میشوستین، نخست‌وزیر روسیه در سفر به پکن می‌گوید فشار غرب باعث تقویت روابط با چین می‌شود

پکن: فشار غرب در حال تقویت است روابط روسیه با چین، نخست وزیر روسیه میخائیل میشوستین روز چهارشنبه در دیدار با همتای چینی خود در پکن گفت.
سفر میشوستین در حالی انجام می شود که روسیه در بحبوحه انزوای فزاینده بر سر این کشور به طور فزاینده ای برای حمایت دیپلماتیک و اقتصادی به چین روی آورده است. تهاجم به اوکراین.
میشوستین در سخنان افتتاحیه خود در دیدار چهارشنبه با لی کیانگ، نخست‌وزیر چین، به جنگ 15 ماهه‌ای اشاره نکرد که چین، به احترام مسکو، از انتقاد از آن خودداری کرده است و در عوض بر همکاری اقتصادی بین همسایگانی که در چالش‌ها شریک هستند، تمرکز کرده است. رهبری آمریکا در امور جهانی
میشوستین گفت که روابط بین دو کشور «در سطح بالایی بی‌سابقه» است که تحت تأثیر «آشفتگی‌های فزاینده در عرصه بین‌المللی و الگوی فشار هیجان‌انگیز غرب جمعی است».
چین می‌گوید یک طرف بی‌طرف بین روسیه و اوکراین است و می‌خواهد به پایان دادن به درگیری کمک کند. اما غرب را به تحریک مسکو متهم کرده و در مخالفت با تحریم ها علیه روسیه، روابط دیپلماتیک و تجاری قوی با روسیه حفظ کرده است.
فرستاده ویژه چین با ولودیمیر رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد زلنسکی و دیگر مقامات دولتی در جریان مذاکرات این ماه در کیف. این دیدار پس از تماس تلفنی ماه گذشته رهبر اوکراین و همتای چینی وی شی جین پینگ صورت گرفت که زلنسکی آن را “طولانی و معنادار” توصیف کرد و اولین تماس شناخته شده بین این دو از زمان آغاز تهاجم روسیه بود.
پکن در ماه فوریه طرح صلحی را منتشر کرد، اما متحدان اوکراین عمدتاً آن را رد کردند و اصرار داشتند که پوتین باید نیروهایش را خارج کند. طرح صلح 10 ماده ای خود زلنسکی شامل دادگاهی برای محاکمه جنایات جنگی مرتکب شده توسط روسیه است.
میشوستین ضمن کنار زدن درگیری، بر نقش روسیه به عنوان تامین کننده نفت و گاز چین و اوراق قرضه آنها به عنوان متحدان اولیه در میان کشورهای کمونیست تأکید کرد.
«مردم روسیه و چین تاریخ، فرهنگ و سنت های غنی خود را گرامی می دارند. میشوستین گفت: ما از توسعه بیشتر فرهنگ، مبادلات و ارتباطات خود حمایت می کنیم.