مولداوی: الیگارش مولداوی به 15 سال حبس در سرقت بانکی یک میلیارد دلاری محکوم شد

کیسیناو: یک فراری مولداوی الیگارش و رهبر حزب اپوزیسیون روز پنجشنبه به دلیل نقش داشتن در یک پرونده سرقت بانکی یک میلیارد دلاری به طور غیابی به 15 سال زندان محکوم شد.
ایلان شوراو که رهبری حزب پوپولیستی شور روسیه دوستدار روسیه را بر عهده دارد، در پرونده یک میلیارد دلاری که در سال 2014 از بانک های مولداوی مفقود شده بود، به تقلب و پولشویی محکوم شد.
دادگاه استیناف در کیشیناو، پایتخت، نیز حکم مصادره 290 میلیون دلار از دارایی های وی را صادر کرد.
شور، یک تاجر، در سال 2019 از مولداوی برای فرار از اتهامات فساد فرار کرد و از آن زمان در تبعید در اسرائیل، جایی که متولد شد، زندگی می کند. او ابتدا در سال 2015 به هفت سال و نیم زندان محکوم شد، اما درخواست تجدیدنظر او سال ها به طول انجامید.
در ماه های اخیر، حزب شور – که دارای شش کرسی در مجلس 101 کرسی مولداوی است – تظاهرات بزرگی را در کیشینو علیه دولت طرفدار غرب به دلیل قیمت بالای انرژی و بحران هزینه های زندگی سازماندهی کرد. نرخ تورم سالانه مولداوی در ماه مارس به 21.98 درصد رسید بانک ملی مولداوی.
مایا ساندو، رئیس‌جمهور مولداوی گفت حکم دادگاه استیناف “مطالب شهروندان” است و این “تنها راهی است که عدالت می‌تواند مشروعیت پیدا کند، از طریق تصمیمات قانونی که سارقان را مجازات می‌کند.”
شور، 36 ساله، ادعا کرد که این حکم با انگیزه سیاسی “انتقام از جنبش اعتراضی” بوده و “نقض تمام مقررات قانونی است.”
وی در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: من به آن عمل نمی‌کنم و به شما اطمینان می‌دهم که فردای تغییر رژیم فعلی لغو خواهد شد. این تصمیم و هیچ تصمیم دیگری من را از حرکت به جلو و مبارزه تا انتها باز می‌دارد تا زمانی که راهزنان را از قدرت بیرون کنیم.»
مشخص نیست که آیا مقامات مولداوی درخواست استرداد شور را کرده‌اند یا خیر، یا اینکه آیا مقامات اسرائیل با چنین درخواستی موافقت خواهند کرد یا خیر.
در سال 2014، سالی که 1 میلیارد دلار از بانک های مولداوی مفقود شد، معادل حدود یک هشتم تولید ناخالص داخلی در یکی از فقیرترین کشورهای اروپا بود.
در دسامبر 2022، ایالات متحده شور را تحریم کرد و ادعا کرد که او با “الیگارشی های فاسد و نهادهای مستقر در مسکو برای ایجاد ناآرامی سیاسی در مولداوی” و تضعیف تلاش این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا کار می کرد.
بریتانیا همچنین در ماه دسامبر شور را به فهرست تحریم ها اضافه کرد.