نماینده روسیه و رهبر نیکاراگوئه تأثیر تحریم های ایالات متحده را به سخره گرفتند

ماناگوآ: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و دانیل رئیس جمهور نیکاراگوئه اورتگا روز چهارشنبه تاثیر تحریم های آمریکا بر مقامات دو کشورشان را کم اهمیت جلوه داد.
طی یک توقف چهار ساعته در ماناگوا، لاوروف با اورتگا و همسرش، روزاریو موریلو، که همچنین معاون رئیس جمهور است، ملاقات کرد.
موضوع تحریم ها پس از آن مطرح شد که وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد سه قاضی نیکاراگوئه ای که در سلب تابعیت 316 مخالف اورتگا در ماه فوریه نقش داشتند، در لیست سیاه تحریم قرار گرفتند.
اورتگا در گفتگو با لاوروف که از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت: “امروز، ایالات متحده سه قاضی را تحریم کرد زیرا آنها عدالت را علیه تروریست ها اعمال کردند. ما در حال حاضر صدها مقام دولتی را تحریم کرده ایم، اما دیگر از آن نمی ترسیم.”
لاوروف خاطرنشان کرد که افرادی که در روسیه تحت تحریم هستند می گویند که این به رسمیت شناختن پیشرفت آنها در حمایت از حقوق روسیه است.
واشنگتن از زمان تهاجم فوریه 2022 به اوکراین، صدها مقام و نهاد روسی را تحریم کرده است.
لاوروف در اوایل این دیدار از نیکاراگوئه به عنوان متحدی در برابر ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده که به دنبال عقب نشینی از تهاجم روسیه است، استقبال کرد.
بر اساس ترجمه رسمی، لاوروف گفت: غربی‌ها تحت حمایت کشورهایی مانند ایالات متحده، سعی می‌کنند به عنوان کشورهایی انحصاری متحد شوند، سعی می‌کنند هژمونی خود را در درگیری‌هایی مانند، مثلاً در اوکراین، گسترش دهند.
ما با حامیان نیکاراگوئه‌ای خود با چنین گرایش‌هایی مبارزه کرده و از چنین اقداماتی جلوگیری می‌کنیم.»
لاوروف بعداً عازم کوبا شد، آخرین ایستگاه در تور آمریکای لاتین که قبلاً او را به برزیل و ونزوئلا می برد.
اورتگا بعداً در یک برنامه رسانه ای دولتی گفت که با لاوروف در مورد “تلاش های انجام شده توسط فدراسیون روسیه، توسط رئیس جمهور …ولادیمیر) پوتینبه دنبال صلح با امنیت و این چیزی است که اروپا باید درک کند.”
روسیه یکی از متحدان مهم نیکاراگوئه است که گندم، وسایل نقلیه و واکسن اسپوتنیک خود را برای مقابله با کووید-19 در اختیار این کشور قرار می دهد.
در سال 2017، روسیه در نیکاراگوئه ایستگاهی از سیستم مانیتورینگ ماهواره ای گلوناس، معادل سیستم موقعیت یاب جهانی ایالات متحده (GPS) را افتتاح کرد که اطلاعاتی را برای خدمات مختلف غیرنظامی ارائه می کند.