نجات مهاجران: نبرد گارد ساحلی ایتالیا برای نجات هزاران مهاجر در دریا

رم: ایتالیا گارد ساحلی روز دوشنبه گفت که در تلاش است تا 1200 مهاجر دیگر را در دو قایق نجات دهد. دریای مدیترانه پس از صرفه جویی در حدود 2000 در آخر هفته.
گارد ساحلی گفت: نجات حدود 800 مهاجر در یک قایق ماهیگیری که بیش از حد بارگیری شده بود، ادامه دارد.
این قایق در آب های ایتالیا در بیش از 120 مایلی (190 کیلومتری) جنوب شرقی سیراکوز، سیسیل قرار داشت.
این عملیات – شامل سه قایق گشتی و یک کشتی تجاری، که همگی توسط قایق گارد ساحلی “Nave Peluso” هماهنگ شده بودند – به دلیل ازدحام بیش از حد، “پیچیده” توصیف شد.
کشتی ماهیگیری دوم حامل 400 مهاجر و همچنین در آبهای ایتالیا توسط کشتی گارد ساحلی “دیچیوتی” در 170 مایلی جنوب شرقی کاپو پاسرو، در جنوبی ترین منتهی الیه سیسیل توقیف شد.
گارد ساحلی گفت که دو کشتی تجاری در آن نجات کمک می کردند.
«تلفن زنگ هشدار»، خط تلفنی که توسط مهاجران در مضیقه استفاده می‌شود، روز دوشنبه در توییتر اعلام کرد که سرنشینان هواپیما «در وحشت هستند».
زنگ هشدار روز یکشنبه در توییتر خود نوشت که به گفته یک زن سرنشین، قایق که از لیبی به راه افتاده بود ناخدای خود را گم کرده بود و چندین نفر از سرنشینان آن به مراقبت های پزشکی از جمله یک کودک، یک زن باردار و یک فرد معلول نیاز داشتند.
این روزنامه نوشت: سه نفر در مضطرب از دریا پریده بودند و یکی بیهوش افتاده بود.
گارد ساحلی گفت که علاوه بر عملیات در حال انجام، حدود 2000 نفر از روز جمعه در “تعداد زیادی از امداد و نجات” نجات یافته اند.
هزاران مهاجر در روزهای اخیر پس از انجام این سفر خطرناک با کشتی های سست از شمال آفریقا، در سواحل ایتالیا به ویژه جزیره لامپدوزا فرود آمده اند.
روز یکشنبه، گروه امدادرسانی آلمانی ResQship اعلام کرد که حداقل دو مهاجر پس از غرق شدن کشتی آنها در شب شنبه تا یکشنبه پس از خروج از تونس جان خود را از دست دادند و حدود 20 نفر دیگر ناپدید شدند.
ResQship به AFP گفت قایق خیریه آن 22 نفر را از غرق شدن کشتی نجات داده و آنها را با “همکاری خوب” با گارد ساحلی ایتالیا به لامپدوزا برده است.
بر اساس آمار وزارت کشور، بیش از 14000 مهاجر از ابتدای سال به ایتالیا وارد شده اند که به طور قابل توجهی بیشتر از 5300 مهاجر در مدت مشابه در سال 2022 و 4300 مهاجر در سال 2021 است.