معاون وزیر خارجه اوکراین به دنبال کمک هند است

دهلی نو: امین معاون اول وزیر امور خارجه اوکراین جاپارووا روزنامه هندو روز شنبه گزارش داد که قرار است روز دوشنبه به هند سفر کند و برای تعمیر زیرساخت های انرژی آسیب دیده در جریان تهاجم روسیه به دنبال کمک های بشردوستانه و تجهیزات خواهد بود.
هند که در سال جاری ریاست بلوک G20 را برعهده دارد، از مقصر دانستن متحد قدیمی خود روسیه برای حمله به اوکراین خودداری کرده و به دنبال راه حلی دیپلماتیک و در عین حال افزایش خرید نفت روسیه است.
جاپارووا که اولین سفر وزیر دولت اوکراین به هند از زمان تهاجم روسیه به روسیه است، از هند می خواهد تا “پیام قوی برای صلح” را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که قرار است در ماه ژوئیه برای نشست سازمان همکاری شانگهای به هند سفر کند، ارسال کند. این روزنامه گفت که قرار است در ماه سپتامبر برای نشست سران G20 بازگردد.
این روزنامه به نقل از دیپلماسی نوشت: «اوکراین از هند برای کمک‌های بشردوستانه بیشتر از جمله دارو، تجهیزات پزشکی و تجهیزات انرژی برای تعمیر زیرساخت‌های برق آسیب‌دیده در طول جنگ درخواست کرده است و انتظار می‌رود که هر دو طرف در مورد ارائه این حمایت‌ها گفتگو کنند». منابع
این روزنامه گفت که ترتیبات نهایی برای دیدار جاپارووا هنوز در دست بحث است. وزارت خارجه هند بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.
انتظار می رود جاپارووا از نارندرا مودی، نخست وزیر، برای دیدار دعوت کند کیف، این روزنامه گفت.
به گفته این روزنامه، جاپارووا در جریان مذاکرات با دولت هند، فرمول صلح 10 ماده‌ای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را گسترش می‌دهد و از هند می‌خواهد تا “صدای حیاتی جهانی” خود را برای ایجاد اجماع به نفع خود بیافزاید.
به گفته این روزنامه، اوکراین مشتاق است دعوت نامه ای برای شرکت در نشست های گروه 20 دریافت کند و از زلنسکی برای صحبت با رهبران گروه 20 در طول نشست دعوت شود.
شورای امور جهانی هند، یک اندیشکده مستقر در دهلی نو، در توییتر اعلام کرد که روز سه شنبه میزبان گفتگو با جاپارووا خواهد بود.