرواز از کنار زمین و ماه، سپس با تیراندازی به دور زهره در سال 2025 قبل از تاب خوردن دوباره از کنار زمین در سال 2029.
هنگامی که کاوشگر سرانجام در جولای 2031 به مشتری می رسد، برای ورود به مدار غول گازی باید به دقت ترمزها را بزند.
از آنجا، روی مشتری و سه قمر یخی اش اروپا، گانیمد و کالیستو تمرکز خواهد کرد.
این قمرها برای اولین بار توسط ستاره شناس گالیله گالیله بیش از 400 سال پیش کشف شدند، اما مدت ها به عنوان نامزدهای بالقوه برای میزبانی حیات نادیده گرفته شدند.
با این حال، کشف اقیانوس‌های عظیم آب مایع – عنصر اصلی حیات آنطور که ما می‌شناسیم – کیلومترها زیر پوسته‌های یخی آن‌ها، گانیمد و اروپا را به نامزدهای اصلی برای میزبانی بالقوه حیات در حیاط خلوت آسمانی ما تبدیل کرده است.
JUICE به گانیمد، بزرگترین قمر منظومه شمسی و تنها قمری که میدان مغناطیسی خاص خود را دارد، که از آن در برابر تشعشعات محافظت می کند، نگاه خواهد کرد.
در سال 2034، JUICE به مدار گانیمد می‌لغزد، اولین باری که یک فضاپیما این کار را در اطراف ماه دیگری غیر از ماه ما انجام می‌دهد.
این ماموریت قادر نخواهد بود به طور مستقیم وجود حیات بیگانه را تشخیص دهد، بلکه هدف آن تعیین این است که آیا قمرها شرایط مناسبی برای نگهداری حیات دارند یا خیر.
پرتاب تاخیری ماموریت 1.6 میلیارد یورویی (1.7 میلیارد دلاری) در طول بحران تلاش های فضایی اروپا، پس از آن که روسیه راکت های سایوز خود را در پاسخ به تحریم ها به دلیل جنگ در اوکراین بیرون کشید، انجام می شود.
همراه با تأخیرهای مکرر در نسل بعدی موشک های آریان 6 و شکست اولین پرواز تجاری Vega-C در سال گذشته، اروپا برای پرتاب ماموریت های خود به فضا با مشکل مواجه شده است.
انتظار می‌رود که JUICE دومین پرتاب Ariane 5 باشد، قبل از اینکه Ariane 6 جایگزین آن شود.